h3d3gaard skrev:
Planterne har vi tænkt os at gro i 80% jord og 20% Perlite og selvfølgelig gøde.
Det lyder som et godt udgangspunkt, 70% jord/30% perlite er heller ingen skade til. Husk leca i bunden af potten så de kan holde fødderne tøre.
h3d3gaard skrev:
vi skal beklæde det med platic som er hvidt på indvendig side og sort udenpå. Vi skal have trukket noget kold luft ind i bunden af rummet og noget udsugning i toppen til at få den varme luft ud
Igen spot-on, jeg går udfra at et kulfilter er en del af planen? En passiv indsugning er at foretrække, da der ellers er risiko for at skabe overtryk i rummet, hvilket får kulfiltret til at miste sit formål (da luft presses ud af alle sprækker af rummet.)
h3d3gaard skrev:
De guides jeg har læst/set på nettet anbefaler HPS lamper, ballast osv. Men hvad rører sig ligenu? Jeg har set at der bliver solgt sparepærer mange steder, er det godt eller?
Hvilken lyskilde der egner sig bedst kommer i høj grad an på hvad og hvordan man dyrker. HPS bruges ofte fordi denne type pære har en farvetemperatur der er passende for blomst/frugt dannelse og samtidig omdanner den en relativt høj del af strømmen til lys. En helt anden ting er at en kraftigere HPS pære trænger længere ned gennem planten, men om det har noget at sige for netop cannabis skal jeg ikke udtale mig om.
Typisk bruger man sparepære til små og lave planter, eller til et setup som er lille eller har svært ved at håndtere varme.
h3d3gaard skrev:
skal man købe det dyre jord i headssoppen, eller kan man bruge almindelig jord fra byggemarkeder osv.
Det kan på ingen tænkelig måde svare sig og slet ikke når der er tale om en plante der kun skal bruge jorden et par måneder. Vær dog opmærksom på at den helt billige jord (typisk 10 - 20kr for 50L) ikke er gødet og der derfor skal gødes stort set med det samme. Jeg bruger generelt plantesække, gennemsnitligt ligger de på omkring 100,- for 150L alt efter hvilken planteskole/forretning der købes hos.
På genbrugsstationer kan man også hente muld/kompost ganske gratis, der skal dog blandes sand og ler i som minimum.
tjalfe46 skrev:
Den første sparepære -grow , jeg købte , holde i 12 timer

har læst at de er meget følsomme for hvad strøm de for
Hvis den sparepære man køber ikke allerede har en ballast monteret på soklen, er det ret vigtigt at finde ud af præcist hvilken ballast man skal bruge til sin pære. Typisk sælger forretningen også en ballast til pære typen hvis ikke den allerede er monteret.
Du skal ihvertfald slet ikke prøve at kombinere den med din HPS ballast, det er rent hul i hovedet.