Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
Hej alle sammen :)

Nogle af mine planter er gået i blomst for lidt tid siden og ønsker at give dem blomstergødning for at forbedre smagen og udbyttet. Men alt det blomster gødning jeg har set er meget stærk og skal opløses store mængder vand.

Mit problem er at jeg dyrker guerilla og ikke har mulighed for at slæbe 20-30 liter vand med ud til mine planter til at opløse gødningen i. normal skal gødningen opløses i f.eks. 10g til 10 liter vand.

nu er mit spørgsmål så: kan jeg vande med gødning der er koncentreret uden at skade planten?
f.eks. opløse 10g i 1 liter vand i stedet for 10 liter?

Dedikeret medlem

Det korte svar er nej, det kan du ikke.

Du kan dog fx. slæbe en beholder på en 30L derud uden noget i, og efterfølgende gå flere gang med mindre mængder vand. Om ikke andet kunne du gøre det næste år, og så slæbe en 2-3L med hvergang du går derud, så har du nok vand til at fortynde din gødning. Du skal bare være opmærksom på at vandet ikke bliver dårligt. :)

Hvis du er lidt frisk kunne du også vande med en opløsning der er for koncentreret en dag der kommer en ok mængde regn og så på den måde få det fortyndet lidt.

Er din gødning iøvrigt i pulver, siden du bruger 10g i dit eksempel?

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret :)

cykler 8 km hver vej for at komme der ud plus jeg skal i gennem buske, og brændenælder der går mig til livet så den med beholderen er desværre heller ikke en løsning.

med det Danske vejr er det ikke nødvendigt særlig tit at vande på grund af vejret så havde håbet på at man kunne bruge de lidt koncenteret og lade regnen gøre resten som du også siger :) men vil dette skade rødderne?

nej har endu ikke købt noget blomster gødning brugte bare 10g som eksempel :) er det muligt at få blomster gødning i pulver/kugler også bare strø dem på jorden og lade regnen gøre arbejdet?

Dedikeret medlem

Jeg er ikke så meget inde i gødning i fast form, men jeg tror faktisk man kan købe forskellige "pellets" man strør på jorden og som herefter langsomt opløses i regnen.

flydende gødning skal gerne holdes til hvad producenten foreskriver, ellers kan det være rigtig skadeligt for planten og i værste fald fatalt. Men det lyder også som om at flydende gødning er lidt håbløst i din situation. :)

Medlem

Hvis der skal bruges 10ml gødning til 10L vand, kan du jo bare bruge 1ml gødning til 1L vand.

Ved ikke om det er mig der fuldstændig misforstår dit spørgsmål ?

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret

må lige prøve at finde noget tørt blomstrings gødning.

Hvis der skal bruges 10ml gødning til 10L vand, kan du jo bare bruge 1ml gødning til 1L vand.

Ved ikke om det er mig der fuldstændig misforstår dit spørgsmål ?

problemet er at jeg ikke har mulighed for at slæbe så meget vand med ud til stedet. 1ml gødning i 1L vand ville kun være nok til en plante og du kan nok de det bliver et problem med mere end 10 planter :)

Medlem

Hvis du ikke har fundet noget endnu, kunne du tage et kig på de to links her.

http://www.bayergarden.dk/export/sites/ ... phoska.pdf

https://www.google.dk/search?sugexp=chr ... itrophoska

Medlem
Brugeravatar

tak for interessen :) men er ikke helt den type gødning jeg leder efter. har besluttet mig at købe en gødning i væskeform da jeg ikke kan få den ønskede i tør form. så må jeg bare cykle lidt ekstra frem og tilbage.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]