Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen.

Står i en lidt svær situation og vil gerne lige have en second opinion inden jeg fortsætter.

Jeg har pt. 2 Master Low enker til at stå i mit grorum. De er bestøvet af en ML han og er nok 1 højst 2 uger fra høst. Har allerede høstet 8-10 frø fra de nederste skud. Nu er der så gået spindemider i dem og jeg vil nu satse 100% på at kunne høste så mange frø som muligt. Selvfølgelig vil jeg gerne have en smule at ryge, men frøene er det vigtigeste. Jeg har nu købt noget pyrethrinspray som jeg håber vil kunne holde dem nede indtil jeg kan høste mine frø.

Mit største problem er dog at jeg har spiret en masse frø som jeg i løbet af de næste 1-2 uger bliver nød til at sætte ind i det samme rum som mine inficerede planter, Lige nu står mine seedlinger i vindueskarmen i et andet værelse, men snart bliver de for store og for genkendelige til at jeg tør have dem stående fremme.

Hvordan ville i gøre hvis i stod i min situation?

Min plan er indtil videre at holde mine seedlings væk fra de inficerede planter og så snart de er klar til at blive høstet gør jeg ALT i mit grorum GRUNDIGT rent med Rodalon. Så kan de nye planter forhåbentligt flytte ind og hvis jeg holder tæt øje med dem, kan jeg forhåbentligt få stoppet en evt. infektion på de nye planter før de går i blomst. Jeg har læst at miderne kan gå i dvale og komme igen i ugerne efter, hvilket jeg selvfølgelig gerne vil undgå

Et par bonus-spørgsmål:

Kan jeg stadig få noget rygeligt ud af mine planter, selvom der har været lidt spindemider i det? Kan jeg evt. vaske mine buds eller trække THC'en ud med isopropanol eller lignende (har ikke mulighed for at trække nol med butan)? .

Er der nogle af jer der kender % af sativa, indica og ruderalis i DCF Master Low? Mit mål er at lave en hybrid af Master Low og Original Haze. ML blomstrer lige tidligt nok og Hazen for sent så tror de vil komplimentere hinanden meget godt, også rygemæssigt tror jeg det kunne være lækkert.

Hvis der er interrese for det kan jeg smide nogle billeder op.

På forhånd mange tak for din hjælp! big up! :joint:

Dedikeret medlem

Jeg har med god succes behandlet planter mod spindemider med isopropylalkohol. Jeg fortyndede 99% ipa med demineraliseret vand i forholdet ca. 3:1 for at ende med en opløsning omkring 60-70%. Denne opløsning skal forstøves over hele planten dagligt i minimum 15 dage. De gælder over/underside af blade, vækstpunkter og nede i skud osv. Målet er hver dag at dræbe alle levende mider på planten. Æggene tager ikke nævneværdig skade af IPA'en og er ca. 10 - 15 dage om at klække, det vil sige behandlingen skal fortsætte for også at dræbe de ny-klækkede mider.

Det skal dog siges at der ikke var tale om cannabis planter og at det jo er meget muligt at IPA'en i en-eller-anden grad kan skade potensen af dine planter. Jeg ville dog i ingen tilfælde ryge mideinficeret cannabis, da de små døde mider ligger i de små folder i topskudene samt sidder fast i harpiksen. Ikke at der skal være noget farligt i det, men jeg tror ikke det smager så godt. :)

Fordelen med IPA fremfor de fleste andre midler er at det ikke er et specielt giftigt eller farligt stof, og man derfor ikke behøver bekymre sig om at indtage den bestøvede plante eller at være i samme rum som den. Det betyder ikke at IPA er ufarligt, og du bør kun benytte det udenfor eller ved mulighed for gennemtræk. Den forstøvede ipa virker meget irriterende hvis du kommer til at indånden/ramme dit hovede med det forstøvede.
ipa optages iøvrigt gennem huden så et på gummihandsker er en god ting hvis du skal arbejde med det i mere end et par minutter.

Det kan være ret svært at effektivt komme spindemider til livs og jeg tror at du, hvis du begynder at sætte nye planter ind til de infesterede, ender med et rigtigt besværligt og tidskrævende problem. Jeg ville finde på noget alternativt til dine stiklinger indtil du kan klippe de infesterede planter ned og få gjort rummet helt rent.

