Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 18:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg kunne godt tænke mig at få noget respons på min opsætning jeg har tænkt mig at bygge til mit først grow, efter at have læst på sidelinjen herinde er der nogle ting jeg gerne vil have styr på før jeg springer ud i det..

Skabet bliver 120 cm bred, 120 cm dyb og 240 cm i højden.

Skabet skal stå i en lukket garage og derfor bliver det isoleret med 5 cm flamingo.

Dernæst bliver det beklædt med hvid folie indvendigt.

Det giver nogle indvendige mål på 110x110x230

Nu kommer spørgsmålene så:

Eftersom det første grow og ikke vil bruge kassen på det kan jeg "nøjes" med en hps på 400W til de ca. 1,2m2 eller er det bedste valg en på 600W? Jeg har tænkt mig der skal stå 9 planter i skabet, i må gerne kommenter på om det er for mange i forhold til m2?

Jeg har tænkt mig at sorten skulle være Skunk 1, hvilket skulle være til at arbejde med som nybegynder give noget godt røg samt muligheden for en god høst.. ret mig hvis jeg tager helt fejl eller i vil anbefale en anden sort?

Dernæst har jeg mulighed for at lave noget udluftning.. I ca. 2m's højde er der et rør (8cm i diameter) som går gennem væggen og ud i den fri luft (ca. 30 cm langt) hvordan udnytter jeg det bedst muligt, hvis det overhovedet kan anbefales? Det kunne gå direkte ind i skabet og man kunne så lave en åbne/lukke mulighed? Et hul nederst i bunden på siden som får luft inde fra garagen også bliver det varme luft ledt ud gennem røret i de 2m's højde? vil det anbefales at sætte en blæser som suger luft ind i bunden eller en ved røret som trækker luften ud? eller vil det være nok bare kun at have et enkelt hul i skabet i form af røret?

Håber i vil give jer tid til at svare :wink:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
9 planter under en 400 watts lyder rigtig godt. 600 watt vil selvfølgelig give mere, men du kan fint klare dig med 400.

Af hensyn til lugten er det en god idé at have passiv indsugning, eller ihvertfald en udsugning, der er stærkere end indsugningen. Det skaber en lille smule undertryk i skabet, så lugten ikke slipper ud af revner og sprækker.

Sæt en badeværelses ventilator til at suge luften ud af skabet og ud gennem røret. Du bør også have nogle blæsere, der flytter luften rundt inde i skabet. Mange, incl. mig selv, bruger blæsere fra computerstrømforsyninger.

Smid noget flamingo i bunden også, hvis du ikke har gjort det. Planterne gror dårligt, hvis rødderne bliver for kolde.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Bubber skrev:
9 planter under en 400 watts lyder rigtig godt. 600 watt vil selvfølgelig give mere, men du kan fint klare dig med 400.

Af hensyn til lugten er det en god idé at have passiv indsugning, eller ihvertfald en udsugning, der er stærkere end indsugningen. Det skaber en lille smule undertryk i skabet, så lugten ikke slipper ud af revner og sprækker.

Sæt en badeværelses ventilator til at suge luften ud af skabet og ud gennem røret. Du bør også have nogle blæsere, der flytter luften rundt inde i skabet. Mange, incl. mig selv, bruger blæsere fra computerstrømforsyninger.

Smid noget flamingo i bunden også, hvis du ikke har gjort det. Planterne gror dårligt, hvis rødderne bliver for kolde.

Der kommer skam også flamingo i bunden og toppen så kassen bliver isoleret over det hele, men eftersom du siger rødderne ikke har godt af at blive kolde kommer der muligvis 10 cm flamingo i bunden..

Med henhold til udluftning ville det så være rigeligt/fint med et hul nederst i siden af kassen (måske i 20cm's højde)? Eksempelvis et på samme størrelse som røret (8 cm i diameter) også sætte en computerblæser til oppe i de 2m's højde hvor røret er, som så kan trække luften ud?

Det i 20cm's højde kommer så til at hente luft fra garagen mens det i 2m's højde trækker luften ud i det fri med blæseren.. Eller vil du bare "nøjes" med at have hullet i toppen af kassen i form af røret plus blæser som trækker luften ud, så er der jo ikke rigtig noget indsugning?

De blæsere der skal flytte luften rundt i skabet, nogle computer blæsere som du selv nævner, skal de "bare" være tilfældigt placeret så der kommer noget flow i skabet?

Flere inputs modtages gerne hvis der nogle som har indvendinger/tips til valget af sort eller udformningen af kassen? :)

Junior medlem

bump, en som kan afklare det sidste?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Du kan sagtens nøjes med en passiv indsugning, så længe det hul som bliver brugt til passiv indsugning er større end det hul luften skal ud af.. på den måde kommer der godt med flow og en lille smule undertryk i skabet, således at luften altid vil søge op imod udsugningen, og i det tilfælde sørge for at lugten forsvinder permanent istedetfor at sive ud af sprækkerne..

mht. placering af blæserene inde i skabet, vil jeg nok sætte dem således at de puster luften som kommer ind af den passive indsugning hen på planterne.. og ellers så er det bare at sørge for at der ikke er modsvarende flows.. eks. en blæser på hver side, som blæser imod hinanden.. sørg for at der er flow i skabet.. hvis du forstår.. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]