Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

hej alle sammen :)

dette et mit første forsøg på at plante selv, og vil så gerne dele det med jer, da jeg har lært en masse her fra forum.
i må også meget gerne komme med kommentarer hvis i kan se der er noget jeg gør forkert.

men her er min lille pusling så, den er 2 dage gammel, hvad siger i ser den synd og rask ud? :)

Billede

beklager billedkvaliteten, skal nok prøve at få taget nogle bedre her en af dagene.

ps. er pavestolt :D

Junior medlem

Billede

min lille baby er plantet kun i muldjord, der er ikke tilsat nogle former for gødning.
lige pt står den under en 60W sparepære, som hænger 30 cm over planten, er det okay indtil videre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Fin lille plante. <3

Når det er sagt, så er der flere ting der er galt her..

(1)

Er dit frø fermeniseret? Hvis ikke, så skal du vide at der er ca 50/50 procent's chance for at du om 3 måneder står og finder ud af at du har dyrket en han blomst, og dermed har spildt dit arbejde og strøm.

(2)

Hvis den bliver syg, ligelides. Derfor.. Plant nogle flere.. Især når det er første gang, da du helt sikkert vil tage livet af et par stykker, før du har forstået hvordan du gør..

(3)

Har du en plan for hvordan du vil sørge for at mørkligge den i 12 timer dagligt, hvor den også kan få luft?

(4)

Har du gødning?

(5)

Når du dyrker i alm pottemuld, kan du risikere overvanding.. Så vær ekstremt varsom, og kun vand den 1 gang om ugen som den er lige nu..

(6)

Ku blive ved med at nævne ting du alligevel ikke kan bruge til en skid, da dit projekt tydeligtvis kun er for sjov og hyggens skyld, så istedetfor at skyde det helt i sænk så kan jeg sige nej..

Der er ingenting galt med den som den ser ud lige nu, men forvent at du render på mindst en 2-3 kritiske problemer med din plante inden den overhovedet kommer i blomst, hvis det da ellers er en hun..

Og når den så skal blomstre, så har du yderligere det problem at du ikke har solen du kan benytte dig af og hvis du kun vil bruge en lille pære (som iøvrigt ikk er i det rigtige spektrum rød/gul) så kan du slet ikke blomstre den.

Anyways.. Kan godt lide at du skriver at du har "lært noget af forum" for hvis du virkeligt havde "lært" noget ville du vide at man altid mindste skal regne med at 33% af ens frø bliver til lort, og derfor skal man altid mindst plante 3 stykker af gangen.

Du ville vide at planten får behov for gødning.

Du ville vide at den skal have frisk luft og gerne vind, for at vokse sig stor..

osv osv osv..

Men held & Lykke med den da.. :D .. Ka godt selv huske mit allerførste projekt.. Noget værre lort! :D .. Men at gå igennem alt det besvær med at plante lorte og tage billeder af det, og smide det op på forum og skrive at man har "lært meget af forum" og så viser dét der... Der er rimeligt provokerende :D

Hvor gammel er du? 14?

Junior medlem

hehe nej er dog ikke 14, jeg er 21, og ja det kan måske lyde provokerende at jeg skriver jeg har lært noget, men det er slet ikke sådan ment. :)

som du selv siger er dette et eksperiment, det er nogle frø jeg har fået af en kammaret, og formålet med mit grow lige pt er simpelthen at lære at holde planten i live for at sige det mildt.

dette billede jeg har taget er inde fra mit soveværelse, men der står den skam ikke normalt. den står ude i mit skab på badeværelset hvor der er udluftning på hele tiden. har også skaffet en lille ventilator der står i skabet.

hvad angår gødning har jeg kun Diploma, men har overvejet at købe nyt ind her til den første.

og nej mine frø er ikke fermeniseret, så jeg må bare vente og se hvad det bliver :)

Moderator
Brugeravatar

Ser fint ud Kira. :) Du kan godt sætte pæren tættere på, en 10-15 cm skal den nok kunne klare nu, og endnu tættere som den bliver større og får udbygget et større rodnet.
Hvilken farve pære er det? Varm White/White/Cool White/Daylight/Cool Daylight?
Det står som regel på pæren, ellers er det angivet som 7-9 efterfulgt af de to foreste cifre i kelvin-angivelsen, f.eks. 827 for 2700K, 865 for 6500K, som er i hver sin ende af skalaen for brugbare sparepærer, og kaldes henholdvis Warm White og Cool Daylight. 2700K-3000K er bedst til blomstring, 6000K-6500K er bedst til veggetationsperioden.

Fint du har læst op på det før du startede, men man skal virkelig ikke undervurdere den praktiske erfaring man får med første grow.

God fornøjelse, og skriv endelig som eventuelle problemer dukker op, så skal der nok være nogen herinde der svare. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Syntes helt klart stadig du skal få fat i nogle flere frø.. Der er INGENTING værrere end at vente og se at det lort man har brugt så meget tid på, viser sig at være en han eller en hermafrodit..

