Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 11:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey!

har disse lowriders til at stå på terassen.

De har været oppe af jorden i 1 mdr og 12 dage.
De har ikke fået den rigtige jordblanding, nok af lys eller store nok potter.
På trods af dette er der alligevel kommet planter op. Startede med 25 stks, men diverse uheldige scenarier opstod og jeg er nu tilbage med disse 8 stks.

Jeg er lidt i tvivl om de er hanner/hunner/hermaer eller hvad det egenligt foregår. For mig ser det ud til, at dem man kan dømme køn på, indtil videre alle er hunner.. og det har jeg ret svært ved at forstå med mit held.

// De hængende og gule blade skyldes vand mangel. Har ikke lige haft så meget tid til at vande dem på det seneste.
Beklager kvalitet på billederne, de blev lige skudt med telefonen.

#1 Plante - Hun?
Billede
Billede

#2 Plante - Hun?
Billede

#3 Plante - Hun?
Billede

#4 Plante
Billede
Billede

#5 Plante
Billede
Billede

#6 Plante
Billede

..
Billede

På forhånd tusind tak.

Medlem
Brugeravatar

Som du selv nævner er billeder ikke ligefrem de skarpeste, og jeg vil mene de ikke er langt nok i udviklingen til at dømme 100%, indtil videre ser det jo godt ud ;) Synes at skimte en han på billede 5, men vent lidt endnu og du vil tydeligt kunne se og det er en han eller hun :)

Dedikeret medlem

yea det er rigtig svært at se på de billeder der er ikke meget lys der hvor man kan se det men syntes også 5 ligner en han og måske 6. 1'eren er klart en hun og kan ikke se resten af billederne

Junior medlem

Tak for svar :)
Ja billederne er ikke helt gode til at bedømme ud fra, det beklager jeg.

hundehovedet, du havde ret i jeg bare skulle vente lidt. Kiggede på dem idag (4 dage siden billederne blev taget) og det var klart tydeligt med køn. Har 4 kvinder, 2 endnu-ingen-køn og 2 hanner. Hannerne er blevet plantet ude, for sjov skyld. har tjekket om andre dyrkede i området, og så det ikke ud til.

Junior medlem

Kiggede forbi dem idag, og de havde vokset enormt meget til min store overraskelse.
Desværre var de 2 (ud af 5) bedste, og største planter blevet hermafroditter :/ det var ellers de to planter jeg havde tænkt skulle bære "udbyttet".. what to do? Planterne plejer at stå i min vindueskarm(udendørs), men jeg har nu flyttet dem indenfor. De 2 hermaer på toilettet, og de resterende planter i stuen.

Undgår jeg hermaerne befrugter de resterende sådan her ?
Og hvis jeg stiller dem alle sammen udenfor (hvor de klart har det bedste) så befrugter harmaerne vel resten af planterne? skal jeg bare lade dem? har hørt noget om man godt kan ryge harmaer da de stadigvæk skulle give buds??

edit: sry for n00bass questions, men er helt grøn på det her område.

Moderator
Brugeravatar

Prøv at pille pollensækkene af hermaerne, nogle gange stopper de med at producerer nye.
Står de frit i rummene kan de sagtans få spredt pollen til resten af planterne når du åbner døren, på dit tøj mm. Pollen kan spredes over ekstremt store afstande.

Du kan godt ryge hermaer, men det afhænger lidt af hvor udtalt deres pollensække er, er der kun et par stykker er der ikke megen forskel ift. at ryge en hun. Er de over alt og samtidig har fået lavet noget selvbestøvning er de mindre interessante at ryge.

Junior medlem

tusind tak for dit svar^
Jeg pillede pollen sækkene af, og det ser ud til det har været en succes. Der dukkede nogle få yderligere op, og ellers ser det ud til de har fortsat som kvinder. (tror jeg da)

Jeg er nu stødt på endnu en udfordring. Min ene plante har fået meldug/svamp på engelsk "mildew", som har spredt sig en smule til en enkel af de andre. (se billed 1) Jeg sprayer dem med en vand + natron opløsning, og vander dem med ligeledes med basisk vand 2.4g natron til 1l vand. Har jeg hørt skulle dræbe bakterien. Er der andet man umiddelbart kan gøre?? Er ikke vild med at bruge sæbe til at sprøjte med. Hvad opstår meldug af? Jeg mener, de har stået i et renligt miljø med retfærdig udluftning, og ellers på terassen.. Det er vel ikke skadeligt at være i samme rum som en plante der udsender disse luftbårne svampe sporer?!

Jeg har skyndt mig at klippe så meget af de kontaminerede områder af som muligt. Pludselig slog det mig; hvor meget må man klippe af en plante før den ikke kan trække vejret længere/opsamle nok sol til fotosyntese? Jeg har måske gået lidt for meget til den her(?!) se billed 2. Har ca. klippet 25-30% af plantens blade/skud/blomster/grene væk. Primært for neden. Går ud fra man skal lade de store dækplade sidde selv om de er ret så angrebet??

En anden plante har jeg trimmet for blade hele vejens langs ned. Nu er der stortset kun store bæreplade og masser af små skud tilbage på den. Rigeligt med plads må man sige. Vil den kune overleve? Er der ikke en ratio for materiale man må fjerne?

.. Kom så også lige til at overgøde dem, da jeg forsøgte mig med en bedre gødning. De blade der er blevet "brændt af", som den på billedet 3, har de bedst af at blive klippet af eller sidde på? Hvad stresser planten mindst?

Billed 1
Billede
Billed 2
Billede
Billed 3
Billede

Moderator
Brugeravatar

Meldug har gode vækstbetingelser ved høj fugtighef, ellers 'kommer' det vel bare af sporespredning. Jeg ville fjerne alt med meldug på, planten dør ikke af kraftig beskærring, men det er klart at det går ud over vækst og udbytte da man fjerner 'produktionsanlæg' og nærringsreserver.

Mht. overgødningn så sørg for at skylde jorden igennem med rigelige mængder af ugødet vand. Jeg ville lade bladene være på, så kan planten bruge af de nærringsreserver der er deri, nu du kommer til at skylde nærringen ud af jorden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]