Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej rødder, har her de sidste par dage hygged mig lidt med at sætte et diode gro op, og nu står det hele som det skal, men syntes godt nok ikke der er meget lys.
kan det være fordi at jeg samliner det for meget med hps.
eller måske fordi mine dioder er for små, har købt nogen på 3 mm, man kunne vælge mellem nogen som hed kraftige dioder og svage, og jeg valgte selvfølelig de kraftige, samligned dem også med dioder på 5 mm, det så sådan her ud:
eks. på de røde
3 mm:
•Lysstyrke: 5000 mcd
•Spænding: 1.8-2.2 Volt
•Forbrug: 20 mA / 0.04W
•Bølgelængde: 620 nm (ved godt at man kan få bedre tal)
•Strålevinkel: 20 grader
•Levetid: 20.000 timer
•Temperaturbrug: -25 ~ +85 grader
•Loddetemperatur: 240 grader - 5 sek
•Cd/W: 125cd/1W

5mm:
•Lysstyrke: 5000 mcd
•Spænding: 1.8-2.2 Volt
•Forbrug: 20 mAh / 0.04 W
•Bølgelængde: 620 nm
•Strålevinkel: 10 grader
•Levetid: 20.000 timer
•Temperaturbrug: -25 ~ +85 grader
•Loddetemperatur: 240 grader - 5 sek
•Cd/W: 200cd/1W

jeg mener det er jo det stort set det samme, strålevinklen er sjovt nok endda bedre på de 3mm.
og fordi jeg er en tosse lære jeg først hvad cd er efter de er købt, eller faktis har jeg lige søgt rundt nu (elsker google) og her kalder de det for lysstyrken eller si enhed, men tror i det gør forskel, jeg mender mcd er jo det samme:
millicandela (mcd) candela (cd) (stod også på hjemmesiden(ny hyldest til wiki))
så er jeg bare en paronoid junkie eller er der grund til bekymring.
håber nogen kan svare mig
venlig hilsen batik

Medlem
Brugeravatar

Tror virkelig du skal have mange 3mm dioder for at kunne dyrke noget overhovedet...
Sagt på en anden måde, tror jeg ikke det fungerer.
Hvis du har hørt om andre der har dyrket med dioder, er det nogle meget kraftigere led dioder. Formentligt lavet til formålet. Og det giver MEGET lys!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Dine dioder har ikke bare den forkerte bølgelængde men er også aaaaaaalt for svage, du vil aldrig komme til at kunne bruge dem til noget som helst. Vent et par år med led grows, der sker meget lige for tiden.
Hvis du alligevel vil have LEDer så skal de minimum være på 1W og helst ikke over 3W.

Dedikeret medlem

Dine dioder bruger 0,04W stykket, dvs. du skal have 400 af de dioder for 4W - og tusinder før det giver nok til nogen udpræget plantevækst.

Medlem
Brugeravatar

hvordan kan man se hvor mange watt de bruger? der står jo 1 watt, er det ikke et præcist tal eller hvordan og hvor ledes?.
hvad skal jeg kigge efter for at det vil kunne virke?
venlig hilsen Batik

Moderator
Brugeravatar

"Forbrug: 20 mA / 0.04W"

Det andet tal hvor der står 1W er jo ved Cd/W værdien og illustrere at den yder 125 cd per Watt de bruger.

Medlem
Brugeravatar

aaah okay, mange tak for alle jeres svar, har søgt lidt rundt og fundet nogle forskellige, måske er der nogen her der vil fungere, har fokuseret mere på nogen der reklamere at de er til at gro med denne gang, håber at nogen af jer kan fortælle mig om nogen af dem vil virke:

1: 1w red led 660nm, power led for led grow lights, 350ma, Lumen: 20-35
2: 1w red LED for plant light, 660nm, 350mA, 28lumen, 2.0-2.4v, 120 degree
3: 1w, 660nm, 350mA/w, 15-20lumen/w

okay, nu er jeg træt af at køre sider igennem, de fleste af dem er der næsten heller ingen information på som i nok kan se, håber det går, og at der er bare en som lyder god nok, ellers går det nok skal alligevel lede vidre i morgen, skal jo også finde nogle blå dioder..

