Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 08:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Det er hvad jeg har pt:

Billede
Billede

Det er hvad jeg kigger på af løsninger:

Billede
Billede

Et reservoir koblet til kasserne med pvc eller plasticrør, i et lukket system hvor der helst ikke kan ske vandlækager eller spild, eller fejl der forårsager vand på gulvet.

Kort historie: Skal bygge et hydro Ebb and Flow setup, nu bare med større og flere altankasser, både dybe orange og aflange grå til dyrkning af Chili og krydderurter.
Men jeg mangler et overblik over hvilke dele og hvordan jeg skal få det hele samlet og bygget sammen. Det er vist noget med at jeg skal kigge på rumfanget, hvor mange liter vand der skal oversvømmes med, og så derefter designe reservoir og pumpe og gennemløb efter hvor meget vand der skal bruges til kasserne.

Det er de her orange altankasser der skal rumme rockwool,leca og planter.

Den lange:
Jeg står og skal i gang med at bygge lidt hydroponics Ebb and Flow indendørs. Jeg har en række altankasser til overs, både de standard aflange og så de dybe orange som vist på billederne her. Det jeg gerne vil er at koble i hvert fald de 3 af kasserne dvs de 3 orange til et enkelt reservoir, der skal stå nedenunder de små firkantede borde.
Jeg regner med at der skal bores hul i bunden af bunden af altankasserne, så jeg kan koble nogle pvc-rør til. Det vil sige et lukket system, med et reservoir der pumper vand op i kasserne samtidigt 3-4 gange om dagen.

Jeg har kun kigget på den meget simple løsning, med en enkelt ikke-transparent kasse, der er adskilt på midten, ligesom Fataliis simple Ikealøsning. Hvor man så har hele molevitten i en simpel boks, reservoir og vandet, og ovenpå adskildt af et et plasticlag planterne og lecakuglerne og Rockwool-kuberne.

Men nu tænker jeg i en lidt mere avanceret løsning, med 1 enkelt reservoir og 1 enkelt pumpe der kan dække hvad ved jeg 50-60 liter eller måske mere.

Jeg har bare svært ved at finde en simpel fremgangsmåde ligesom den finske hydro-dyrker, med klare fotos og beskrivelser og en gennemgang af alle delene.

Det er jo også lidt mere avanceret, da der er tale om vandrør i pvc svjh, og en lidt mere krævende løsning rent byggemæssigt.
Men også lidt mere praktisk end at have 4-5 seperate pumper og en masse reservoirer.

Junior medlem

Og lige en anden ting: Skal jeg tage hensyn til dybden i plantekasserne ift resten af systemet? Om det har nogen indvirkning på systemet, hvor dybt planterne er placeret? De fleste Ebb and Flow profesionelle systemer er jo forholdsvist flade i det, men er det af æstetiske eller praktiske hensyn?

Junior medlem

?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]