Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Plz help me!
Medlem

Nu har jeg prøvet at lave mit eget grow 2 gange, men uden held. de første Ca. 2-3 uger går helt fint og det vokser som det skal, hvor jeg kun har givet det vand, men efter det begynder planterne stille og roligt at blive gule ude i spidserne på bladene, som så senere spreder sig helt ind til stilken :( .... fik at vide at det var fordi der ikke var mere næring i frøet og at jeg så skulle begynde at gøde, men da jeg så gjorde det, blev det bare meget være!.. bruger 3 liters potter, en 400 watts hps lampe og så har jeg købt sådan et færdig samlet gødningssæt.... hva er problemet??... er det luftfugtigheden eller hva?

Bruger forresten muldjord med en PH værdig på 6.5

Dedikeret medlem

Hvad pH værdi har vandet du vander med?

Medlem

det er bare fra vandhanen... så 7 skulle jeg mene

Medlem

ved heller ikke helt hvordan jeg skal gøde...

Det består af:
1 litre of Terra Leaves (growth nutrition)
1 litre of Terra Max (growth nutrition)
250ml Bloombastic (a unique cocktail of bio minerals NPK 0-20-21en bio stimulators)
100ml Atazyme (for a perfect balance in your substrate)
100ml Root-c (organic root stimulator)

Medlem

måske er din lampe for tæt på planterne
også - bare brug den mængde som der står på dunken af gødning (eks. 2mL pr. liter vand - jeg kan ikke huske om det er normal 'dosis').
I starten skal de ikke gødes med så meget, det burde stå på dunken af gødning

Moderator
Brugeravatar

@Randomname
Burde bufferne i jorden ikke tage de største udsving, vi taler en 4-6 uger inde i growet, går jeg ud fra?

@Zuicke
Hvilken jordblanding bruger du? Og hvilke doser har du brugt af gødningen?
Det kunne godt godt lyde som overgødning for mig at se, prøv at vent med at gøde til den viser tegn på undernærring. Alternativt kan du starte dem op i 'Så- og priklejord', der er nærringsfattigt, i en mindre potte, og så potte om til en almindelig pottemuld efter 2-4 uger, alt efter hvornår den viser tegn på undernærring. På den måde får du en ret skånsom nærringstilførsel og undgår at overgøde små og mere sårbare planter. Når du starter med at gøde generelt er det vigtigt at gå langsomt frem, typisk er halv dose af producentens anbefalede fornuftigt, og så kan man langsomt trappe op.

Medlem

okay det vil jeg prøve så... har også lige opdaget at der står at man kun skal bruge 1ml rootfast per liter vand, tror jeg gav den en del mere end det... nu er det så bare lige hvor meget jeg skal vande dem?... det er 3 liters potter og hvor tit?
Nu står der jo at man skal starte med gødning fra uge 1 af... skal man ikke kun give dem vand i de første 3 uger? altså uden gødning... ??

Btw. nu står der jo 1ml på flasken, vil det sige at jeg nærmest skal starte med 0,5 ml?

Min lampe var Ca. 60 cm fra toppene

Dedikeret medlem

Faktisk synes jeg det giver god mening at buffereffekten i jorden er væk efter ca. 5 uger med en dårlig salt balance, specielt nu hvor han også skriver at det er forholdsvis små potter.
Zuicke skrev:
det er bare fra vandhanen... så 7 skulle jeg mene

Det er helt sikkert at dit vand ikke har en pH på 7 ud af vandhanen og det har en helt anden pH igen når du tilføre gødning.

pH er et udtryk for koncentrationen af H+ ioner i en vandigopløsning. En lav værdi betyder en større koncentration, højere værdi mindre koncentration. pH'en er ikke en stabil værdi men ændre sig efterhånde som der tilføres forskellige ioner, både i form af vandhanevand (karbonater af Ca og Mg) og fra gødningen (fx NH3/NH4+, HPO4--/H2PO4-).
Din jord har en pH på 6,5 når du køber den, men den begynder straks at ændre sig, alt efter hvad du hælder i den. Det første lange stykke tid sker ændringen meget langsomt fordi et buffersystem af ioner optager ændringen, men efter noget tid stiger ændringen i pH eksponentielt i hastighed. Det sker fordi det dominerende puffersystem er en ligevægt mellem NH3 og NH4 som tager tid at forskyde, hvorefter mindre puffersystemer som HPO4/H2PO4 meget hurtigt opbruges.