Moderator
Brugeravatar

Jeg er ikke vildt godt sat ind i dioder, men jeg ville gå efter 'Golden Dragon plus' fra Osram eller Cree dioder, dem har jeg set rigtig gode resultater med gennem flere grows, samt er anbefalede af folk, der ved meget mere om dioder til dyrkning end jeg gør.

Medlem
Brugeravatar

faldt lige over en nice atikel:
http://www.osram-os.com/osram_os/EN/Pre ... rowth.html
de lyder også glade for 'Golden Dragon plus'

with typical power of 330 mW at an operating current of 400 mA (vil det så sige at 3w måske er en god ide, jeg troede ikke det gjorde så meget forskel, bare ikke over 3w, hæ og nu ved jeg også heller ikke under 1w, hmm 400mA til 350mA, tror i 50 gør stor forskel?)

Also the flowers cultivated under the LED lights had more buds (nice)

the system luminous efficacy with LEDs is 60% higher than with the high-pressure sodium lamps currently used (hps bulbs are very efficient. They produce up to 140 lumens per watt, lyder det så ikke som om at 20 lumen er lige til at skide på, nogen der ved hvor mange lumen en diode skal være på til et gro?)

http://www.ledgrow.eu/diy.html
her bruger han: Cree XP-E Star CREEXPE-RED-1N3
og efter at havde søgt lidt rundt fandt jeg modelen på nettet hvor de beskrev lumen til 56,8, men det ville da ikke give mening hvis man regned lumen ud anderledes med dioder vel

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
faldt lige over en nice atikel:
http://www.osram-os.com/osram_os/EN/Pre ... rowth.html
de lyder også glade for 'Golden Dragon plus'

with typical power of 330 mW at an operating current of 400 mA (vil det så sige at 3w måske er en god ide, jeg troede ikke det gjorde så meget forskel, bare ikke over 3w, hæ og nu ved jeg også heller ikke under 1w, hmm 400mA til 350mA, tror i 50 gør stor forskel?)

Also the flowers cultivated under the LED lights had more buds (nice)

the system luminous efficacy with LEDs is 60% higher than with the high-pressure sodium lamps currently used (hps bulbs are very efficient. They produce up to 140 lumens per watt, lyder det så ikke som om at 20 lumen er lige til at skide på, nogen der ved hvor mange lumen en diode skal være på til et gro?)

http://www.ledgrow.eu/diy.html
her bruger han: Cree XP-E Star CREEXPE-RED-1N3
og efter at havde søgt lidt rundt fandt jeg modelen på nettet hvor de beskrev lumen til 56,8, men det ville da ikke give mening hvis man regned lumen ud anderledes med dioder vel

Wow, må sige du fandt guld med ledgrow.eu. 1300-1400 kr for et enkelt panel+ PSU er nu en stor investering, men sammelignet med HPS tror jeg nok at det hurtigt betaler sig hjem... plus de kan holde som minimum 5-10 år... hvor mange hps lamper bruger man lige i det tidsrum?

Må sige mit håb for LED growing er kommet igen efter jeg så den side, og overvejer stærkt at få fat på et panel hvis jeg nogensinde kommer i gang med mit eget grow... :)

Medlem
Brugeravatar

har du tjekket den side der hedder alibaba, du kan få dioder til ingen penge fra asien af, har også fundet nogen med et højt lumen tal, så skal jeg bare lige havde råd til dem, dioder er ikke fremtiden, det er nu, det er bare ikke kommet så meget frem at det er nemt at finde, og jeg elsker at tage på skattejagt

Medlem
Brugeravatar

Lumens and Lux are measurements of how bright a light source appears to the human eye. Since the human eye is most sensitive to colors plants don't need, and
least sensitive to colors plants prefer, Lumens can't be used to accurately compare the plant growing capability of grow lights. If a grow light manufacturer rates his grow
light output in Lumens they are only telling you how bright the grow light will appear to you and light your room, not how well it will grow your plant. The most accurate unit
of measurement for comparing grow lights is the micro Einstein, which measures how many photons of light strike an area per second. But, while this is a much better
way to estimate a lamp's plant growing ability than Lumens or Lux, it is still very difficult to directly compare two different types of grow lights. All grow lights except the
LED Grow Master grow light emit large amounts of light plants don't use very efficiently, so including that light output in a light's plant growing measurement is misleading

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]