Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 08:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.
Jeg har lige en række spørgsmål angående at dyrke planter vha hydroponics.

1.Har alle akvariepumper til vand timere? Jeg skal købe en billig Eheim pumpe feks Compact 300, men det skal være med en timer der kan indstille den til at pumpe 3-4 gange om dagen i 2-3 min. intervaller.

2. Angående næring. Så er jeg kommet frem til en GHE 3 parts løsning, Flora serien á 5L (gro+bloom+micro). Det er også fint nok, men pr liter koster det 70 kr. Jeg har noget overskydende 10krs Netto plantegødning, som ikke er optimeret til Hydroponics i know. Og det har heller ikke de rette næringsværdier i N-P-K og mangler sikkert sporstoffer osv. Men hvad vil resultatet blive hvis jeg bare prøve en enkelt grow-container med krydderurter med den billige plantenæring til 10kr liter? Vil det hæmme deres vækst meget, eller smagen? Den har 5-1-2 i NPK værdi. Hvad jeg har læst mig til har krydderurter og Chili bedst af 2-1-4 NPK.

3. Angående et EC meter, hvilken forskel gør det at jeg måler spændingen i vandet, hvis jeg feks alligevel udskifter vandet hver 14 dag? Jeg udskifter jo alt vandet og næringen og starter forfra så at sige. Eller er det mere økonomisk ikke at udskifte vandet?
Jeg skal gro i små bokse af 70*60*40 ca, og 5-8 stykker i alt af disse. Jeg går ud fra at PH værdien fint kan måles med billige ph strips.

Titel: Hydro
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Dit spørgsmål vedr. pumper, vil jeg undlade at besvare, da jeg kun har pumper, der kører 24/7

Vedrørende gødning, så kan du sagtens anvende en alm. gødning såsom den grønne fra Hornum eller den røde fra Substral, dog er kan det kun kraftigt anbefales, at anvende en Bloom gødning, når du blomstrer dem og evt. Ripen til sidst.

Det er kun en fordel, at have et EC og PH meter når man dyrker i vand, der skal flere års erfaring til vil jeg sige, inden man på gefühl kan dosere sine planter, ligesom med ph´en. Du kan nu sagtens bruge det samme vand, næsten, igennem hele forløbet, dog vil jeg anbefale dig, at skifte det hele de sidste 10 dage eksempelvis, når du bruger Ripen, det kan være dyrt i længden, at skifte vand ud, men hver sin lyst:) De små strips til ph, bliver du træt af i længden, du kan for godt 600 kr i Tyskland, købe dig et ec meter og et pH meter, køb dog, enheder til hver ting, pH og ec, da det er uheldigt, at stå helt uden et måleudstyr, hvis det går i stykker...

[B9MoS[/B] :mrgreen:

Titel: Re: Hydro
Junior medlem

Dit spørgsmål vedr. pumper, vil jeg undlade at besvare, da jeg kun har pumper, der kører 24/7

Vedrørende gødning, så kan du sagtens anvende en alm. gødning såsom den grønne fra Hornum eller den røde fra Substral, dog er kan det kun kraftigt anbefales, at anvende en Bloom gødning, når du blomstrer dem og evt. Ripen til sidst.

Det er kun en fordel, at have et EC og PH meter når man dyrker i vand, der skal flere års erfaring til vil jeg sige, inden man på gefühl kan dosere sine planter, ligesom med ph´en. Du kan nu sagtens bruge det samme vand, næsten, igennem hele forløbet, dog vil jeg anbefale dig, at skifte det hele de sidste 10 dage eksempelvis, når du bruger Ripen, det kan være dyrt i længden, at skifte vand ud, men hver sin lyst:) De små strips til ph, bliver du træt af i længden, du kan for godt 600 kr i Tyskland, købe dig et ec meter og et pH meter, køb dog, enheder til hver ting, pH og ec, da det er uheldigt, at stå helt uden et måleudstyr, hvis det går i stykker...

[B9MoS[/B] :mrgreen:

Ripen har jeg også funderet over om det er nødvendigt.
Jamen hvis vandet ikke behøver at blive udskiftet så ofte vil jeg klart nok bare beholde det. Jo billigere jo bedre ift driften.
Jeg må lige kigge lidt nærmere på akvariepumper ift timer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]