Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: MUG :(
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Fuck! Jeg har lige fundet mug i min auto. Det er mit første grow, så jeg er utrolig ked af det.

Der er cirka 2x2 cm aller inderst i topskudet, som er belagt med hvid svampe ting og plantedele omkring er døde og begynder at rådne.
Men jeg vil høste i morgen eller i over morgen, tror i det når at brede sig? =) Og når jeg høster, skal jeg så bare smide mug-delene ud? Eller hvordan skal jeg forholde mig til det :)?

vh Rookie1 :|

Titel: Re: MUG :(
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Klip det mugne område af, så er du sikker på det ikke spreder sig, ellers skal du alligevel smide delene ud, når du høster.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Jeg ville klippe hele det mugne skud af og nyde mine rester, men tanken om, at der i værste fald kunne være gået mug i hele pisset :)

Cannabis entusiast

Medlem
Brugeravatar

Hey. Det er bare i "cola"en som muggen sidder, midt i topskuddet :s... vil helst ikke smide hele den væk; Og tak for svar :D

Moderator
Brugeravatar

Klip de mugne skud stille og roligt af, uden at ryste* det for meget, og smid det ud. Fjern gerne også skudene direkte under det mugne, eller hold i det mindste et vågent øje med det.
Selvom hovedskudet virker til at være ét stort skud, er det i virkeligheden, små klaser af skud. Hvis du starter med at trække de små skud under det muginficerede nedad, vil du kunne se stilkene det muginficerede er fastgjort med, og klippe dem af. Gør dig selv den tjeneste ikke at prøve at ryge noget af det muginficerede, det er simpelthen ikke risikoen værd.

*Rystes skudene øges sandsynligheden for at sporerne spredes og finder grobund i topskudene under, derfor skal du også være påpasselig med skudene under det ramte, de kan allerede være ramt, uden at have dannet frugtlegemer/synligt mug endnu. Af samme grund så fjern hellere lidt for meget, end lidt for lidt.

Medlem
Brugeravatar

Det er lækkert med alle de svar, tusind tak :D. Lyder meget fornuftigt Bismann! Men hvad sker der, hvis man ryger det med mug på og skal jeg være bange for at der er spore i noget, som jeg evt kommer til at ryge :)?

Vh rookie1

Moderator
Brugeravatar

Der kan særligt i frugtlegemerne udvikles toxiner, der som navnet antyder er giftige, og kan udvikle diverse sygdomme og allergier. Det er ofte ikke til at fastlægge hvilken sort/art af 'mugssvampe' man har at gøre med, selv under mikroskop blandt utroligt dygtige svampeeksperter, men blot hvilke slægter, som f.eks. aspergillus, penicillium mf., så indholdet og risikoen er ligeledes ikke til at bestemme. Derfor skal du undgå at indtage alle det med synligt mug og evt sammenhængende skud op til.

Dog vil jeg mene at du ikke løber nogen unødig risiko ved at indtage de ikke ramte skud. 'Mug-svampe' sporer kan også indeholde toxiner, men koncentrationen vil dels være meget mindre, end i de synlige ramte områder, dels er der hundredevis af sporer i den luft vi indånder til dagligt, så vores umunforsvar er i nogen grad gearet til det, og der vil forfindes sporer i meget af det vi normalt ryger. Dermed ikke sagt at det ikke er dumt at udsætte sig for en unødig risiko, ved at ryge de muginficerede områder.

Så smid alt muginficeret ud, også hvis det opstår under tørringen, og lad vær med at have noia over resten er rådet herfra.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]