Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa,

Har haft kigget lidt rundt for at se om der var nogle der har været i præcis samme situation som jeg i. Uden held..

Jeg er first time grower, og har fået en smule hjælp til at starte op fra en guide på nettet, men det hjælper ikke ligefrem på det problem jeg står med nu.

Jeg havde 5 frø som efter spiring blev plantet i nogle små krukker, og har herefter omplantet dem i større krukker. Nu er det bare sådan at de et begyndt at se tørre ud og en af dem kom ikke ud af sin skal, og hænger helt dødt nu. De andre ser ikke for godt ud heller. Det skal lige siges at de så sådan ud inden jeg gav dem en støttepind. :cry:

Jeg bruger pottemuld blandet op med terramol og perlite, har blandet det således: 50% pottemuld, 25% terramol, 25% perlite. Af gødning bruger jeg øko farmer gødning som er lavet på hønsemøg, samt basalt og tangmel. Alt blandet sammen i hver enkelt potte. Har ikke været sparsom med det syntes jeg.

Med hensyn til lys bruger jeg sådan nogle almindelige halogen pærer fra loftlyset, da jeg læste via guiden det var tilstrækkeligt at bruge nu og her, men senere skal bruge et groskab. Varmen er på omkring 25 grader, dog om natten falder temperaturen med en 5-10 grader da jeg ikke har fjernvarme.

Spørgsmålet er om der er noget jeg kan gøre for at de ikke dør helt ud? :hm:

Takker for alle hjælpsomme henvendelser der måtte komme.

:D

Billede

Billede

Billede

Medlem
Brugeravatar

Du må GERNE være sparsom med gødningen når de er så små - eller du skal faktisk.
Halugenpærer er derudover det mest forkerte du kan bruge - dine planter får slet ikke det lys de har brug for.
Det er forfra, uden gødning og med bedre egnet lys.

Junior medlem

Okay tak Charles, det var rart lige at få på plads hvad det endelige problem er.

Hvad ville du foreslå af lys eventuelt? Der er jo mange delte meninger om det :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
vil også tro at din jord blanding er alt for heftig til de små planter. du kan bare starte dem op i noget så og priklemuld, og derefter omplante dem til din blanding efter 1-2 uger.
ville forslå en 125W 6500 k CFL pære, koster omkring 200-300 kr, eller nogle lysstofrør.

Junior medlem

Har jeg her og med gjort. Tænkte desuden på om en 400W MH SUPERPLANT SUPERBLUE 14000K samt en REFLEKTOR STUCCO 50X40 fra en tilfældig webshop ville være ideel/tilstrækkelig for mine 4 planter? Top 44 feminized skulle eftersigende ikke blive alt før høje :l Tak på forhånd.

Medlem
Brugeravatar

Ja, det er rigtigt fint. Men vær opmærksom på at du samtidigt sikkert er nødt til at opgradere din udsugning. Pæren der bliver meget meget varm, så du skal kunne hive en masse frisk og køligere luft ind til planterne.

Junior medlem

Okay så, vil se hvad jeg kan finde af udsugning, og mange tak for jeres hjælp :)!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]