tusind tak for dit svar^
Jeg pillede pollen sækkene af, og det ser ud til det har været en succes. Der dukkede nogle få yderligere op, og ellers ser det ud til de har fortsat som kvinder. (tror jeg da)
Jeg er nu stødt på endnu en udfordring. Min ene plante har fået meldug/svamp på engelsk "mildew", som har spredt sig en smule til en enkel af de andre. (se billed 1) Jeg sprayer dem med en vand + natron opløsning, og vander dem med ligeledes med basisk vand 2.4g natron til 1l vand. Har jeg hørt skulle dræbe bakterien. Er der andet man umiddelbart kan gøre?? Er ikke vild med at bruge sæbe til at sprøjte med. Hvad opstår meldug af? Jeg mener, de har stået i et renligt miljø med retfærdig udluftning, og ellers på terassen.. Det er vel ikke skadeligt at være i samme rum som en plante der udsender disse luftbårne svampe sporer?!
Jeg har skyndt mig at klippe så meget af de kontaminerede områder af som muligt. Pludselig slog det mig; hvor meget må man klippe af en plante før den ikke kan trække vejret længere/opsamle nok sol til fotosyntese? Jeg har måske gået lidt for meget til den her(?!) se billed 2. Har ca. klippet 25-30% af plantens blade/skud/blomster/grene væk. Primært for neden. Går ud fra man skal lade de store dækplade sidde selv om de er ret så angrebet??
En anden plante har jeg trimmet for blade hele vejens langs ned. Nu er der stortset kun store bæreplade og masser af små skud tilbage på den. Rigeligt med plads må man sige. Vil den kune overleve? Er der ikke en ratio for materiale man må fjerne?
.. Kom så også lige til at overgøde dem, da jeg forsøgte mig med en bedre gødning. De blade der er blevet "brændt af", som den på billedet 3, har de bedst af at blive klippet af eller sidde på? Hvad stresser planten mindst?
Billed 1

Billed 2

Billed 3