Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 08:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy.
Som overskriften hedder så har spekuleret i 1½ måned nu om hvorvidt jeg kan bruge en denne pære "pære Sylvania 250 Watt SHP-TS" til både Grow og Bloom. det er en pære der følger med i en startspakke med grotelt på Bongland og tænkte om den pære er en HPS lampe og jeg skal købe en MH, eller hvordan? lidt hjælp ville være dejligt :)

Junior medlem

her et link hvis det kan hjælpe
http://bongland.dk/headshop-online/35-g ... t-komplet/

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
ingen links... men hvis det er autoflower så kan du godt.. er ikke sikker men det går jeg stærk ud fra at du godt kan.. :)

Junior medlem

det menr jeg også men synes det tyder på jeg skal bruge en MH og en HPS pære hvis jeg skal dyrke andet end autoflower :/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil tro de mener HPS når de skriver S SHP.
Og ja, den kan du godt bruge til både veg. og blomst. Men en MH ville naturligvis være bedre i veg. Men det behøves ikke.

Moderator
Brugeravatar

Det er formegentlig (uden at slå op i datablad) en HPS med et mere blåt spektrum end normalt for HPS.
Du kan sagtens bruge HPS hele vejen igennem, også selvom det ikke er auto'er eller sorter der dyrkes med kort veggetationsperiode. Man kan bruge MH pærer, men ofte virker CFL (med 6000K-6500K) lige så godt til at starte op under, fordi planterne er lavere og deres spektrum fungere lidt bedre til at skabe en masse bladmasse og kort nodeafstand, end MH. Tilgengæld levere en MH-pærer mere lys per Watt.

Junior medlem

Okay så forstår jeg det da lidt bedre. Og jeg gik også udfra at når de skrev SHP var det også en HPS pære.
men ville det så ikk være bedst hvis jeg købt en 250 W MH pære til Veg fasen? for pærene alene koster jo ingenting. men tænker bare hvis jeg køber en 250 W MH pære seperat vil den så passe til min ballast, eller passer alle 250 W til den ballast? :/

Medlem
Brugeravatar

Ballasten er sgu ligeglad om det er en MH, SHP eller HPS - den er bare på 250W og så længe din pære er med samme effekt, er der ingen problem.

Og jo, dine planter ville sikkert blive meget glade for en MH til deres vegetative vækst :)

Junior medlem

Lyder sku godt :)
så køber jeg en MH pære til veg og bruger SHP til Bloom :)

Moderator
Brugeravatar

Der er nogle HPS-ballaster der ikke duer til MH-pærer. De analoge/spole ballaster duer vidst generelt ikke til MH-pærer, så jeg ville lige forhører dig hos forhandleren, eller google navnet på ballasten sammen med 'MH'.

Dedikeret medlem

Ballasten er sgu ligeglad om det er en MH, SHP eller HPS - den er bare på 250W og så længe din pære er med samme effekt, er der ingen problem.

NEJ den er ej. Der kan være enorm forskel på spændingen og hastigheden af opstarten. I værste fald sprænger pæren og i bedste fald bliver den hurtigt slidt og giver et dårligere udbytte af lys i forhold til strøm forbrug.
Det er rigtigt at mange elektroniske ballaster kan bruges til både MH og HPS (om SHP også virker ved jeg ikke), men sådan rent generelt er det langt fra alle ballaster der kan kører andet en én type HID.

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget info om en "SHP", andet end at det egentligt hedder en at det er en slags moderne kviksølvsdamp lampe. Hvis du skulle have et link med info er jeg interesseret, jeg har faktisk ikke hørt om denne type pære før nu, og wiki/google havde ikke umiddelbart så meget at byde på..

/Edit:
BisMann var hurtigere..

Junior medlem

Tak for hjælpen. Det ville da være en skam at skulle ødelægge en ny pære pga en forkert ballast og man kan jo købe en god elektronisk ballast til MH og HPS lamper til 1000,- :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]