Hey Fuck.
1: Hvis de er i potter kan du sagtens transporterer dem rundt, men hvis de er direkte i jorden skal du være lidt varsom altså, tag en spade og hug ned i jorden så det danner en cirkel rundt om (gerne en stor cirkel rundt så du ikke risikere at rammer noget) også vip det blidt, selvfølgelig så du ikke rammer roder osv så vær lidt forsigtig, når du har vippet (så det er løst) så burde du sagtens kunne tage klumpen med jord, rodnet og planten op af jorden og få den sat ned i jorden det nye sted.
2: pottemuld er helt fint men bland 25-30 procent lecasten i så jorden kan få noget ilt og samt roderne kan få ilt, lecasten kan fås ved bygge/have centre Silvan mm.
3: nu når det er udendørs har jeg erfaring med at bruge "lort" fra fx høns, heste osv.
det jeg "plejer" er at det areal jeg har valgt at så frøene på, at jeg så ligge et lag kompost, lort mm. blanding ovenpå gerne 5cm, også til sidst et lag halm ovenpå gerne 1-2cm.
jeg har opnået ufattelige flotte resultater med det, men det kommer jo an på dine grønne fingre og erfaring.
men ang. hvad for noget specifikt gødning til udendørs har jeg ikke rigtig nogen erfaring, kun det jeg har skrevet med kompost/lorte blandingen.
Håber at mine svar kan bruges til noget.
og du ønskes held og lykke med dit første grow.
peace out... Rasta.