Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 11:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej !

Helt ny på forum, og helt ny med at skulle dyrke indendørs.

Jeg har tænkt på at have et lille indendørs grow med en 2-3 planter bare.
Jeg vil gøre det så billigt som muligt, og så absolut billigt på strømregningen som muligt, da jeg i forvejen allerede har 2 akvarier, der hamrer løs med lys.

Mén så ramte tanken mig straks at jeg har et 2x24w t5 amatur med noget 10.000k pære værk. (Har det ikke lige ved mig, så kan ikke huske info præcist) Men kan dette muligvis bruges til at få planterne til at gro?

Jeg havde tænkt mig at havde dem stående frit i stuen med en ventilator vendt mod dem, og så havde 2-3 planter stående under amaturet, ved mindre dette er helt umuligt?
Planterne har jeg tænkt mig skulle være lowriders' pga deres korte cyklus og deres små størrelser :)

Når planterne så skal i blomst, har jeg en forestilling om at jeg bliver nødt til at bruge en anden lyskilde?

Råd og anden vejledning modtages meget gerne !

Dedikeret medlem

t5 amaturer er rigtig gode til veggetiv fase så det burde du helt sikkert kunne bruge men er du sikker på det er 10.000k og ikke 6500k? du burde nok købe en CFL eller LED lampe til blomstrings fasen de er ikke så dyre i strøm eller indkøb for de små af dem :)

Medlem
Brugeravatar

Det kan bruges, selvom det ikke er optimalt, ville jeg da mene. 10000K må være noget nærmest hvidt lys, eller en meget lys lyseblå? 6500K er mere almindeligt, men det burde stadig virke. :)

Jeg tror heller ikke du bliver NØDT til at skifte i blomst, men jo det er nok en fordel med noget lys på omkring 3000K til blomstring (mere rødt).

Det er ikke den normale praksis at have dem stående frit fremme, det er bedre med en form for skab eller telt, tror især det er pga. lugten, som kan være kraftig selv fra lowryder typer, og så er ventilation med kulfilter en god ting. Der er også mange som mener, at det stresser planterne, når de ikke står helt mørkt i mørkeperioden, og det kan give herma. Så et diy skab ville nok være en god idé, ellers kan man købe et telt, men det er jo ikke særligt billigt. ;)

Dedikeret medlem

sad lige og kigge inde på Læs reglerne, forhandlerlinks er imod dem. og der er ingen t5 med 10.000k kun fra 2700k til 6500k så det er vel en af dem? :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]