Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 19:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: HID lampe
Medlem

Hej folkens :)
Jeg er ved at bygge mig et grow skab, til mit første grow. Det ender med at være 0.9 kvadratmeter. Og 1.70 høj.
Og dertil havde jeg tænkt mig at købe en 400w HID lampe, rødt orange lys. Efter som den kan bruges til både vegetativ, og blomstrings perioden. Så vidt jeg har læst mig frem til. Men har også læst at de udleder en del varme. Så tænke om ikke det kunne gå hen og blive ret brandfarligt?! Med sådan en lampe i et 0.9 kvadratmeter skab. Ville nødigt have at hytten skulle brænde ned når jeg ikke er hjemme?!
Har aldrig beskæftiget mig med sådan noget grej før. Så er lidt på bar bund. Er der nogle der kan hjælpe mig med det spørgsmål? :)

Titel: Re: HID lampe
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
http://www.dcfonline.dk/cf/udstyr.htm#lys

Dedikeret medlem

Der skulle nødig kunne gå ild i noget, da dine planter ville begynde at dø af varmen længe inden strålevarme fra en lampe antænder huset (medmindre du selvfølgelig kapsler reflektoren ind i træ - eller noget andet helt tosset).
Der er naturligvis en vis brandfare ved at den tændte lampe kunne falde ned, men selv her ville pæren typisk sprænge hvilket stopper varmeproduktionen så igen måske knapt så sandsynligt at der går ild i noget (lampen lander jo i planter, som ikke er umiddelbart antændelige.)

Hvis du vil have din paranoia dækker helt ind, kan man for en en 400-600,- købe pulverslukkere der automatisk (mekanisk) tænder hvis de bliver mere end 79 grader varme.

Medlem

Okay helt sikkert.
Hehe paranoia, Jeg tænkte bare at hvis en sådan lampen stod og brændte i en del timer. At der ville kunne udvikle en vis brandfare. Men ja det giver rimelig god mening at planten selvfølgelig ville dø længe inden.
Tak for svaret :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Du skal have fat i en udsugning til udskiftning af luften. Hvis temperaturen stadig er for høj, kan du yderlige investere i en Cold tupe, som kan sættes rundt om pæren og direkte videre til udsugning. Så skulle varme problemet være i orden.

Du kan få/lave en strøm afbryder, som slår elektronikken fra, hvis temperaturen bliver for høj i rummet. Så du ikke behøver at have nøja, på i hverdagen.
Få fat i en brandalarm som ekstra sikkerheds alarm.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem

Okay, tak for yderligere info :)

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
hvad er det for en sort du skal have for hvis du ska have autoflowers kan du godt bruge 2700k lys men ellers skal du også have en pære til den vegetative fase.

Medlem

Jeg skal ikke bruge skabet til noget alligevel. Min halvstore killing blev kørt over går. Så det er ikke nødvendigt med et skab, desværre.

Men sorten er "power africa"
Fortalte i butikken, at det var mit første grow. Så fik dem. De skulle vist være færdig på en 8 ugers
'S tid.

Medlem

Men kunne god tænke mig at høre nærmere om autoflowers. Ordet siger måske lidt sig selv. Men alligevel :)

Dedikeret medlem

Trist med din kat, men sådan går det jo desværre ofte med de små enspændere. Kat eller ej tror jeg dog stadig at du får behov for et skab / anden afgrænsning af dit lys, både fordi andet ville være spild men også fordi 400W er et ret kraftigt lys som vil være meget generende hvis ikke det indgrænses.

"Autoflowering" er en plante der gennem en krydsning med Cannabis var. Ruderalis har fået (blandt mange) et gen der gør at planten ikke blomstre afhængigt af fotoperiodisme, altså længden på dagen, men derimod spire i blomst og fortsætter denne uafhængigt af antal lys timer.
Ruderalis kryds har dog det minus at planten har en, iforhold til almindelig cannabis, ringe cannabinoid produktion, hvilket betyder at alle "autoflowering" varianter af Cannabis har et ringere indhold af bl.a. THC end almindelig Cannabis - men stadig meget højere end en hvad en ren Ruderalis har.
anónymous skrev:
du godt bruge 2700k lys men ellers skal du også have en pære til den vegetative fase.

Han har ikke skrevet noget om hvilken farvetemperatur hans lys har, blot at der er tale om en HID, hvilket er en samlet betegnelse for HPS, MH, CMH og MV pærer. Dvs at farvetemperaturen på lyset kan være alt mellem ~2100K til 18000K+, afhængigt af type.

Medlem

Okay supér. For man så mere ud af lyset, hvis jeg bruger et skab og maler væggene hvide. End hvis jeg slet ikke benytter et skab ?
Men omvendt for planterne jo også mere frisk luft?