Derfor er det en god idé at sørge for at pH'en ligger omkring 6,2 - 6,5 i det vand man vander med.
Det er helt sikkert noget med næringsstofferne, det kunne også meget vel være en overgødning som BisMann skriver.

Mht til den brede vifte af ting du hælder i din jord, ville det nok være lettere at nøjes med de 3 gødningprodukter og droppe sukker/enzym/hormon blandingerne. Hvis du vil være sikker på ikke at overgøde, så start med 1/4 styrke og arbejd dig op derfra.

Medlem

okay!... forstod godt nok ikke helt alt det tekniske, men forstod helheden af det! TAK!

hvilke af disse skal jeg så kun bruge?:
1 litre of Terra Leaves (growth nutrition)
1 litre of Terra Max (growth nutrition)
250ml Bloombastic (a unique cocktail of bio minerals NPK 0-20-21en bio stimulators)
100ml Atazyme (for a perfect balance in your substrate)
100ml Root-c (organic root stimulator)

Dedikeret medlem

Terra Leaves, Terra Max og Bloombastic er længe fint. Du skal nu også anskaffe dig noget at teste pH med, enten indikatorpapir eller indikatorvæske - begge dele er relativt billige. Dernæst skal du have noget syre til at justere din pH med (og en pipette e.lign til at dosere syren med), jeg vil anbefale phosphorsyre (H3PO4) da det er mest sikkert og bedst for planten. Begge dele burde ikke være svære at finde.

Medlem

okay...så ryger de andre ud.... Så køber jeg sådan noget papir der, men nu har jeg kigget lidt rundt på nettet, og kan altså ikke rigtig finde nogle steder der sælger phosphorsyre... hva koster sådan noget overhovedet?

Moderator
Brugeravatar

@Zuicke
Lad være med at smide de andre gødningprodukter ud, gem det til senere, men er enig med Randomname, keep it simple til at starte med. Mht. vanding, så er det en god idé at løfte potterne når du ikke har vandet endnu/langt tid siden, og få et indtryk af hvor meget det vejer, når det behøver vand, vent så derefter med at vande til potten vejer omtrendt det samme. Ellers så stik en finger i jorden, og hold dig til at det skal være nogenlunde tørt 1-1½ cm ned i jorden (forudsat at der ordentligt dræn i potterne). Og ja, lad være med at gød fra dag 1. Når jeg har brugt "almindeligt" pottemuld plejer det at passe med, at jeg starter med at gøde omkring når planten har fået 3-4 bladsæt.

@Randomname
Jeg fucking elsker dine indlæg!

Dedikeret medlem

Altså der er jo ingen grund til at smide det ud, du kan da altid forsøge dig med det næste gang.

Jeg fandt ret hurtigt to produkter fra samme danske side, "HESI pH- Bloom" og "Canna pH- Bloom", begge til under 100,- og begge 59% phosphorsyre, så det er ikke fordi det er noget der er svært at finde. Jeg tænker måske at alle flydende pH- produkter der hedder noget med "Bloom" indeholder phosphorsyre.

Tak for rosen BisMann :)

Medlem

Altså vandet i min by ligger på 7.7 i ph værdig.... kan de slet ikke gro i det, eller bliver det bare ikke helt lige så godt?... det er nemlig lidt besværligt med det fosforsyre der...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
jeg kan ikke helt huske det, men der er noget med at man kan rejse og sænke PH ved hjælpe af nogle basale ting så som sæbe.. Altså sulfur.. Men det kan du helt sikkert finde på google :)

Problemet med at dyrke i for høj PH værdi, er at nogle grundelementer så som zink og jern (så vidt jeg lige huske) bliver "lockout" pga hårdheden.. Planten vil altså ikke være i stand til at suge disse næringenr til sig, grundet surheden.. Og så vil planten dø / tage skade af mangel på næring..

Så nytter det jo intet at give gødning.. tværtimod..

Fix det, eller lad vær med at dyrke.. andet vil blot give dig hovedpine..

