Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 10:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey psy, mig og en ven skal gro "udendørs"/"indendørs" i et forladt hus..
Vinduerne er smadrede så det er køligt om natten, der er også en kælder i huset, uden vinduer som er smadrede, men der er stadig koldt og helt mørkt..

Vi tager en masse sølvpapir rundt omkring væggene og gulvet, hvor planterne skal være. Derfor har vi også brug for lamper Batteridrevne! som ikke koster en formue og kan fås i en fysisk butik..

- Morph

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Lyder spændende :)
For at spare formuen kunne i måske:
Klunse/købe et lastbilbatteri.
Købe en omformer, så i kan få strøm fra batteriet og til lamperne.
En god ide er selvfølgelig også en batterioplader.
Går ud fra der ikke er en antydning af strøm i huset..?
Vil sikkert være en fordel at få dækket de åbne vinduer.

-John Rooney.

Junior medlem

ingen strøm i huset desværre :-)
Men tak for et værdifuldt reply.

- Morph

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Og husk, at gamle forladte huse har det med at tiltrække unge, hashrygende drenge! ;-) Lyder som et fedt projekt.. Held og lykke!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvad er det for nogle lamper I har tænkt jer at bruge?

Hvis det skal blive til noget, så skal det jo helst være en lampe der kan noget. 600 WATT HPS noget i den stil. Hvis den skal køre 18 timer i døgnet i 2 måneder, så kommer I til at bruge mange penge på batterier

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
viewtopic.php?f=17&t=33461#p445552

Citat:
Hvis i vil dyrke i skuret, så træk en forlængerledning. En ikke særlig præcis beregning på et bilbatteri: 13 volt * 55 ampere timer = 715 watt timer. En HPS på 200 watt bruger (surprise!) 200 watt timer pr time den er tændt. Med et tab omkring 50% i invereteren (den dims der laver det om fra 13 volt til 240), har i til halvanden times drift i batteriet. Tilføj anskaffelsespris for batterierne (10 batterier pr døgn, i 2 sæt der bliver brugt på skift er 20 batterier * 500 kr = 10.000 kr), logistikken til at hente og bringe batterierne, samt kapaciteten til at lade dem (igen med energitab i laderen), og i kan få et fucking lang forlængerledning for pengene! Bilbatterier er iøvrigt slet ikke egnede til gentagne op og afladninger, så sådan to sæt vil nok kun akkurat holde en sæson.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
bliver det ikke et problem med den kulde vi går i møde hvis der er smadrede vinduer i huset ? lave temp når man dyrker er godt men det kan også bremse vækst meget eller fuldkommen til planten tager skade og dør af det. jeg ved jo ikke lige hvor huset ligger (omgivelser) og om mindre forandringer som noget for de vinduer til at tage den værste kulde ville blive lagt mærke til udefra. sølvpapir ville vist ikke være en skide god ide, og hvis huset er smadret indevendig (graffiti på væge osv) skal i måske overveje også at tage hensyn til hvor ofte det får besøg, men ellers et spændende projekt og glæder mig da til at følge med.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=33461#p445552

Citat:
Hvis i vil dyrke i skuret, så træk en forlængerledning. En ikke særlig præcis beregning på et bilbatteri: 13 volt * 55 ampere timer = 715 watt timer. En HPS på 200 watt bruger (surprise!) 200 watt timer pr time den er tændt. Med et tab omkring 50% i invereteren (den dims der laver det om fra 13 volt til 240), har i til halvanden times drift i batteriet. Tilføj anskaffelsespris for batterierne (10 batterier pr døgn, i 2 sæt der bliver brugt på skift er 20 batterier * 500 kr = 10.000 kr), logistikken til at hente og bringe batterierne, samt kapaciteten til at lade dem (igen med energitab i laderen), og i kan få et fucking lang forlængerledning for pengene! Bilbatterier er iøvrigt slet ikke egnede til gentagne op og afladninger, så sådan to sæt vil nok kun akkurat holde en sæson.

