Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Heey!

Beklager mine mange posts her på det sidste, men jeg er her til formiddag løbet ind i en udfordring der kræver jeres hjælp.

For et par uger siden spirede jeg 3 frø, som jeg havde liggende. Alle 3 kom fint op og det hele.

Startede dem i små jiffy's i vindueskarmen. De har fået fint med lys og konstant varme indendørs.

For en uge siden plantede jeg dem over i en større potte i noget muld m. leca. De har vokset fint efterfølgende.

Men siden hen har 2 af dem langt sig ned og udviklet 2 brune blade. (se billeder)

De har ved en enkelt lejlighed haft lagt sig før, men det var imidlertid pga. for lidt vand, hvorefter de straks rejste sig igen.

http://peecee.dk/upload/view/367353
http://peecee.dk/upload/view/367354
http://peecee.dk/upload/view/367355
http://peecee.dk/upload/view/367356
http://peecee.dk/upload/view/367357

Jeg har vedhæftet billeder af deres 'sunde' søster, som har fået samme vilkår hele vejen igennem.
- beklager den sparsomme billedekvalitet. Håber I kan danne jer et indtryk af plantet alligevel.

Kan jeg yde nogen former for førstehjælp til mine prinsesser, eller må jeg gå den tunge gang og smide dem på de evige kompostmarker? :-/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
ind i et fugtigt og vindstille miljø med dem så klarer de den nok.
mere kan jeg ikke rigtigt sige ud fra dine billeder

Junior medlem

Super - tusind tak!
Jeg har lavet et minidrivhus til dem - og sat dem et forholdsvist varmt sted.

Og du har helt ret - billederne er ikke meget værd.

Endnu engang - tak! :)

Dedikeret medlem

Et godt tip er at stort set ingen spire kan lidt den slags direkte sol som dine står i, de har det bedre inde i skyggen. :)

Junior medlem

Glimrende! De ryger i skyggen med det samme.

Bør jeg også sætte de 2 bukkede ind i skyggen?
- de ser godt nok skidt ud efterhånden, syns jeg :(

Dedikeret medlem

Ja, unge planter bør stå lyst men ikke i direkte sol.

Det er iøvrigt også nogle halv-store potter du har sat dem i, spire og stiklinger kan sagtens blive i jiffy'er til rødderne kommer ud af siden og derefter overføre til en potte der ikke er mere end 4-5cm i diameter større end jiffy'en. Så undgår du at jorden holder store mængder vand og derved også at dine planter strækker sig så meget.

Ikke at jeg synes du skal til at potte dem om, men til en anden gang er det da værd at bruge en mindre potte. :)

Junior medlem

Det er glimrende - tak for hurtig og gedigen feedback.
Er så rookie som man kan blive, men jeg syns dælme det er en fin hobby at gro lidt urt.

Jeg har nogle flere frø liggende, som får lov til at leve deres spæde start i jiffys :)

Man bliver godt nok bidt af det her !!

Junior medlem

du kan prøve forsigtig at give dem en støtte pind den første tid
og når du planter om kan du sagtens sætte dem dybder i jorden ca 1 cm fra kimbladene
held og lykke med dit projekt gro

Junior medlem

Tak - for at komme med en lille update, har jeg desværre måtte konstatere, at de ikke stod til at redde.
De fortsatte med at visne og det blev til sidst noget værre noget. Så de røg ud.

Omvendt har jeg aldrig se frø udvikle sig så hurtigt før. De røg i et lille hjemmebikset minidrivhus med høj luftfugtighed og høj varme. Uden direkte sollys. Og der sker virkelig noget.

Jeg har haft et relativt stort spild, hvilket mange måske vil syntes er spild af femi-frø. Personligt tager jeg det med sindsro og oprejst pande. Jeg lærer jo heldigvis hen ad vejen. - Primært pga. mange af jeres gode råd og vejledning. THUMBS UP!

- hvem ved. Måske tingene ender op med at blive rigtig godt. Jeg har i hvert fald et større hydroprojekt i støbeskeen .. som løber af stablen når jeg engang har fået styr hvordan man spirer sine frø korrekt :D :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
der er ikke noget der hedder spild (: hvis du har fået lidt erfaring er frøende det værd.
spild er hvis du sætter 20 frø i jorden, og får stjålet dem alle 2 måneder senere. så har du spildt en masse tid og planter.

du skal bare igang igen, held og lykke fremover!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]