Dedikeret medlem

Altså vandet i min by ligger på 7.7 i ph værdig.... kan de slet ikke gro i det, eller bliver det bare ikke helt lige så godt?... det er nemlig lidt besværligt med det fosforsyre der...

Tilsyneladende kan de jo ikke gro i det, siden dine planter bliver ved med at dø. Du kan jo altid prøve igen og så fokusere på gødningen, hvis planterne så dør må det kunne konkluderes at problemet ligger i pH'en.

jeg kan ikke helt huske det, men der er noget med at man kan rejse og sænke PH ved hjælpe af nogle basale ting så som sæbe.

Sæbe hæver typisk pH'en og er ofte fuld af alt muligt andet end sæbe (også er sæbe i sig selv heller ikke helt optimalt). Man kunne også sænke pH'en med citronsyre, eddike eller HCl, men ingen af dem er specielt fordelagtige - enhver syre kan jo som så bruges til at sænke pH'en, problemet er bare hvad den ellers tilfører.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I gør det jo vildt besværligt for knægten! Det ville være rart med et billede af dine planter, så er det lettere at give dig rigtig vejledning.
Hvis du dyrker i alm. jord behøves du ikke gødning det første stykke tid. Det er små potter du bruger men der skulle snild være næring til det første måned eller to.
Når du så endelig begynder at gøde, så giv den halv styrke gødning. Det er gerne noget i retning af en 1ml per. liter (en teske til kanten er 2-3 ml.) kun af Terra Leaves og så efter 14 dages tid 2ml.
Alt det andet kan du vente med, men du kan godt give dem en en ml. om ugen af Atazyme og Root-c når du går i gang med at gøde, hvis du føler du har penge at brænde af.
Jeg har dyrket med vand med høj pH. og det kan godt give nogle problemer hen ad vejen men ikke noget du behøves at tænke på din første gange. Hvis du vil kan du komme en spids citronsyre i dit vand.
Dine nuværende problemer stammer næsten helt sikkert fra for meget gødning, så husk at tjek hvor lidt det skal i per. liter. og hvis du ikke har et rigtig mål så er en teske som sagt 2-3 ml.
Et råd: Du burde måske tænke på lidt større potter, det gør det hele lidt lettere. Du skal ikke vande så ofte (du kan glemme at vande en dag uden det går helt galt) og det er lettere at styrer pH. og lig. Sådan 5-10+ liter ville være bedre, jo større jo bedre. Spørg (eller kig i baggården) nede i den lokale grill eller restaurant, de spande de får vådvare i er glimmerne til formålet, gode i højde i forhold til brede.
Held og lykke.

Medlem

Perfekt svar!... Tusinde tak! 10/10!...

Angående vanding, så siger du at det ikke skal gøres så ofte, men hvor tit er det? Det er mere af hensyn til om jeg så altid skal blande vandet op med gødning, eller om jeg også nogle af gangene bare skal give rent vand. og Ca. hvor meget vand til en 3 liters potte, så jeg ikke kommer til at overvande.

På forhånd tak!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det er mig du henvender dig til, så siger jeg ikke noget om du skal holde igen på vandingen. Vand når der er brug for det og små potter skal vandes oftere end store. Men til at starte med bruger planten jo stort set ikke vand, det meste vand fordamper. Du har dræn i dine potter, huller i bunden så vandet kan løbe igennem, ikke? Som sagt det første måneden eller skal vi sige til planten er 10 cm. høj, skal du ikke bruge gødning eller andet i vandet. Du vander bare til det begynder at løbe en smule ud af den anden ende, på den måde undgår du at der ophober sig uheldige ting i jorden. Du kan mærke efter med en finger i jorden og hvor tunge dine potter er og så vand hvad efter det. Men jeg vil tro -uden at kunne vide det- du skal vande en gang om dagen.
Imens planten er helt lille behøves du selvfølgelig ikke at vande hele potten igennem hver gang!

Medlem

okay helt sikkert!... Ved godt at jeg spørger meget, men orker virkelig ikke at det går galt igen -.-....
Du skrev i din første besked at jeg skulle starte med 1 ml gødning. Er det noget de skal have hver dag så? da du siger at der skal vandes hver dag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]