Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 56.0475,2.636719 Længe-Breddegrad
Er der nogle der ved hvilken type rod en 'standart' cannabis plante har? Jeg har umiddelbart ikke kunne finde noget omkring hvilken type rod planten danner. Det er relativt vigtigt i forhold til hvilken størrelse og form af potte jeg skal plante den i.

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror umiddelbart at det er en pælerod eller afart heraf, i hvert fald fungere høje potter bedre end bredde potter og i større potter efter endt udendørssæson er rodformationen tættes i bunden af potten. I Micro-dyrknings miljøet er der en del der der bruger såkaldte 'tree-pots' som er en 3-4 gange højere end de er bredde, og her kan man klare sig med en ganske begrænset mængde jord.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Jeg tror umiddelbart at det er en pælerod eller afart heraf, i hvert fald fungere høje potter bedre end bredde potter og i større potter efter endt udendørssæson er rodformationen tættes i bunden af potten. I Micro-dyrknings miljøet er der en del der der bruger såkaldte 'tree-pots' som er en 3-4 gange højere end de er bredde, og her kan man klare sig med en ganske begrænset mængde jord.

tak tak tak !! det er jo genial viden at have, så kan man jo udnytte pladsen maximalt i et sog grow med pladsmangel (:
jeg takker mange gange for info!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Cannabis er en trævlerodet plante? deraf kommer at det er en 2 kimet plante eller jeger jeg helt fejl her?

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem

Så vidt jeg er bekendt er C. Sativa et sted i mellem, formodentligt væsentligt nærmere trævlerødder end en decideret pælerod. Fx er radisser og plænegræs eksempler på hhv. ren pælerod og ren trævlerod.

Efter hvad jeg af ren litterær erfaring synes at have læst, er det ikke ualmindeligt for dyrkere at klippe en evt. pælerod over i et tidligt stadie for at øge mængden af trævlerødder og derved mængden af jord der kan omsluttes. Jeg synes ikke at kunne finde et billede af C. Sativa med tegn på en pælerod - hvis man googler billeder af rødder er det alene trævlerødder og ikke en pælerod man ser.

Måske det kan være en forskel i genetik, alt efter hvilket klima den har tilpasset sig (pælerødder egner sig bedre til en klima hvor oplagring af væske og næring er nødvendigt). Alternativt kunne det også være at stiklinger har en større tendens til at danne en pælerod end en plante dyrket fra frø?

Det letteste ville være for dig at grave en plante op og se præcis hvilke rødder den har, det ville eliminere en hver tvivl. :)
Zh4d0w skrev:
Cannabis er en trævlerodet plante? deraf kommer at det er en 2 kimet plante eller jeger jeg helt fejl her?

Du er ikke helt forkert på den, men det at C. Sativa er en 2 kimet plante er ikke i sig selv belæg for at den ikke har en pælerod, det gør sig dog gældende for 1 kimet planter.
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... /trevlerod

Moderator
Brugeravatar

Ja okay, pælerod var måske for meget sagt, mente bare at der var en kraftig rod der går direkte ned, og så rødder der skyder fra den til sidderne ligesom hamperoden her:
Billede

@justchill
Det var så lidt, vi er her vel for at dele hvad vi har snappet op af info. :)

Dedikeret medlem

Den rod læner sig nok næsten mere mod pælerod end trævlerod, men de billeder jeg umiddelbart kunne finde gennem google (Tværsnit af unge rødder og Rodklump med trævlerod) viser stort set kun trævlerødder. Måske det taler til fordel for at der er en stor variation mellem C. Sativas rødder, alt efter miljø? Er det billede du viser en udendørs plante fra det danske klima?

Selvom jeg ikke helt synes det første billede med de unge rødder ligner C. Sativa, påstår siden det - er selv ikke 100% skarp nok på planten til at være helt sikker.

Moderator
Brugeravatar

Det er ikke et af mine billeder, var et jeg fandt ved at søge på cannabis root system, men de planter jeg har haft udendørs har set sådan ud, når jeg har høstet og hevet roden op/slået jorden fra rødderne (man kan jo ligeså godt bruge jorden til bede og andre udendørs potter). Det ser typisk sådan ud de første 5-10 cm, og så fordeler rødderne sig til et finere net af rødder som det vises på de billeder du linker til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Mine cannabisplanters rødder har også været ligesom den Bismann linker til. Altså går den største rod direkte ned i jorden også kommer der små rødder ud fra den.

Dedikeret medlem

Er dine planter også nogle dyrket udenfor ligesom BisManns, Joseph? Jeg tænker her om pæleroden måske hovedsageligt udvikler sig under forhold hvor planten har et større behov for at klare sig 'naturligt' - hvor en plante dyrket indedøre formodentligt ikke har det behov da den lever under forhold der er langt mere gunstige end hvad naturen tilbyder?

Der er vist ikke meget tvivl om at C. Sativa må ligge som en plante der danner pælerod i svagere grad end den danner trævlerod, selvom den da har en markant pælerod som voksen.

Jeg beklager hvis det fremstår som om jeg vader lidt i det, men jeg synes botanik er ganske interessant, og i har tydeligvis den praktiske erfaring jeg ikke besidder! :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Planter fra frø ligner typisk den på BisMann's billede. Kloner er anderledes og laver ikke den typiske pælerod, nok fordi de laver mange rødder ud fra stænglen istedet for den enkelte kimrod frøplanten har.

Billede

Rødderne dufter iøvrigt af nyopgravede kartofler. Mmm... nyopgravede kartofler. Det kunne det godt snart blive sæson for.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Er dine planter også nogle dyrket udenfor ligesom BisManns, Joseph?

Jep, de blev smidt i jorden udenfor og voksede op, uden gødning og bare en smule vand (når skyerne ikke sørgede for det) og topping (at klippe topskuddet af, for at optimere udbyttet).

Dedikeret medlem

Planter fra frø ligner typisk den på BisMann's billede. Kloner er anderledes og laver ikke den typiske pælerod, nok fordi de laver mange rødder ud fra stænglen istedet for den enkelte kimrod frøplanten har.

Det giver også rigtig fin mening, hvis man går ud fra at de billeder fra forskellige planter dyrket hydroponisk har været stiklinger. Jeg tror du har helt ret i at den del af stængelen hvorfra rødderne udspringer ved stiklingen fjerner behovet for en lille pælerod til at agere samlepunkt, som det ses hos de udendørs og formodentligt generelt dem fra frø.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Tokim-bladede (dækfrøet):
kan både have trævlerod og pælerod, dens ledningstrenge sidder i ring
bladnerverne går også på tværs af bladet
og får ofte 5-tallig, 4-tallig eller andet i blomst/frøstand

Fra min lære Anette Helbo Sørensen's: Plantebiologi

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"

Dedikeret medlem

Hvis du læser hvad du selv skriver, står der jo netop også at
Zh4d0w skrev:
Tokim-bladede (dækfrøet):
kan både have trævlerod og pælerod

Hvor f.eks. enkimbladede planter, som almindeligt plænegræs, kun har trævlerødder kan en tokimbladet plante have trævlerødder, pælerod eller begge dele i større eller mindre udstrækning. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ved det godt men troede ikke det stod i min bog så derfor synets jeg det skulle ind så vi kunne få det rigtige svar afklaret :) både for min og andres skyld :)
:joint:

//Zh4d0w

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]