Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 jul 2025 03:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg havde købt en dual spectre 250w cfl. Den skulle åbenbart kunne bruges til både veg og blomst. Jeg ser så at halvdelen af rørene (der er 8 i alt) lyser i en let rødlig nuance, mens de resterende 4 lyser hvidt.

Betyder det at jeg i virkeligheden kun bruger "det halve af pæren" ad gangen? Så det i virkeligheden svarer til 125w vegge-lys og 125 w blomstrings-lys? I så fald føler jeg mig lidt snydt.

Hvad er ellers jeres erfaringer med sådan nogle dual-spectre cfl pærer? Er der ulemper i forhold til at have to pærer som man skifter ud mellem vegging og blomstring?

Et andet spørgsmål: Der står at det er en energisparepære, men samtidig så ved jeg at udbyttet bliver væsentligt mindre end hvis det f.eks. havde været hps. Hvor er det så lige at "energispare-elementet" kommer ind i det? For 250w er vel 250w og dermed det samme strømforbrug? eller tager jeg fejl?

Grunden til at jeg har brug for et akut svar er at min kæreste kom til at smadre ovenstående pære igår. Jeg blev 700 kr fattigere, men har til gengæld muligheden for at lave min beslutning om på baggrund af jeres råd. Jeg skal ned og købe pæren ved 16 tiden, så håber på et par hurtige svar.

På forhånd tak.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja det er 125 watt af hver. Det er kun belaegningen paa indersiden af roeret der er forskellig. Jeg har ingen foestehaandserfaring, men et er ikke et produkt jeg selv ville vaelge.

Du har ret i at en 250 watts CFL og en 250 watts HPS bruger samme effekt, forskellen ligger hvor meget af energien der bliver til lys i forhold til hvor meget der bliver til varme. Gudskelov er den anden form for markersfoering ikke lovlig. Sparepaerer hedder sparepaerer fordi der er 4 gange (tror jeg) saa effektive som gloedetraadspaerer, der afgiver naesten alt deres energi som varme. HPS endnu bedre end CFL.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Tak Bubber. Endnu engang er du til fantastisk stor hjælp. Jeg er efterhånden ret glad for mit setup, og du har haft stor indflydelse på at jeg allerede er nået så langt som jeg er.

Lige for at skære det ud i pap: Vil det sige at jeg med denne 250w dual spectre, får jeg kun halv effekt i forhold til hvis jeg havde en ren 250 w blomst og en ren 250 w veggepære? Det sutter da røv, hvis det er rigtigt... Og står i skærende kontrast til den information jeg har fået hos forhandleren. Hvis det er rigtigt så spilder jeg vel konstant 125 watt? Kan det godt nok passe?

Jeg har to auto-bubblelicious stående. De er kun 25-30 cm høje, men er lige begyndt at blomstre. Ville jeg kunne nøjes med en blomsterpære til dem? Så tror jeg sgu jeg starter med at købe sådan en og så købe en veggepære når jeg skal igang med det næste batch, men jeg ville da være ked af det, hvis de dermed holder op med at gro sig større.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Godt du kan bruge det til noget.

Du faar 125 watt lys i hvert farvespektrum. Ligesom naar du bestiller en chokolade milkshake paa McD og den soede pige ikke trykker der sidste jordbaermilshake ud af maskinen inden hun fylder dit glas. Der er stadig en halv liter, selvom det i bunden smager af lort.

Planten gror ioevrigt af begge dele. Forskellen er minimal, saa koeb bare en blomstringspaere nu. Eller en 250 HPS. Din fatning og reflektor burde passe, saa du bare skal have ballast og paere og traekke ledningerne om.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!

Moralen er: Lad være med at gå på McD. Og dualspec pærer er ikke optimalt udnyttelse af watt. :)

Medlem

.... og optimal udnyttelse af watt udløser et "ja tak" her fra. Jeg køber sgu en blomstringspære..
Mit skab er et Ikea garderobeskab på 80x50 cm med passivt indsug og aktiv udsugning gennem kulfilter. HPS ville blive for varmt.

Nu er mit andet problem så at 250watt pæren hænger skævt i reflektoren pga. vægten. 200 watt pæren passer lige og sidder pænt.
Fyren i butikken siger at det er lige meget at den hænger lidt ned, men jeg synes det skæmmer helhedsindtrykket af mit super-svedige gro-skab. Det er jo en ordentlig Børge sådan en pære, og jeg har også læst at de pga. vægten ikke er beregnet til at hænge horisontalt overhovedet.

Hvad ville I gøre? Lige nu er der 2 auto-bubblelicious i skabet, og planen på sigt er at dyrke 2 alm. feminiserede bubblelicious af gangen i et scrog. Hvad ville I mene til dette setup? 200 watt pære og æstetikken i behold eller 250w pære der hænger og ser grim ud? Jeg ved ikke hvor meget yield jeg mister ved at gå 50w ned?

Medlem

Nå.. Det blev hvad end han lige havde hjemme, og blev en 250w som hænger skævt i reflektoren og får det hele til at se lidt usikkert og grimt ud i et ellers gennemført skab :cheers:

Junior medlem

Pictures or it didnt happen.
Ej helt seriøst har du et billede af dit serup, skal selv i gang med at bygge grow rum/skab.
Hvad reflektor og type pære bruger du ?

Moderator
Brugeravatar

Det kan nu godt have nogle fordele at have blandet spektrum, når man bruger CFL, har set gode resultater med 2:1 2700K:6400K Sparepærer, så det burde også være til at dyrke noget fornuftigtigt med halvn af hver. Hvis du har mulighed for at vende den røde ende af pæren ned imod dem i blomst, og omvendt i vegge - uden at skrue pæren løs i fatningen, så skal det nok blive fornuftigt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]