Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vanding?
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er nu 18 dage siden jeg sidst vandede mine planter. Jeg gav dem 1½ liter hver, i forbindelse med ompotning til 11-liters potter. De vokser stadigvæk der ud af, og 'hænger' ikke og dingler, som skulle være indikator for at de er ved at tørre ud.

Men 18 dage, er det ikke vold lang tid? Problemet ligger i, at jeg ikke har mulighed for at tilsætte gødning uden at vande dem, og jeg har tænkt mig at sætte dem i 12/12 enten i dag eller i morgen. Skal jeg give dem en sjat alligevel, og se hvordan de reagerer?
Er meget påpasselig, da jeg dræbte 4 planter i mit sidste grow, pga. overvanding.

Temperatur ligger på 26-27 grader, luftfugtighed omkring 35.

Mvh. Shamb

Titel: Re: Vanding?
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Da du lige har ompottet, vil det tage længere tid for dem at optage vandet, for at finde ud af om de mangler vand: stik din finger i jorden og mærk hvor fugtig den er. Stik den 2 led ned og hvis det er knast tørs så skal de have vand, men hvis der sidder jord på din finger når du tager den op og det føles bare lidt fugtig, så vent med at vande dem. En anden måde at mærke på om de mangler vand, er ved at løfte potten op og mærk dens vægt.

Det er bedst at de får vand inden de begynder at hænge, da de er i underskud af væske når de begynder at hænge. Ved ovenstående metode burde det med lidt erfaring, være muligt at vande dem lige inden de begynder at hænge.

Det er fint med vege gødning i starten af blomster fasen, da det gør at de ikke strækker sig så meget. Så de behøver ikke blomster gødning før de begynder at blomstre rigtigt, i de første 2 uger af 12/12 strækker de sig bare.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

mange tak for de gode råd :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Men 18 dage er stadig ret lang tid, du behøver vist ikke at være så paranoid med vandingen - hvis du følger steeLx råd mht at finde ud af hvornår det er tid til at vande skal det skam nok gå, jeg vander selv en gang hver 3-6 dag lidt forskelligt. Self har du ikke mulighed for at tilsætte gødning uden at vande dem, men husk nu også at dine planter ikke skal gødes hver gang de vandes.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja men det var fordi jeg kun vurderede ud fra, at de stadigvæk struttede med bladene, og ikke hang. Troede det var indikator nok for om de skulle have vand, det var det så ikke..
Mht. gødning er det fordi jeg slet ikke har tilsat gødning endnu. Jorden består af biobizz all mix, så havde tænkt mig at starte stille og roligt ud, men tænker at det da snart må være på tide, specielt nu hvor jeg sætter dem i blomst

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nå, er sgu lige røget ind i et nyt problem. Jeg skulle bygge skabet om, så jeg fik et større blomstringsrum, så planterne fik lige lov at stå 2½ døgn i et mørkt rum, hvorefter jeg satte dem under HPS'en. Men de er helt slaskede nu. De strækker sig en del, men alle skudene bøjer ned af. Kan de have taget skade af så lang tid uden lys? what to do? :(

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Kan du komme med billeder?

Mit gæt er at de ikke har taget skade, bare giv dem et par dage til at komme sig i. Ellers må du give dem støtte, hvis de ikke kan stå selv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]