Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 18:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle brugere her på forummet

Jeg er ca. 10 dage henne i mit allerførste grow. Jeg har 10 stk NYC Diesel planter ud i 0,69 ltrs potter, de er plantet i pottemuld fra en gartner, blandet med lidt leca. De har vegget de 6 første dage under en alm 60. watt pære, og siden under en 600w HPS, som hænger 70. cm over toppene af planterne. De er vandet to gange, og ser fine og mørkegrønne ud, og de er igang med at udvikle andet sæt blade, 10-12 cm høje.

Problemet er, at flere af dem er faldet sammen, og de ligger vandret henover hinandens potter. Er der nogen der kan fortælle mig hva det skyldes? Eller er det normalt? Jeg har desværre ikke fået anskaffet mig en blæser endnu. Har læst det skulle hjælpe på stammen.

Håber i kan hjælpe, tak for et godt forum!

Medlem
Brugeravatar

Jeg har desværre ikke fået anskaffet mig en blæser endnu.

Det kan kun gå for langsomt :)

Junior medlem

Giv dem fortsat masser af lys! Hvorfor du kommer lecasten i så små potter forstår jeg ikke og rødderne skal derved slå nogle omveje for at rodfæste! Og ja en blæser, både for at køle, men også for at styrke/hærde planter!
De skal nok rejse sig nu de står under 600w hps :)

Medlem

er de 10 - 12 cm og de er først ved at udvikle anden sæt blade ? kan kun sige godt du fik dig anskaffet dig en 600w hps for den anden virkede overhovedet ikke da de har strukket sig ekstremt efter lyset ud over det vil en blæser ikke kunne hjælpe på det når de er så små og de allerede er væltet men spænd dem fast på en tændstik eller så noget i stedet også når du skal plante dem om ligger du jord helt op til kimbladene også vælter de ikke længere og ja stadig anskaf dig en blæser

Junior medlem

Jeg var også bange for at de havde strukket sig for meget efter det svage lys.. Har fyldt potterne helt op med jord nu, det har hjulpet lidt med at stabilisere dem.. De har lys 18 timer om dagen, kunne det hjælpe med fx. 20/4 en periode?

Medlem

bare bliv ved de 18 timer det helt fint

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Du kan grave dem længere ned i jorden, så bliver stilken til rod.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg tror det bedste er at vælge et antal lystimer og så holde sig til det.

Jeg vil give de andre ret, den pære du brugte først har ikke gjort noget godt for dine planter, så godt du har fået skiftet, de skal nok komme sig! Som du skriver kan du med fordel dække det nederste af stammen med mere jord når du ompotter, men så vil de også have en anelse mindre plads til at udvikle rødder på. Det bedste ville være at bruge en blomsterpind eller andet til at støtte dem og ellers sætte en blæser til at køre på dem ligeså stille. Inden længe strutter de af sig selv :D

Held og lykke!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
jim fear skrev:
Du kan grave dem længere ned i jorden, så bliver stilken til rod.

Det har jeg også til dels oplevet, (så nogle rødder øverst i jordlaget, da jeg plantede om) men det virkede ikke til at der var særligt mange. Kan man med fordel gøre noget for at hjælpe stammen til at slå rod? Jeg mener at have hørt at der vokser rødder ud fra de 'åbne' overflader på stilken, så måske man kunne 'ridse' rundt om stammen inden man lægger jord omkring.

Er der nogle der har noget viden om dette?

Medlem

Sæt nu bare en pind til hver og så et stykke sytråd løst om "stammen" så de ikke vælter igen. Tag så en 12 volts blæser fra en computer og sæt en 25-40 cm fra planterne.... Hokus pokus på et par dage så har dine planter styrke til selv at stå igen...

Moderator
Brugeravatar

@Guffetrold
Hvis du gør det imens planterne er små, hvor de ikke har lavet så tykt et barklag, vil det være nemmere for rødderne at komme igennem, jo mere lys stammen får jo sværre vil den have til at tilpasse til en underjordisk tilsværelse, hvor der skyder rødder fra den. Det er ikke så smart at skralde barken af som du foreslår, da det ligger op til sygdomme og råd. Iøvrigt er det en god idé når man topper jorden op over stammen, at bruge en luftig jordblanding.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]