Vil du ikke mene at et lastbilbatteri eller to kan gå an?
Ved ikke hvor meget strøm de vil trække på den, men lastbilbatterier holder strømmen godt..
Ts prøv at besøg den lokale vognmand eller genbrugsplads og forhør dig om et batteri :)

-John Rooney.

Medlem

Vil du ikke mene at et lastbilbatteri eller to kan gå an?
Ved ikke hvor meget strøm de vil trække på den, men lastbilbatterier holder strømmen godt..
Ts prøv at besøg den lokale vognmand eller genbrugsplads og forhør dig om et batteri :)

Jeg kan ikke huske de præcise tal, men mener at et lastbil-batteri har en kapacitet omkring de 100-200 Ah, hvilket betyder at der stadig skal bruges nogen stykker i døgnet.

Dertil skal beregnes at de også skal lades op igen. Hvis man har en alm. lille standard oplader derhjemme kan man som regel lade med Ca. 3-5A, hvilket vil sige at det tager 20-40 timer at lade et batteri op! Dette kan dog gøres hurtigere med en større lader, men hvis batteriet også skal kunne holde til en sæson, vil jeg anbefale at man ikke lader med mere end 10-20A, hvilket medfører at en opladning tager imellem 5, og 20 timer.

Derudover skal man huske at bemærke at hvis man skal slæbe 2-4 lastbilbatterier frem og tilbage hver dag, har man en pæn risiko for rygsmerter på sigt, og desuden tror jeg at de fleste ville droppe det pga. at det simpelthen er alt for meget bøvl!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ChriDen@
Det lyder mystisk, kan slet ikke få det til at passe..
Når jeg er på festival med gutterne, så bruger vi ca 1-1/5 alm bilbatteri til at spille musik på - På et ok stort anlæg.
Et lastbil batteri er mange gange størrer..
Har heller ikke regnet det præcis ud, men vil tro et sådan batteri vil kunne holde en lille uge.
Oplader selv bare på mit arbejde, men all right kan selvfølgelig være problematisk, hvis man har en lille oplader.
Et lastbilbatteri passer fint på en sækkevogn, så det sparer ryggen.
Andre beregninger og input vil være rart, så vi kan få fastgjordt om det kan svare sig for ts, at anskaffe sig et batteri.

-John Rooney.

Medlem

Geografisk sted: Odense
de lastbil batterier koster af helveds til, og for at det skulle lade sig gøre, skulle i have flere af dem end bare en eller to..
jeg anbefaler varmest en generater, til 2000,- der kan trække 1600 watt.
de holder jer nok 4 dage. alt afhængig af hvor mange liter benzin de kører på...
og hvor mange watt i bruger... 400watt´s lamper er fine IMO.
men selvfølgelig hvis i har lyst til at være big spenders... så er 600 watt fint.

desuden skal i huske på at sådan et forladt hjem det er mega snavset.
hvilket hurtigt kan sprede sygdomme til jeres planter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En benzin generator i et hus?
Det lyder da ikke for skarpt..

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja en generator lyder umiddelbart som det bedste bud hvis det skal lade sig gøre. Så kan I også ha nogle el radiatore til at opvarme rummet. Men ja I bliver nok nød til at grave et stort hul udenfor til generatoren. Og husk at hullet skal lydisoleres fuldstændig, så ingen opdager støjen fra generatoren.

Ærlig talt lyder det her projekt lettere utopisk. Medmindre I låser det hele af, risikerer I også at alt bliver stjålet og I skal efterhånden ha mange planter for at det kan løbe rundt. I skal nok regne med en 3-4000 til genratore, lydisolering, elradiatore, lamper m.m. Også kommer benzinen oveni.

Junior medlem

Hvis i går efter en batteri løsning er den eneste måde at bruge lastbil batterier. Ellers skal i rende i tide og utide for at skifte batterier. Har i overvejet muligheden for vedvarende energi? Der findes et utal af "how to make..." På nettet og kan i eventuelt fonde en gammel generator ved en ophugger kan i slippe for at skift batteri. Er dog bare et forslag ;) men fedt projekt og lad os endelig høre hvordan det kommer til at gå

Dedikeret medlem

Det største batteri jeg sådan lige fandt på en google søgning, er på 230Ah.