Kender faktisk ingenting værrere end netop det!

Sygdom, Pest, Overvanding, Underernæring, whatever.. Det værste af alt er HANNER!

Men det lærer du jo også kun ved at prøve det ;)

Du burde overveje at købe sådan et Y eller T stykke til din lampesocket, så du kan have 2 pærere i 1, eller hvordan man nu lige skal forklare det. Man kan også få dem med 3 og 4 fordelinger så du kan have endnu flere sparepære igang.. Men det jo en vurderingssag. :)

2-3 pærer til en plante burde være nok til at man sku ku blomstre dem..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
du er godt nok blevet en sur gammel nisse maximumG :lol: du giver da virkelig trådstarter lyst og modet på at dyrke ;) ingen grund til at være nedladende, men self skal man da som du gør lige nævne fejl og mangler, især når han selv beder om ris og ros, men at gætte på at han er 14 os.v er da komplet unødvendigt.

held og lykke med det kira - det er en flot lille plante du har dig der, hvis det bliver en hun og får nogle flotte skud skal du nok overveje at flytte den fra dit badeværelse (i hvert fald bare når du er i bad hehe) har din kammi sagt noget om hvad det er for en strain han har givet dig ? bare så du selv kan søge lidt informationer om den på nettet, jeg håber i hvert fald for dig at du for noget ud af den, du kunne jo altid skaffe dig et par enkelte femi frø hvis du beslutter dig for at du vil have et eller andet at ryge når det er overstået - det er altid rart om det så kun er et par enkelte gram at nyde sit hårde arbejde lidt i sidste ende ;) i så fald giver det dig nok endnu mere mod på at starte en omgang op igen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Siger manden der har

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. " som sin signatur..

Det jo netop det jeg advarer kvinden imod.. At gøre det samme over and over igen ;)

Derfor.. Få fat i nogle flere frø :)

Det kan ikke skade at have et par stykker mere.. så minimere hun risikoen for at stå uden noget som helst bagefter.. Og hvis frøene alligevel var gratis, så kan han vel altid få et par stykker mere, nu når det er fra en ven ;)

Og jo.. hun SKAL bruge mere lys, hvis hun vil ha blomst på den plante der.. ;) .. iøvrigt er badeværelset slet ikke et optimalt sted for en plante, da den ikke tåler fugt i blomstringsperioden..

Så det sku ikke for at tage modet fra hende, og nej jeg er sku ikke blevet en gammel sur nisse.. men de åbentlyse fejl SKAL rettes.. :P .. Ellers risikere hun først at miste modet.. når hun har dyrket 3x1 hanner.. :D

Og lad mig så lige tilføje at jeg Eeeeeeeeeelsker at følge med i growlog, også selvom det så er en skallet lowrider i en vindueskarm. :) .. Så længe at man gør sit bedste, så er det sku altid nice at se en plante gro.. Påpeger blot at hun skal gøre sig forventet på at det nok højst sansynligt ikke bliver til høst i første omgang, i og med at det kan blive en han, og i tilfælde af en hun, at hun så mangler det korrekte lys.

Måske trådstarter skulle fortælle hvad hun har i sine at gøre ved planten udover at hendes projekt går ud på simpelthen "bare at holde den i live" .. Så ville man kunne give kvinden noget konstruktivt hun kan bruge til noget.. Hmm..

Senest rettet af MaximumG 21 nov 2012 20:56, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Kan godt være at hampdyrkning generelt er en herre-hobby, men tror nu Kira er af hunkøn.

@MaximumG
Få gang i et frøprojekt, hanner kan sku faktisk være meget nice, hvis ellers de har den rette genetik til formålet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
^1+
faktisk har det næsten været den største fornøjelse ved hampedyrkning for mig so far, at lave sine egne frø og derved egne planter og prøve at stabilisere dem, det er nemlig rigtig spændende.

Junior medlem

godmorgen alle sammen :)

der har BisMann ret, jeg er en pige, med meget grønne fingre, så har glædet mig som et lille barn til dette projekt :D ..

jeg har skam en 20 frø endnu, så det kan da godt være jeg planter et per stykker mere i min 5L krukke når jeg kommer hjem i eftermiddag.

BisMann min sparepære er en Warm White (en jeg også fik med af min ven som jeg fik frøene af)
jeg har sænket den så den nu hænger 15 cm fra planten. så må vi se om det behager lillepus eller ej ;)

når arbejdet kalder, god dag alle sammen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

:)

Jamen velkommen til hampefamilien så Kira.. og hvad angår din lampe.. Så skal du have fat i den der hedder CoolWhite, da den har det mest optimale spektrum til "gro" fasen.. Warmwhite har mere et rødligt spectrum, så er mere optimalt for Blomstringsperioden.

