Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey

Jeg har lige 2 spørgsmål til jer...

Det andet spørgsmål er, kan jeg bruge følgende led projektør til hamp planter, eller skal de bruge specielle lamper på flere hundrede watt og uv. Hvis led projektørne kan bruges kan den på 50w bruges, som svarer til 400w halogen?

Senest rettet af Kaktus Klausen 18 jan 2013 06:14, rettet i alt 1 gang.
Ingen prisdiskussion, tak - indlæg rettet

Junior medlem

Kan de vel men tror ikke du fået meget ud af det fx den støreste der inde 50w Led Projektør / Led flood light giver ikke meget mere end Lumen: 4500Lm. hvor bare fx en HPS 250Watts giver omring 30.000Lm. stor forskel :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Imponerende nok du har fået fjernet noget om prisen, men har fået lov at beholde linket.

Hvis du skal dyrke under lysdioder, så skal de helst være bygget til formålet. Fotosyntesen bruger faktisk kun en ret lille del lysspektrummet. Rød og blå, resten af lyset bliver reflekteret og det er det der giver planterne deres grønne farve. LED lamper lavet til dyrkning indeholder derfor oftest kun røde og blå dioder. Jeg kender ikke til nogen der har prøvet med dem du linker til der, men jeg er næsten sikker på det vil være noget skidt.

Du vil få meget mere ud af en +100 watts sparepære eller en HPS.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow
OggIn skrev:
Kan de vel men tror ikke du fået meget ud af det fx den støreste der inde 50w Led Projektør / Led flood light giver ikke meget mere end Lumen: 4500Lm. hvor bare fx en HPS 250Watts giver omring 30.000Lm. stor forskel :)

Når man snakker LED er lumens ret ligegyldigt... Lumens er en måleenhed der tager udgangspunkt i det lys det menneskelige øje kan se.. Det lys der er interessant for én der gerne vil have planter til at gro, er som Randy Lahey siger, rødt og blåt lys og forsøg har vist at det helst skal ligge omkring de 430-460nm for det blå og 630-660nm for det røde..
Både producenter af LED´er og de gennemprøvede HID´er, er så småt begyndt at bruge en anden måleenhed der kaldes PAR-værdi(photosynthetic active radiation), som er et udtryk for hvor meget af det lys en lampe udsender, der reelt kan bruges af en plante...

Så selvom en 600w HID pære giver måske 90.000 Lumens, er det meget sandsyneligt at kun de ca. 1000 Lumens er af bølgelængder der kan bruges til plantevækst..
canabishunter skrev:
Hey

Jeg har lige 2 spørgsmål til jer...

Det andet spørgsmål er, kan jeg bruge følgende led projektør til hamp planter, eller skal de bruge specielle lamper på flere hundrede watt og uv. Hvis led projektørne kan bruges kan den på 50w bruges, som svarer til 400w halogen?

Brigdelux er generelt kendt som værende gode kvalitets LED-chips, sammen med f.eks. Epistar og Cree, men køber du et Flood light, der nok udsender White eller warm white lys, er hele idéen med LED gået tabt... Du bruger igen en masse watt på at udsende alle lyspektrumets bølgelængder og så kunne du lige så godt bruge CLF eller HID...

another needy hole

Junior medlem

Chloroplast
Mange tak er meget ny inde for alt det med pære led osv :) men tak.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow
Det er jo dét forummet er til for:)

another needy hole

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]