230Ah * 240V = 55,2Kwh. Hvis man antager at halvdelen bliver tabt i form af varme, er det 27,6Kwh.

En lampe på 600W vil bruge 0,6Kwh og kan altså køre i 27,6Kwh/0,6Kwh = 46 timer.

Så godt og vel 2 døgn i én køre, eller 4 dage ved 12 timers lys.

Som det dog påpeges, vil batteriet hurtigt blive slidt af så ofte at blive afladt og opladt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Randomname@
Hvorfor går halvdelen af strømmen tabt?

Kan ikke følge folk generator-ideer..
Have en generator til at stå at larme og ose, giver ingen mening.
Hvis der går en person forbi den hus, så vil det helt sikkert kunne høres og farvel til damerne :(

-John Rooney.

Moderator
Brugeravatar

Randomname: Hvor i alverden har du fundet et batteri paa 240 volt og 230 amperetimer? Det maa vaere paa stoerrelse med en lille kummefryser, og ioevrigt livsfarligt at roere ved, hvis det samtidig skal have nogen praktisk anvendelse. Tror du ikke du mener 12 eller 24 volt? Saa kan du selv dividere med 10 eller 20.

Point being, der er ingen grund til at forsoege at drive den her type lys fra batterier. Slet ikke i et forladt hus om vinteren. Men OP har vist for laengst forladt traaden, saa nu er det bare os tosser der diskuterer.

Dedikeret medlem

Selvfølgelig er batteriet 12V, men inden det når lampen, er der jo en inverter der omformer det til 240V. Beklager at jeg tog det lidt implicit, men lampen kører jo ikke på 12V. :)
Jeg burde vel egentligt have trukket de 12V fra de 240V, da ændringen i spændingsforskellen er det interessante, men det tænkte jeg ikke over, da jeg postede. Forskellen er også kun 240/228 = 5,2%

Jeg smed halvdelen af strømmen væk som et dårligt guesstimate, da jeg ikke umiddelbart ved hvor jeg lige hurtigt skulle finde data omkring strømtabet når der trækkes så stor effekt gennem en inverter.

Jeg fandt lige hurtigt en noget info fra et camping forum, hvor en skriver at 72Ah kunne holde 600W kørende i 1 døgn, så mit guesstimate var måske lige konservativt nok. Jævnfør den data, ville det nærmere være 3,19 døgn, eller 76,6 timer. Og blot 20-25% af strømmen tabt som varme.

http://www.campingferie.dk/2004Design/f ... uid=517542 - til de interesserede.

Bubber skrev:
OP har vist for laengst forladt traaden, saa nu er det bare os tosser der diskuterer.

Det skal vel ikke afholde nogen. Selvom det måske ikke er relevant for tråden/OP, har jeg egentligt aldrig tænkt over, hvor meget strøm man kan få ud af disse store batterier.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja selvom om trådstarter tilsyneladende har forladt tråden, så det da et fint emne at diskuterer. Det kan være andre kan få glæde af den.

Moderator
Brugeravatar

Du er helt gal paa den, Randomname. P=U*I. 600 watt = 240 volt * 2.5 ampere. Effekten P ligger fast. Den kan vi ikke pille ved hvis paeren skal lyse. U og I, derimod, kan vi aendre ved at bruge en inverter, men det aendrer ikke paa at forholdet mellem dem vil forblive det samme. Hvis du skal have spaendingen op paa det 20 dobbelte (240 volt vs. 12 volt) paa sekundaersiden af inverteren, saa skal du ogsaa bruge 20 gange saa mange ampere paa primaersiden. 600 watt = 12 volt * 50 ampere. Plus tabet i inverteren. Det goer selfoelgelig at batteriet bliver draenet 20 gange saa hurtigt som du siger. Omkring tabet i inverteren er det muligt du har ret. Jeg har antaget 50%, men det kan sagtens vaere lavere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]