Senest rettet af greengrow1 24 okt 2012 21:17, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, absolut. Vi taler 90% reflektion kontra tæt på 0% reflektion fra gulvet og tilfældige ting i rummet. Det er lang fra alt lyset der fokuseres fra reflektoren direkte på planten.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Du får mere ud af at bruge et skab ligemeget hvilken farve det har (måske på nær sort og grøn..), alene fordi du vil miste så meget lys uden. Styrken på lys falder 4 gange hvergang afstanden fordobles, så du kan nok se at hvis det er væggen 3 meter væk der skal reflektere lyset fremfor væggen i skabet 40 cm væk går næsten al lyset til spilde. Rent praktisk sker det jo fordi lyset spredes i hele rummet og bliver omdannet til varme eller fotoner af lavere energistadier, istedet for at blive brugt til fotosyntese i dine planter.

Hvis planterne skal have mere luft kan du evt. sætte en blæser på, alternativt kunne man lave en slags "badeforhæng" af lystæt hvid plastic, der gik fra 10-15 cm over gulvet og til 60-70cm over lampens overkant, så ville der også være en ret stor luftgennemstrømning, skabt af varmen fra lampen - du vil dog så ikke kunne sætte et kulfilter op imod lugten.

Medlem

Okay tak. Rimelig vigtig viden :)

Medlem

Okay helt sikkert. Tak for endnu et godt råd. Kompetente mennesker her inde, mere end forventet, ingen kritikerne :)
Mine planter er vokset gennemsnitligt 6 cm på 6 dage. Den højeste er 9 cm og den mindste 3.5 cm. Jeg kan ikke købe en lampe før det bliver den før d. 1. Men har de små planter stående under en akitektlampe 46w når der ikke er mere lys i vindueskarmen. Giver det nogen effekt. Eller gør det bare at de strækker sig efter lyset på en forkert måde?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvilken type pære er der i? 46 watt sparepærelys er fint nok. 46 watt glødepære er ikke noget at skrive hjem om. Hold afstanden mellem pære og plante så minimal som muligt, men så snart der er dagslys kan du tydeligt se hvor lidt lys der kommer ud af sådan en i forhold til solen - selv på denne årstid.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Jeg ved ikke om 9 cm på 6 dage er meget for en hampespire, det lyder umiddelbart meget fornuftigt, selvom højde ikke siger så meget men derimod bladvækst. Altså 4 cm spire med 3cm blade er meget bedre end 9cm spire med 1 cm blade.

Helt uden lys vil planten strække sig mest, så selv det mindste lys er bedre end ingenting, 46w er dog rigeligt lys til spire og mindre planter. Nu ved jeg ikke hvad farvetemperatur din pære har, men jeg gætter på 2700K (du kan se det på pærens sokel). En høj farvetemperatur (6000K+) ville dog være at foretrække da det får planter til at vokse med mindre mellemrum mellem vækstpunkterne (altså en kortere stamme i forhold til blad mængde) og giver større, kraftigere blade. Det skyldes at pære med en høj farvetemperatur udsender mere blåt lys og det får planten til at ændre sit vækstmønster.

Medlem

Det er en glødepære, så den bliver udskiftet :) så jo kortere internodier, jo bedre? Længden mellem stængel-pladerne.
Har været i stort set alle lampe butikker , byggemarkeder og ringet til planteskolen. I Roskilde idag. Og ingen havde, eller vidste hvor man kunne finde en HID lampe. Hvor anskaffer man sig sådan en til en rimelig pris ?
I butikken inde på Frederiksberg. Hvor jeg købte frøene, ved jeg at man kan købe en. Men det er til overpris. Kan man ikke finde en fin HID lampe til en 1000 kr plus/minus et par hundrede kr?

Dedikeret medlem

Ja en glødepære duer ikke, den skal ihvertfald op på flere 100W før den kan bruges til noget plante-mæssigt. Jo kortere "internodier" (jeg ved heller ikke hvad de hedder på dansk, vækstpunkter er åbenbart reserveret til den yderste voksende spids på rod eller skud) må siges at være mest optimal, mere stamme betyder jo bare at lavere blade bliver placeret endnu længere væk fra lyskilden, da den skal hæves i tak med at planten vokser sig højere.

Til at starte med kunne du jo finde dig en sparepære med passende farvetemperatur, dvs optimalt over 5000K. De er vidt tilgængelige, på nettet, og koster ikke alverden.
Dernæst er årsagen til at du ikke kan finde en HID nok at det, som jeg skrev tidligere i tråden, er en type af lamper og derfor ikke en specifik lampe, men i alle tilfælde skal du bruge både pære, lampe og ballast. Prisen kommer til at variere hovedsageligt efter kvalitet. Om du kan finde noget til 1000,- aner jeg ikke, evt. hvis du finder de enkelte dele brugt/billige mærker.

Medlem

Okay, det tror jeg at jeg vil gøre så.
Hvor mange sparepærer/K skal jeg så bruge, hvis jeg vil have et så godt udbytte som muligt. Ved brug af sparepærer?

Senest rettet af greengrow1 28 okt 2012 13:03, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]