Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 23:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej gutter.

Så er tiden kommet til de sidste indkøb af udstyr til mit første grow.

Lad mig først understrege, at jeg er grejluder til fingerspidserne. Hvilket er lidt af en 'sygdom' for mig. 8)

Har nogen af jer erfaring med Gavitas Pro serie (600w og 1000w) ?

http://www.gavita-holland.com/index.php ... ope-4.html

Prisen ligger på ca. 4000kr for 1000w'en, som jeg hælder mest til.

Er det totalt overkill?

Den skal bruges i et 120 x 120 x 200 telt til Northern Soul #1..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil mene at 1000w er i overkanten til et telt på 1,2 x 1,2 m, en 600w passer nok bedre.
Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor du gerne vil have denne lampe frem for en en til en tredjedel af prisen der er mindst lige så god? Er det ikke bare en alm. HPS med elektronisk ballast til overpris?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Jeg har selv siddet og nørdet lidt gear her på det seneste og det mest innovative jeg kunne finde inden for reflektorer er denne "Diamond reflector". Jeg har dog ikke set den i virkeligheden, men den koster ikke mere end 400.
Billede

Medlem
Brugeravatar

For omkring 2k kan man få en 600 W elektronisk ballast fra Lumatek, en Adjust-A-Wing reflektor og evt. en 600 W Philips SON-T Plus HPS. Det er noget billiger end de 3500 som den 600 W du linker til koster og de levere lige mange lumes. Imo. er det noget af det bedste du kan få til et 1,2 x 1,2 telt! prøv at tjekke det ud :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg er lidt skeptisk overfor Adjust-A-Wing, da den er åben i enderne. Derudover er den meget dyr i forhold til at det bare er et stykke mågeformet metal.
Så vidt jeg husker er 400W diamond designet til at dække et område på 1,2x1,2

Dedikeret medlem
Brugeravatar

en fra icmag har testet nogle luftkølet reflektorer: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=51325

Dedikeret medlem

Problemet med dyre lamper er at reflektionen falder markant da skidt akkumulerer sig på skærmen og brænder fast. Det vil sige at efter et års tid er de, rent refleksions mæssigt, ikke meget bedre end de billigste skærme.
Det problem har Lumatek løst ved at designe en skærm med udskiftelige skjolde, så man relativt billigt (ca. 200,- så vidt jeg husker) kan erstatte alle reflekterende flader med nye. Hele lampen ligger mellem de 800-1000,- og fås vist kun til 400/600W.

Jeg ville gerne smide et link til lampen, men lumatek selv har endnu ikke magtet at opdaterer deres side (lumatek.co.uk), så de eneste links jeg ville kunne smide er til forhandlere.. Selv billeder på google billede søgning kommer alle fra forhandlere..

Den dér diamond-reflekor ser lidt underlig ud, man skulle tro der ville komme en del hot-spots med det blanke metal, og lidt ujævnt lys med den sære form og pæren der stopper ca. ved midten af lampen.

EDIT:
Jeg tror iøvrigt at gavita lamper med deres fastmonterede ballast er ret tunge at hænge i de små "growtents", men hvorvidt det reelt er et problem aner jeg intet om. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

her er der en magen til den Randomname skriver om, bare fra en anden fabrikant: http://www.gavita-holland.com/index.php ... 00-eu.html

Medlem
Brugeravatar

Den dér diamond-reflekor ser lidt underlig ud, man skulle tro der ville komme en del hot-spots med det blanke metal, og lidt ujævnt lys med den sære form og pæren der stopper ca. ved midten af lampen.

Det sjove er faktisk at den lige netop er udviklet til ikke at lave hotspots :lol:

Dedikeret medlem

her er der en magen til den Randomname skriver om, bare fra en anden fabrikant: http://www.gavita-holland.com/index.php ... 00-eu.html

Ja den ligner til forveksling. :)

Junior medlem

Hey!

Det lyder mere fornuftigt med de lumatek.

Hvem forhandler dem ? Gerne links, hvis det ikke er i strid med reglerne.

Har lidt svært ved at gennemskue hvem der er værd at handle hos.
Vil helst have pengene bliver inden for landets grænser, men mange af de danske shops finder jeg ikke troværdige.
(elendige beskrivelser af produkterne mv)

Dedikeret medlem

Det er desværre imod reglerne at formidle konkret forhandler-information. Jeg tror dog at jeg, uden at sætte mig udover reglerne, kan forsikre dig at ihvertfald én "growshop" med hjemstavn i det midtjyske både er yderst troværdig og forhandler den lampe jeg omtalte. :)

Google er din ven og husk at købeloven altid gælder. Om ikke andet så find en forretning der er tæt nok på til selv at tage derhen - så kan du se hvad du køber.

Junior medlem

Google er min ven!

Jeg må tilstå at jeg endte med at bestille den Gavita (dog 600w) med ekstern ballast for at holde vægten nede..
Umiddelbart er min handel med det grotelt på 1,2 x 1,2 x 200 gået i stå - og jeg er parat til at handle mere i affekt nu!

På sigt vil jeg gerne have 2 x 600w kørende. Gerne i samme telt. Hvad er jeres erfaringer?

Egentlig har jeg et isoleret rum på 3 x 8m, der er ganske passende til dette hobbyprojekt, men tanken om at kunne pakke tingene helt væk i de perioder, hvor det ikke kommer til at køre tiltaler mig en del, selvom jeg er 'herre i eget hus'.

Vil jeg blive for hæmmet af at gro i et masseproduceret telt ? - det er jo trods alt mit første grow der er under opsejling.
(vil nødig kaste unødige penge i telte o.lign, hvis jeg kan spare udgiften til telt og bruge lidt ekstra penge på lys + andet uundværligt grej, der er lidt federe end 'low-budget' udstyret) Jeg lever efter mottoet: 'Man må aldrig gå ned på udstyr' :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]