Som bonus-info kan jeg tilføje at æggene fra de fleste spindemide arter er følsomme overfor fugt, og vil dø hvis der over flere dage er en meget høj luftfugtighed (80%+), æggene er mellem ca. 10 - 15 dage om at klække.

Jeg ved ikke om det nogenlunde kunne besvare dit lidt brede spørgsmål? :)

Junior medlem

Tak for svaret, jeg er dog ikke meget for at bruge IPA på dem da alkoholen opløser trichomerne. Har ellers godt hørt om lignende opskrifter (vand, brun sæbe og sprit). Men som sagt tror jeg ikke det er en god ide at hælde opløsningsmidler ned i mine buds.

Har lige givet dem den helt store tur med pyrethrin som gerne skulle dræbe miderne og så nedbryde sig selv når lyset kommer på igen. Derudover ændrer jeg mine lys så de er slukkede om dagen og tændt om natten for at holde temperaturen (og midernes reproduktion nede).

Nej jeg har heller ikke tænkt mig at ryge dem, i hvert fald ikke bare sådan lige. Måske jeg stadig kan få lavet noget udtræk eller noget på dem alligevel. Det er ikke fordi de er særligt inficerede, måske jeg har set 30-40 stk. i alt og de har ikke spundet spindelvæv. De ser ud som om de mest opholder sig på bærebladene og ikke så meget inde i budsne. Så kunne man selvfølgelig klippe bærebladene af, men på den anden side risikerer jeg at de "flytter" ind i budsne hvis jeg fjerner de blade de sidder på nu.

Men som sagt er det vigtigst for mig at jeg får reddet mine frø og at mit næste "kuld" ikke lider samme skæbne. Tror du jeg bare kan vaske skabet og mit udstyr rigtig grundigt når jeg har høstet og så være mere eller mindre sikker på at de nye planter kan være der?

Jeg har også en anden tanke, men ved ikke om det er helt ude at skide: Altså det er jo edderkopper og så vidt jeg ved kan de ikke flyve så kan man måske købe en slags fluepapir eller lignende til at vikle rundt om potten sådan så de sætter sig fast og dør inden de overhovedet er kravlet op til planten? Det hjælper selvfølgelig ikke mod æg der sidder i tøj og sådan, men jeg ved ikke helt?

Dedikeret medlem

Hvis du er usikker på om det er nok at rengøre rummet, kan du altid vente og lade rummet stå tomt i en 15 dage. Så kan du være sikker på at eventuelle æg er klækket og voksne mider er døde.

Mht. at forebygge mide angreb med tape så tror jeg ikke a miderne kommer kravlende men nærmere svævende i små tråde eller siddende på et ærme o.lign. Den ene gang jeg havde spindemider var de kommet med en ny plante, og de nabo planter de infesterede blev angrebet på punkterne nærmest den oprindelige koloni på den nye plante. Hvis de kravlede op nede fra, skulle man tro at de andre planter var blevet angrebet fra bunden og op, fremfor i den korteste afstand fra sideskud til sideskud ?
I alle tilfælde tror jeg ikke du skal bekymre dig så meget om miderne så længe du får dem udryddet nu. Det er bare vigtigt at undersøge nye planter grundigt, så burde man ikke støde på mider - medmindre man går meget i haven / anden natur og kan slæbe ting med ind. :)

Har du nogen idé om hvordan du selv fik dette mide angreb? Det kunne være relevant for at undgå at ende i samme situation i fremtiden.

Junior medlem

Tror en god omgang rengøring gør tricket. Jeg går ud fra at de lægger deres æg på planterne og ikke på mine vægge så mon ikke de bliver fjernet når jeg gør det rent.

Gav dem en god omgang pyrethrinspray i eftermiddags og da jeg kiggede til dem for lidt siden ca kl. 11 så de allerede meget bedre ud. Kunne næsten ikke se nogle mider, højst 10 stykker. Nu får de lov til vokse færdigt uden særlig videre pleje, måske et bad eller noget, men så tror jeg endda næsten godt at jeg tør at ryge det. De har næsten ikke rørt mine buds gudskelov.

Ja jeg ved godt hvordan jeg fik dem. Havde bragt en kontamineret plante ind i mit gro-rum. Tænkte overhovedet ikke over det på det tidspunkt, den lektie har jeg så lært nu. Tror også at varmen er kommet lidt bag på mig, altså det hele går sgu lidt hurtigere om sommeren end om vinteren. Mit grorum er lige pludselig dobbelt så varmt som om vinteren.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]