@Tricome

Han planter er jo kun fede, hvis man også har en hunplante ;)

@BisMann

Troede du kendte mig efterhånden.. Im always busy busy.. ;)

Junior medlem

dejligt med tidligt fri ;) ..

MaximumG
jo tak, okay jeg er skam villig til at ofre penge på projektet. så må jeg ud og skaffe de pærer, køber et par stykker så der kan komme en lampe eller 2 mere på :)

Tricome
nej jeg ved desværre ikke hvad det er for en strain, det jeg ved er at det er ikke noget dyrt eller vildt, for min ven sagde nøjagtig ligesom jer at jeg nok ville miste en del af dem nu hvor det er første gang jeg prøver, så frøene ville passe fint til en nybegynder :P

wow jeg syntes det går stærkt det her, har været på arbejde i 5 timer og lillepus skyder bare deropad. :D

Moderator
Brugeravatar

@Kira
Det er generelt en god ide at plante ét frø per potte, det bliver hurtigt noget rod at sortere hanplanter fra, fra én potte med mange. Selv hvis de alle skulle blive hunner, så gør den interne konkurrence at nogle få vil tryne og vokse over hovedet på de andre, optage mere plads til rodnettet og derfor optage mere nærring og væske. Suma sumarum, det giver en ujævn vækst og gør det mere besværligt at omgås planterne hvis de er i samme potte.

Fint, så kan du godt bruge pæren til blomstring. Det fungere også okay til at vegge med, men som MaximumG også siger så er det bedre hvis du kan finde en Cool White/Daylight/Cool Daylight pære. Det er dog imo. vigtigst at have en fornuftig pære til blomstring, især i små-grows, hvor man ikke vegger så længe, og sætter planten hurtigere i blomst, ved at sætte lyset til 12 timers lys, efterfulgt af 12 timers mørke, eller 12/12, som det så uintuitivt hedder.

@MaximumG
Hehe true. Nu behøver et frøgrow jo heller ikke nødvendigvis at erstatte et almindeligt grow, man kunne tage et lille skab og smide et par små sparepærer i. Man kan nemt lave en hel del frø, med meget få midler.

Junior medlem

okay nej så skal de ikke stå sammen. der kan man bare se hvor meget men "troede" man havde læst sig til ;)

er virkelig glad for i gider bruge tid på at hjælpe mig, ellers kunne jeg da havde endt med at slå plante efter plante ihjel.

men jeg har lige et spørgsmål mere, det med om planten kan tåle tobaksrøg eller ej?
for jeg har da en ven som har sin plante i sin stue, og han ryger selv. (hans plante er dog ca 80 cm nu)
det er mere fordi jeg selv kværner 20 smøger om dagen.
men ryger selvfølgelig ikke på toilettet hvor min står pt ;)

Junior medlem

jeg ryger tit i mit telt når jeg går og passer dem og det har de ikke taget skade af :)

Junior medlem

perfekt tak weedman :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det dog ikke sundt for sit kulfilter at ryge i sit telt ;)

Kira..

hvis du nævner et beløb du sådan er "villig" til at investere i dit projekt, kan vi bedre hjælpe dig til succes ;)

Vil iøvrigt gøre underværker om du fortæller hvordan du har tænkt dig at dyrke din plante færdig.. har du eventuelt en plads i lejligheden/huset du ikke bruger? .. et Kosteskab? .. Et klædeskab? .. et udeskur?

Junior medlem

nu er lillepus 5 dage gammel, og er blevet pottet om, og med nye skud på vej :D

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Kira

Hvis det er ren pottemuld du dyrker i, så skal du være opmærksom på dine vandinger. Maximalt en dl vand hver 3-4-5 dag her i starten, og især når du har pottet den om i så stor en potte allerede.

Normaltvis starter man ud i nogle små kopper af hvad der svarer til en god håndfuld jord. Derefter ompotter man ca. hver 14 dage til en 1 liters potte, og derefter over i noget størrere så som en 5-6 liters potte.

Problemet med almindellig pottemuld er nemlig at det er EKSTREMT vandsugende og forbliver fugtigt i laaaaaaaang tid, hvilket betyder at chancen for råd og mug og skimmel og alger og overvanding og nutrient lockout bliver mulig.

Derfor starter man normaltvis i nogle små potter og omplanter sådan ca hver 14 dag.

Dette stemmer dog ikke overens med folks typisk 4 ugers vegge, men jeg gør ihvertfal selv det at de står i tørvpotter de første 14 dage, og derefter potter jeg om til en 1 liters lader den få yderligere 14 dage.. Derefter ryger den over i "The finale pot" og så bliver den sat til blomstring.

En finger-regl jeg plejer at bruge er at man ikke skal ompotte fra sin tørvpotte førend planten har fuldt udviklet 2 bladsæt og er igang med sit 3..

Derefter ompotter man ikke igen før planten har 6 bladsæt eller mere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]