Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa,

jeg har fået tre planter til at gro frem, som nu er 3 uger gamle. Det er første forsøg, og jeg har henholdt mig til Florestans online guide, og det er gået rigtig fint indtil nu. Mine planter står i sydvendt vindueskarm, og har vokset sig fra 18-22 cm høje.

Men her for tre dage siden, begyndte de underste blade at blive gule og krølle opad/nedad, og det har så bredt sig ret hurtigt til 1/3 af alle blade i forskellig grad. Jeg er lidt ved at gå i panik, men ville spørge om nogle her klart kan se hvad der er galt?

Jeg har brugt en 25/25/50 blanding af leca, sand og muldjord, og ikke gødet før det første gule blad kom frem for tre dage siden (dvs. 3 uger uden ekstra gødning). Jeg har så givet dem 2 liter vand i det hele ca. hver 4-6. dag (de har stået i 12 liters spande fra starten). Noget jeg syntes var lidt lidt, men jorden har været fugtig, og det er den stadig, også længere nede.

Da jeg så så det her ske for 3 dage siden, tænkte jeg at siden jeg ikke har gødet, så var det nok nitrogen eller kalium mangel, så jeg gav dem 1 ml Biobizz biogrow (NPK 4-3-6) for at starte blødt ud. Men det er så gået ret hurtigt ned ad bakke alligevel, og min største plante hang hele natten før den så rejste sig op igen.

Hrm, lang historie, med forhåbentlig alle fakta. Jeg tænker at jeg har vandet for lidt (selvom jorden føles fugtig...) eller de mangler seriøst mere gødning, men jeg ville lige spørge her før jeg forsøger noget. Jeg har taget nogle billeder, så forhåbentlig er der nogen, der kan hjælpe en noob :)

Billede

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Uden at vide en helt masse om det, vil jeg sige enten overvanding eller overgødning.
Jorden har godt af at tørre næsten helt ud, før du vander igen, og der er ingen grund at gøde dem, når de har så meget jord. Først når de begynder at vise tegn på gødningsmangel.

Junior medlem

det er bare en lille smule overgødning, intet at bekymre sig om!!

Junior medlem

Hrm, altså som jeg skrev, så har jeg ikke gødet overhovedet før det første gule blad kom frem efter 3 uger, og de har været i det samme jord i 3 uger, hvor de har taget næringstoffer, uden at der skete noget, så det er da lidt svært for mig at have overgødet...

Nu har jeg så til gengæld gødet, og det har stoppet de gule blade fra at sprede sig. Jeg ville nærmere tro, det har været kalium mangel.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Hvis i ikke ved hvad i snakker om så lad vær med at svare, i kunne have skadet mandens planter!

Godt du selv fandt ud af at de manglede næring, de er hverken overgødet eller overvandet.

Skal lige hører om du PH justere det vand som du vander med?

Junior medlem

Det gør jeg ikke, men jeg har målt potternes PH værdi med en måler her i forgårs, og også købt en fugtighedsmåler. Den viser PH 7.5ish, og at planterne var omkring 4 ud af 10 på fugtighed, dvs. lige mellem dry og moist. Så det ser ud til at være ok.

Junior medlem

Har du fået styr på dine planter? havde samme problem med mine, jeg begyndte bare at gøde og så forsvandt mit, har hørt man nemt overgøder så giver dem bare lidt i vandet hvergang jeg vander, håber du har fået styr på det, jeg er altså også ny indenfor grow, men det var problemet på mine, og de så præcis sådan ud! og fedt med så meget tekst, meget nemmere og finde ud af hvad problemet kan være så :-)!

Junior medlem

Yeah, det ser heldigvis ud til at der er styr på det :) Må sige at det er fedt at gro dem selv, det skulle jeg have startet på for længe siden. Det føles meget mere 'rigtigt' og sjovt... Og nervepirrende til tider ;)

Jeg er også overrasket over hvor fint de gror uden varmelamper, men med almindelig sol (og så har det endda mest været overskyet i deres 4 ugers levetid). Når man læser guides på nettet, lyder det nærmest som om det skal være varmelamper, og at alt andet er spild af tid. Men det her er hyggeligt nok, og belaster ikke min el regning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]