Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 06:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Efter mange timers læsning, sved og alt for mange penge er startskuddet til min første opdagelsesrejse med Mary Jane endeligt sat i gang.

Dette bliver min første journal samt dyrkning af denne fantastiske plante.
Inden at billederne bliver smidt op, vil jeg gerne takke dem som har hjulpet mig med diverse spørgsmål jeg har haft..

Skabet som Mary Jane kommer til at bo i er 60x40x160 med rockwool som lydisolering.
Støjniveauet er på 50 decibel, hvilket er en nedsættelse på 20 db fra de oprindelige 70. Der vil dog stadigvæk arbejdes på ydeligere nedsættelse.

Valg af lampe falder på en 180 Watt LED. Den er bestilt og skulle meget gerne ankomme inden for de næste par dage.

Sorten er Sensi Star 100% indica. Valget faldt på den fordi dens blomsterfase er relativt kort 57 - 63 dage, og at den ikke lider voldsomt meget af vokseværk.

Et frø blev sat til spiring i et glas vand, og dette er resultatet tre dage efter.
Billede

Hjemmet
Billede

Blæseren
Billede

Underskålen som smart potten kommer til at stå på, er der boret til hul, forlænget med en plastikslange. Ved vanding vil drænvandet så løbe af slangen.
Billede

Mary Janes hjem med CO2 generator
Billede

Gødningen.. Ved ikke helt endnu om der kommer ydeligere supplementer til undervejs.
Måske noget SuperThrive? Hjælp søges :)
Billede

Hjemmelavet CO2 generator
Billede

Der mangler stadigvæk et kulfilter, Scrognet og sikkert en masse andet småtterier.
Tips og tricks til effektivisering tages imod med lysegrønne fingre.

Senest rettet af Zapa 28 jun 2013 12:01, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det ser godt ud og der er tænkt over tingene.
Jeg følger med på sidelinjen her og er meget spændt på dine erfaringer med disse filtpotter. Sensi Star er en lækker sort, den skal nok blive flot. SuperThrive bruger jeg selv til både kaktus og alle drivhusplanter, kan kun anbefale det. Husk det ikke er en gødning, men hormoner og vitaminer, så det skal gives sammen med ens sædvanlige gødningsblanding.
Husk at have godt styr på at strømstik ikke får vand.

Medlem
Brugeravatar

Bedst udførte og mest grundige opstart set meget længe. Held og lykke med projektet.

Medlem

Tak for de motiverede ord.

En hurtig opdatering.
Mediumet er 50 procent coco 50 procent perlite.
Der blev tilført 1 sp tangmel, 1 sp basaltmelt, 0.3 ec calmag.

Men pludselig slog det mig... Mit postevand er hårdt (0.7 ec)> det indeholder allerede magnesium og calsium.
Så samlet set ligger ec'en på 1. Det virker meget højt i forhold til hvad befolkningen på youtube anbefaler.

Så mit spørgsmål er:
Er der nogle som bruger et omvendt osmose anlæg. Som har kunne set en væsentlig forskel mellem de to slags vand.

Lampen er også ankommet på posthuset.
Så efter den er monteret og installeret vil der komme flere billeder op.

Gg

Medlem

Sååå skete det!

Lampen hænger som en stjernehimmel over den fremspirende plante.
Den blev samtidig flyttet over til rummet hvor den skal tilbringe resten af tiden.

Det bliver spændende at følge hvordan den udvikler sig herfra.

Billede

Her er så LED lampen
Billede

Billede

Copy paste omkring dens specifikationer
60pcs x 3w chip
15pcs x 3w LED Per Module
Epistar 630nm, 660nm, 740nm & Bridgelux 460nm, 2700k
Primary optic 120 degree, Secondary removable optic 90 degree

gg

Medlem

Har nu fundet en midlertidig løsning til mit hårde postevand. Godt nok et dyrt alternativ. Men mineralvand (fakta) har et ec værdi på 0.25 eller 175 ppm. I forhold til postevandet på 0.75ec (525 ppm).

Har derudover et spørgsmål omkring min plante.
Efter den kom under led lampen har der begrænset/ingen vækst.

Skal det tages som et positivt tegn?
Mindre stræk = mere busket plante?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
lige umiddelbart vil jeg tro at du skal sænke lampen en hel del mere når det er LED lys du leger med.. Rækkevidden på dioderne er vel ikke så store.. det fungere vel ala et lysstofrør tænker jeg.. så det kan være det er derfor der ikke rigtigt sker nogen vækst?

hvad angår dit hårde vand.. har du noget PH justere? ..

Medlem

Jaa! Har søgt på andre forums hvad distancen på LED lyset og planten er. Den balancer mellem 7 - 24 cm afhængigt af styrken på pærerne.

Var ellers gået hen og blevet små frustreret. Så den fik en meget mild gødning i går.

