Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle

Jeg er ny her på forum og nybegynder. Jeg forsøger mig med 2 Lowryder #2 under en 400 watts Hps. Her for 9 dage skete der så noget. Jeg havde været bortrejst i 4 dage og da jeg kom hjem var planterne vokset meget. Men på begge planter var der kommet nogle svage mørke aftegninger på 2. bladsæt fra neden. Efter halvanden dag, blev det så til knaldgule/sandfarvede pletter, som blev større/flere, og efter et par dage, blev pletterne brune og visne ”brændte”. Det var kun på det andet bladsæt fra neden og kun det midterste af de tre blade. Efter yderligere nogle dage begyndte de nederste blade at gulne, og så gulnede resten af de angrebne blade også. Og nu er de stort set døde. Det har nu spredt sig til tredje bladsæt på begge planter. Det skete altsammen præcist på samme tidspunkt, og samme steder, på begge planter, hvilket jeg synes er specielt.

Den dag jeg så de mørke pletter vandede jeg dem. Den ene klaskede fuldstændig sammen den anden begyndte at strutte med bladende. Siden de mørke pletter viste sig er de stort set ikke vokset i højden.

Jeg følger CF-guiden på DCF og bruger den jordblanding han anbefaler: 50% muld 25% sand 25% leca.

Jeg har læst og kigget billeder og det nærmeste jeg kan komme det er overgødning. Men de havde IKKE fået gødning på det tidspunkt. Ellers må det være næringsmangel, men ifølge CF-guiden skulle der være næring nok til de første omkring 3 uger og de var 19 dage henne da pletterne viste sig altså små tre uger.

Det sand jeg bruger har jeg købt i Silvan. Det er strandsand, men jeg fik udtrykkeligt at vide at det ikke indeholdt salt. Jeg tænkte at der muligvis var dét, at der var salt i alligevel. Så jeg har nu forsøgt mig med at gennemskylle den ene potte med 25 L vand. Den anden har fået en omgang BioBizz BioBloom i stedet. Der er ikke nogen ændring at se på nogen af dem endnu.

Jeg lavede en lille udgravning midterst i potten hvori jeg puttede Så & Spriklemuld og det såede jeg frøet i. Så det skulle de så først gro sig igennem, før rødderne kom ud til den egentlige jordblanding. Kan det have noget med dét at gøre?

Er der nogen der ved hvad det skyldes? Svar modtages med kyshånd.

Hvordan indsætter man billederne?
Mvh.

Titel: Re: Problemer
Medlem

upload til f.eks. imageshack og sæt det direkte link ind med "img" formateringen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Imgur.com kræver vist ikke at man opretter sig

Junior medlem

Beklager ventetiden har først haft tid nu

Nr.1 Et stykke tid efter de mørke pletter viste sig
Nr.2 Ved at blive gule
Nr.3 Pletterne visner
Nr.4 Planten nu

Billede
Billede
Billede
Billede

Senest rettet af Kaktus Klausen 01 maj 2013 15:45, rettet i alt 1 gang.
Jeg hjælper dig lige

Moderator
Brugeravatar

Ligner en overgødning, som planten er kommet sig over. Husk at lade den tørre ud mellem vandinger.

Hvis du slet ikke har givet den gødning endnu, kan det faktisk være at planten er begyndt at bruge af dens reserver. Så du skal nok igang med en gradvis stigende dosis gødning iblandet vand.

Junior medlem

Tak for hjælp og svar. Det synes jeg også ud fra det jeg har læst, men de havde ikke fået gødning, som jeg skrev. Og det bliver værre for hver dag, så det er ikke ovre endnu.

Hvordan filen kunne du rette i mine indlæg?

Moderator
Brugeravatar

Jeg er moderator herinde. Hvis det ikke er overgødning, skal du som sagt holde lidt igen med vandingen.
Ærlig talt, så ser det ikke helt forfærdeligt ud. Det er meget normalt, at de mister de nederste blade.

Medlem
Brugeravatar

Har prøvet det samme som dig.
Samme symptomer, ikke startet på gødning.
Troede at det bare var vand jeg havde spildt på dem. Da bladene også begyndte at blive gule, startede jeg med en mild gødning, og væk var problemet.

Medlem
Brugeravatar

Jeg skyder også på overgødning. Dels på det "brændte"/gullige, og dels på de opadkrøllende bladkanter.
Derudover ligner det (især på første billede) at du måske er kommet til at dryppe lidt gødningsopløsning på bladene. Er din opløsning stærk nok til at overgøde planten gennem rødderne, vil den typisk også brænde bladenede ved lokal kontakt, som hvis du kommer til at dryppe det på bladene.

Junior medlem

Tak for alle svarene. Jeg er lidt rundforvirret. Jeg bruger lige lejligheden til at komme af med min tvivl.

@Kaktus Klausen: Ok. Jeg forstår bare ikke, hvordan de kan få gødningsmangel så tidligt, når han skriver at der er gødning nok til de første tre uger (har læst nogen der skriver til de første fire uger). Kan det være forskelligt fra plante til plante hvor meget de har brug for? Mht. vanding. Før jeg tog afsted fik de 0,5 liter hver, og der gik 6 dage indtil næste vanding, hvor jeg konstaterede pletterne. Der fik de 0,4 liter hver. Det er en 5 liters potte. Er det for meget? Han skriver i Cf-guiden, at man skal vande hver 3-5 dag, med maksimalt 0,5 liter vand. Men det må vel også afhænge af hvor store planterne er. Angående at starte med en 1/4 eller 1/2 dosis af den anbefalede mængde gødning, hvorfor dælen skriver gødningsproducenterne så at de skal have så meget. Mht. billeder: Skal linket stå uden for [img ][/img ] i stedet for imellem. Var det det jeg gjorde forkert?

@Dolfen: Ok, fedt! Det må være det så jo. Ja, lige præcis. Jeg tænkte også, at jeg havde dryppet vand på bladende, og at det var pga. fordampningen under den varme lampe.

Ang. gødning. Eftersom de kun er vokset lidt i højden siden de er blevet angrebet, er det så N mangel? Jeg har givet den ene BioBizz BioBloom. Er det nok? Jeg er forvirret angående gødningen. Skal de have BioGrow samtidig med? I Cf-guiden skriver han om Canna og at den ene er til blomst og den anden til gødning, så jeg har troet, at man bare skiftede når man satte dem i blomst. Men læste et par steder, at de gav det samtidig med. Er de anbefalede mængder per liter vand eller per plante?

@Charles Ingalls: Det var jo det min forvirring gik på: De havde, som jeg skrev, ikke fået gødning endnu. Læste godt det med at gødning dryppet på bladende kunne give pletter. Mht. den lille udgravning jeg lavede, med så & sprikle muld, kan der være for meget gødning i det? For bladkanterne krøllede meget opad på den ene plante da den var 13 dage gammel.

Tak

Mvh.

Junior medlem

Hej.
står og vil lave gødning selv.
men inden, skal jeg, lige vide mig hvad NPK, tal står for, er det mg eller % :roll:

Moderator
Brugeravatar

Det er det relative forhold imellem nitrogen, fosfor og kalium.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]