Problemet med dyre lamper er at reflektionen falder markant da skidt akkumulerer sig på skærmen og brænder fast. Det vil sige at efter et års tid er de, rent refleksions mæssigt, ikke meget bedre end de billigste skærme.
Det problem har Lumatek løst ved at designe en skærm med udskiftelige skjolde, så man relativt billigt (ca. 200,- så vidt jeg husker) kan erstatte alle reflekterende flader med nye. Hele lampen ligger mellem de 800-1000,- og fås vist kun til 400/600W.
Jeg ville gerne smide et link til lampen, men lumatek selv har endnu ikke magtet at opdaterer deres side (lumatek.co.uk), så de eneste links jeg ville kunne smide er til forhandlere.. Selv billeder på google billede søgning kommer alle fra forhandlere..
Den dér diamond-reflekor ser lidt underlig ud, man skulle tro der ville komme en del hot-spots med det blanke metal, og lidt ujævnt lys med den sære form og pæren der stopper ca. ved midten af lampen.
EDIT:
Jeg tror iøvrigt at gavita lamper med deres fastmonterede ballast er ret tunge at hænge i de små "growtents", men hvorvidt det reelt er et problem aner jeg intet om.