Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 06:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej venner.

Jeg har købt mig 5 stk. Northern Lights, såede dem, og udfyldt alle kriterier angående såning sidste mandag.

Min undren går på at jeg knap kan se en cm spirer endnu, og det troede jeg, burde det ske inden for første døgn - senest 72 timer efter såning.

Nu ligger de i rockwool starters, med rigeligt fugt, og god afstand til en 400W HPS.

Nogen der ved hvad der lige kan have været sket, eller om det eventuelt er frøene, som er for gamle/døde?!?!?

På forhånd tak ! ;)

Junior medlem

har du sat frøene igang i vand eller fugtigt papir eller noget først eller bare puttet dem i rockwool uden videre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på rockwool starters - har aldrig brugt det.

Meen, prøv følgene:
Fyld et glas halvt op med alm postevand og dump frøene deri.
Hvis nogle af frøene efter et par timer ikke er faldet til bunds, så prik dem ned under vandet.
Stil glasset et mørkt sted, skab, under sengen ol.
Kig til frøene en gang i døgnet.
Når de har en spire på ca 1/2cm, kan du roligt plante dem.

Hvis det er nogle gamle frø, kan de godt tage deres tid om at spire.
Engang spirede de frø jeg havde først efter 8-9 dage, men blev alligevel til gode planter.

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skriver ''Nu ligger de i rockwool starters'', så kan forstå du har forspiret dem, før du puttede dem deri. Du kan have kommet til at trykke for hårdt på spiren, da du flyttede rundt på dem. Sådan nogle rødder er meget sårbare, specielt i starten. Anvend evt. en pincet.

Og du skriver at de har god afstand til en 400W HPS. Du har vel ikke tændt den? Vent med det til at de har tabt frøskallen, og kimbladene har foldet sig ud. En 400W HPS er ret kraftig belysning til kimplanter, og kan let tørre planten ud. Der er ingen grund til at give dem så kraftigt lys, før de er i stand til overhoved at udnytte lyset. Det er også ret dyrt at bruge så kraftig en lampe, til så unge planter imo, så de første par dage/uge ville jeg bruge nogle ganske alm. pærer.

Det forskelligt hvor hurtigt frø spirer, alt efter gener, alder osv. Som Georg pointerer kan det sagtens tage mange dage før de gør, har selv oplevet at det tog 2 uger før nogle frø spirede. Hvilket minder mig om, at jeg har haft et par frø til spirring i et skab i køkkenet i snart ½ år nu. Havde jeg sgu glemt alt om.
Du må væbne dig med tålmodighed, hvis du kan se at de er spirret, er det vel bare om at vente til de popper op, og så tage den derfra :)

Junior medlem

Haha, grinern med det halv år gamle frø! Hvordan ser den ud :D ?

Hmm - synes efter at have læst hvad i skriver, at jeg har gjordt det helt rigtigt.

Nu er det gået endnu 2 dage, og de viser stadig ikke rigtigt noget tegn på liv ^^

Ellers tak for svarene :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]