Altså mit postevand målte 7,3 på pH skalaen. Efter gødning var den på omkring 6,7.
Men nej, har ikke fået købt ph juster endnu. Regner med at det bliver bestilt sammen med gødning, aktivt kul m.m for minimere forsendelsen...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

6,7 er også fint nok.. den skal bare ligge imellem 7.0 og 5.0 hvor 6.0-6.5 er anbefalet.. hvis den ligger lidt over eller lidt under, så sker der ikke synderligt meget ved det, andet end at den optager mindre næringstoffer ergo vokser den ikke optimalt, men det er skam muligt at dyrke alligevel.

Tror problemet er at den lige skal vænne sig til sin nye "tilværelse" og at du muligtvis skal sænke lampen en smule.. så kommer den nok igang igen :)

Medlem

Mener at der ligger en citron i køleskabet, hvis pHen skal ydeligere ned.

Men mit hårde vand er ikke på grund til pH'en. Det er indholdet af mineralerne i postevandet der gør det hårdt. Altså mg, ca, su, fe osv.
Bruger pt. Mineral næsten frit vand fra supermarkederne, indtil jeg får skrabet penge sammen til et omvendt osmose anlæg.

Medlem

Krydser dog fingre for at planten virkeligt letter nu :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay. Har jeg godtnok aldrig haft problemer med, og jeg bor endda i lejlighed.. har faktisk aldrig haft det problem.. heller ikke i min tidligere lejlighed..

anyways.. Held og Lykke ihvertfal, og lad nu være med at give den citron :P .. Det tvivler jeg seriøst på kan være sundt, men man ved jo aldrig :P

Medlem

Tror også det er forskellige hvor man geografisk er placeret i landet. Hårdheden i vandet kan derfor også variere.
Note: ingen citron i vandet! :)
Men mange tak for din indsigt.

Har lige bemærket at anden sæt blade er så småt begyndt at skyde frem. Så fremskridt sker der da :)

Gg

Medlem

En trist opdatering, men ikke desto mindre en opdatering.

Så skulle jeg så finde ud af mine fingre ikke er så grønne som jeg ellers havde håbet.
Efter en overvanding med selv en meget svag dosis af gødning (omkring 0.4-0.5 Ec) viste sig at have taget hårdt på planten.
Det skulle vise sig selv efter at have læst så mange advare omkring overvanding, formåede jeg nu alligevel at begå fejlen.. Det er vel et eller andet sted meget flot? :oops:

I forsøget på at stabilisere planten igen, er den blevet omplantet i en anden smart potte. Kun sprayed med meget lidt vand. (0.275Ec) Med en pH på omkring 7,1-7-3. (har ikke noget pH down)

Er ret sikker på at der er tale om et magnesium problem her.
Billede

Billede

Krydser fingre for at omplantningen ikke dræber planten helt.
Råd og tips modtages meget gerne :)
gg

Dedikeret medlem

er det ikke også lidt tidligt og begynde at gøde? medmindre det er decideret root booster eller sådan noget.

Medlem

Det korte svar vil nok være nej. Billederne taler jo for dem selv.

Meeeen. Det er ikke nodvendigvis sikkert at det er på grund af gødningen. Overvanding kan også nedsætte optagelsen ag magnesium.
Det skal dog siges at i mit tilfælde tror at det er en kombination af begge dele.
Det kan være at der er nogle garvede dyrker, som kan komme med et mere præcist svar.
Mit svar er kun baseret ud fra hvad jeg har læst og set :/

Medlem

Billede

Billede

Billede

Det har været en lang kamp for at holde planterne i live. Det er de samme planter som blev sat i jorden for godt 2 måneder siden. Efter to omgange med overgødning har jeg (forhåbentlig) fundet den rigtige balance mellem gødning og vand.
Det er gået cirka tre uger fra at de blev skyllet godt igennem, til billederne her blev taget.
Utroligt nok er de allerede begyndt at afgive aroma fra sig, så næste projekt bliver at få bygget et aktivt kul filter.

Den ene af de to planter ser meget kompakt ud. Er det et positivt tegn?
Lampen kan ikke hæves længere.

Junior medlem

Det at de er kompakte er tegn på at de får alt det lys de har brug for til at vokse og udvikle flere grene..

Medlem
Brugeravatar

Det ser faktisk meget kompakt ud, så umiddelbart ser det jo meget positivt ud med det Led. Kom endelig med løbende opdateringer.

Junior medlem

Hej. Hvis mine planter er kompakte ser jeg det klart som noget positivt.
Meen 2 måneder og ca 15 cm, så ville mine alarmer ringe..
Tror du ikke det ville hjælpe med noget lys med højere k-tal? Så vidt jeg ved er den pære du har super til at blomstre med men ikke så god til vegge.
Jeg har en kammerat som også har en lignende led-lampe og der skete heller ikke meget før han monterede en spare-pære på 120 watt i det rigtige k-tal.
Kan godt være jeg tager fejl da jeg selv kun dyrker udendørs, men ville alligevel dele mine tanker.
Super flot setup!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]