Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 21:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej erfarne dyrker derude

jeg vil gerne starte et par kvadratmeter grow op i mit skur på ca. 12 m2 , men på nuværende tidspunkt er der kun 16-17 grader derude. Kan jeg få frøene til at spire og gro i det?. jeg forventer at købe en 400 w hps lampe som jo også vil tilføre varme.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det kan de godt tåle, men du vil helst holde nattetemperaturen omkring 20 grader og dagtemperaturen omkring 25. Du kan med fordel vende planternes dagsrytme så du har lyset tændt om natten, hvor der er koldest.

En 400 watts dækker iøvrigt maks en kvadratmeter. Hvis du vælger at bruge to, så kan du lave to rum og køre dem forskudt dag og nat, for at udligne temperaturforskellene.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Tak for svaret Randy, jeg overvejer muligheden for 2 stk. Lamper :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Ellers kan du jo overveje at bruge lidt kroner på lidt isolering derude, så det ikke trækker ind fra alle side og kanter. Det vil muligtvis også gøre at temperaturen ikke falder så meget.

Men ellers ja.. Så kunne du som Randi siger jo kører 2 sideløbende grows derude, så der altid er en af dine lamper der står tændt.. Så kommer du ihvertfal ikke under smertegrænsen hvad angår temperaturer, men lad mig lige i samme vending så sige at du skal være forberedt på en væsentlig stigning i strømregningen hvis du vælger at gøre det sådan.

Så vil jeg måske anbefale dig at du kører med 2 x 250watt istedetfor.. bare for at holde udgifterne lidt nede..

En 250watts er rigeligt til at du kan dyrke imellem 4-8 store planter måske endda 12 hvis du sætter dem lidt tæt sammen, så en 400watts er selvfølgelig kun noget du skal gå efter hvis du virkeligt vil sparke røv.

HVIS du vælger at gå efter 400watteren så vil jeg derimod næsten hellere anbefale dig at du går op i en 600watter da den giver flere lumens per watt i forhold til 400watteren.

Anyways.

Jeg forslår at du (hvis du kører 2 grows) laver et vegge rum (kører 18 timer i døgnet) og et blomstringsrum (kører 12 timer i døgnet) .. Så overlapper tiderne nemlig hinanden og så kan du måske vælge at bruge en 150watt/250watt til vegge og så bruge en 400/600watt til blomstringen.

Så længe du holder dig under 1000watt så bør du ikke blive nervøs hvad angår at blive spottet på strømmen, men altså.. Du kan godt forvente en ekstra udgift på ihvertfal 400kr om måneden i strøm.. og tror endda også at det bliver en smule mere hvis du går op i 600watteren.

Junior medlem

Tak for svaret
Overvejer også muligheden for at indrette et gro rum i skuret, et isoleret og ventileret rum på 1,5 m2, og så kun dyrke autos ex med en 600 watt. Nogen ide om hvor mange planter jeg så kan have lave?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
omkring 25 godt og vel. Auto's fylder somregl kun omkring de 30x30

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]