Undgå et spoleret guerilla grow!
En guide af Jaaz
I anledningen af mit indlæg nummer 500, synes jeg at det ville være på sin plads med en guide om,
hvordan du minimere risikoen for at få et guerilla grow spoleret af fremmede mennesker.
Tag forbehold for tryk- grammatik- og stavefejl. Det har været en lang dag
De fleste af os kan nemt forestille sig, hvor bittert det må føles at få flere måneders arbejde spoleret,
samt ikke for at tale om pengene man har lagt i det. Det lader desværre dog til at der i år har været
ekstra mange grows, som der enten er blevet vandaliseret, fældet og lagt ned på stedet
eller hvor fremmede personer simpelthen har rendt med hele lortet.
Sidste scenarie skete for mig selv, men jeg vil ikke bruge jeres tid på at sidde og pyldre, så lad os komme igang.

OBS(!) – Der ligger også en glimrende post på DCF’s forum (altså ikke i CF-guiden) ang. dette emne,
hvilken jeg klart vil anbefale jer at tage et kig på! I vil nok bemærke
at jeg omtaler nogle af de samme emner, men dette føler jeg ikke gør noget,
da langt fra alle herinde er aktive på DCF’s forum.
Derudover ved jeg også at der er flere herinde som har
været udsat for det samme som mig, så alle der føler at de har noget at tilføje,
skal selvfølgelig være mere end velkommen til at komme med inputs!
Jeg vil løbende sætte egne beretninger i paranteser og kursiv, så at i også kan få
et indtryk af hvordan vi omgik vores grow, så det skal på forhånd siges,
at vi selv var lidt sløsede hvad sikkerheden angik.
Det første råd jeg vil komme med lyder følgende:
1)
Tjek op på om der er jagt i området i dyrker i!! Eftersom jeg selv er jæger, kan jeg med sikkerhed sige,
at mange jægere ofte tager ud og gennemgår deres jagtområde op til en jagtsæson samt
imens den er igang for at se om alt er, som det skal være. De tjekker ofte efter dyrespor og
hvis jægerne forveksler spor som mennersker har sat, med dyrenes,
kan man i værste fald lede dem direkte hen til ens grow.
Bukkejagten går ind d. 16. maj og slutter d. 15. Juli. Fuld jagt går ind fra d. 1. september.
(Dette burde jeg selv have vist, men var desværre ikke klar over, at der var
jagt i området da vi satte frøene, så det var sgu tough luck.
) 2)
Som der også blev hentydet til i det første råd, så undgå for alt i verdenen, at lave stier
hen til jeres grow. Selvom at det kan virke som en pain in da ass, at gå konstante omveje, så overvej
hvorvidt i hellere vil svede lidt ekstra, frem for at miste høsten. Hvis i gror et sted, hvor der normalt
ikke færdes mennesker, vil stier i skovbunden virke ekstra mistænkelige for uvedkommende personer!
I den forbindelse skal i også være forsigtige med at komme til at knække små-træer eller grene på levende træer,
når i slæber vand, jord, gødning etc. frem og tilbage, da dette også virker iøjefaldende!
3)
Undgå så vidt muligt at færdes i nærheden af jeres grow i dagslys, alt efter hvor befolket området er.
Det er at foretrække at arbejde om natten, men i denne forbindelse er det også vigtigt
at tage højde for, at lys kan ses på ekstrem lang afstand i tilfælde af at man anvender lommelygter.
Anvend eventuelt lommelygter med svag lysstyrke eller bedst af alt; undgå helt lommelygter og
brug dit nattesyn. Man vil ofte blive forbavset over, hvor meget månen egentlig lyser nattehimlen op.
(Dette råd skal selvfølgelig tages med en gran salt, alt efter hvilket område man dyrker i.
Vi dyrkede på et åbent areal som grænsede op til en skov, hvilket gav os rig mulighed for at være
camoufleret af skoven, når vi gik til og fra growet.
Derfor anvendte vi lommelygter, men sørgede selvfølgelig for at lysestrålen pegede ned i jorden konstant.) 4)
Undgå at ryge canna inden eller imens i går og arbejder på growet, hvis i har trang til paranoia.
Dette siger lidt sig selv, men folk har desværre tendenser til træffe nogle dumme beslutninger,
hvis de tror der er nogen som følger efter dem igennem en skov klokken lort om natten

5)
Jo mindre tilgængeligt området i gror i er, desto mindre er sandsynligheden for, at mennesker vil færdes der.
Sumpede områder, tjørnekradt, brændnæller og tidsler plejer som regel at holde det fleste på afstand,
men prøv at brug Google Earth eller andre opdaterede satelitkort til at finde jer et velegnet spot.
Det kan skam sagtens betale sig. (Creds til Justchill fra en tidligere tråd)
6)
Hvis man har sit grow kært, så nævner man under ingen omstændigheder at man gror,
overfor andre end dem som er tilknyttet det. Jeg har desværre selv en forfærdelig tendens til,
at ville diskutere alt muligt om det i det offentlige rum. Men det siger sig selv, at jo færre som kender til det, jo bedre.
Selv ”gode venner” kan stikke en i ryggen, når cannabis og især godt hjemmedyrk er så eftertragtet som det er.
7)
EXIF data! Det kan ikke siges nok gange, at mange kameraer og især smartphones
kan have en funktion som logger ens placering vha. gps koordinator, når billeder bliver taget.
Der findes massere guides til, hvordan man fjerner disse informationer bl.a her på boardet,
hvis man absolut føler behov for at dele disse billeder med andre.
8.)
Vær altid klar med en god undskyldning, hvis i skulle blive set på vej ind eller ud fra området i gror i!
Det kan redde jeres røv, hvis i en skønne dag står over for en gnaven jæger, som gerne vil vide,
hvorfor fanden i går og skræmmer hans vildt væk.

En hund som er løbet væk, plejer at være god.
Sig eventuelt at i luftede den uden snor og den stak af helvede til, da den fik øje på en hare.

Husk altid på at mennesker er nysgerrige af natur! Hvis man sløser med sikkerheden
er risikoen for at ens grow bliver opdaget, betydelig højere end hvis man følger disse råd.
Man lærer af sine fejl, men hvorfor starte forfra, når man har muligheden for at trække høsten i land i første forsøg?

Og lad nu andres grow være, hvis i på et tidspunkt skulle støde på et.
Sæt jer selv i ejerens sted og husk på at karma højst sandsynligt vil komme og give jer et gevaldigt los i røven,
hvis i skulle blive for langfingret.
Jeg vil løbende opdatere denne tråd, hvis andre eller jeg selv skulle komme på flere råd,
men indtil videre må i nøjes med dette.
JaazPeace out!