Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 19:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej

Har købt ballast med et stik som ikke passer i en dansk stikkontakt, vil det være nok med en standart uk til dk adaptor, eller er det et problem at den er til 240v og ikke 230v som vi har i dk?

Her er et billede af situationen Billede

på forhånd tak:)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
En adapter er fin. Har selv købt 2 da min lampe / kanalventilator er af samme støbning.

Det mest nederen ved det er at adapteren typsik er firekantet og derfor ikke passer ned i en rund forlænger/stikdåse alligevel med adapteren på.. Så jeg måtte også til at "snitte" en stikdåse til.. men det har fungeret fint lige siden..

Om man bare kan cutte kablet af og sætte et DK hanstik på og så "droppe" jorden ved jeg ikke om er muligt, men jeg ved at der typisk ikke er jordforbindelse i en stikdåse, så jeg går bare ud fra at det kun er + og - der bliver vidreført når adapteren er på.

Har selv overvejet om man skulle prøve.. men det vil også være pisse nederen og cutte stikkene og så stå med noget ubrugligt.. Dog har jeg prøvet at gøre det med andre ting, såsom mobilopladere osv.. Har virket fint.. Men sidst jeg tjekkede op på det, blev jeg anbefalet IKKE at cutte enden af, også fordi det kabel som er omkring er med til at beskytte den spænding der bliver vidresendt, og det er vist ikke optimalt at køre den igennem et alm hanstik..

Junior medlem

Tak for svar! Jeg kan finde uk til dk adaptorer, dog ikke med jord. Er den bedste løsning måske at sammensætte to adaptorer? Eller er der nogen der ved om det er muligt at finde uk til dk adaptoer med jordforbindelse? Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen??

Er stadig lidt i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt med en spændingsomformer, eller om det ikke har nogen betydning med de 240v

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
det er ikke noget problem. De danske hjem kører imellem 240-255v så vidt jeg lige husker.. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.. :)

Min kører på det samme, og virker fint..

Dedikeret medlem

I Danmark har vi ca 230V på strømnettet, at din ballast er 240V betyder absolut ingenting da den procentvise forskel er så lille. Dit eneste problem er at det fysiske stik er af en anden type, hvilket som MaximumG nævner, løses med en adapter eller evt. at sætte et nyt dansk stik på (på samme måde som hvis man fx. samler en forlængerledning.)
Det kan dog svare sig at købe et ordentligt stik og ikke et til 10kr i Jem og Fix, hvis du vælger at skifte det.

Junior medlem

Tak for de hurtige svar! :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvorfor skulle man ikke kunne føre jorden videre? Så længe du ved hvilken farve jorden har, er det da intet problem, plus/minus placeringen er ligegyldig, da vi kører med vekselstrøm...

Men ja, køb et ordentligt stik...!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]