Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vand :)
Medlem
Brugeravatar

Hva bruger i til at vande med ?

Regnvand eller fra hanen ? eller noget helt 3 ?

:peace:

Titel: Re: Vand :)
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
fra hanen med lidt gødning i :)
men vent med gødningen til din plante er en måneds tid gammel :)

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Medlem
Brugeravatar

jamen det vil jeg prøve så :) det hele er lidt på forsøgs basis den her gang så nogen fik lidt efter 2 uger nogen efter 3 uger og nogen på tirsdag hvor de er en måned henne :)

blander gødning i 2L kander som står ude i rummet i en uge før det er brugt og efter sådan en uge lugter det sq lidt surt gør det noget eller ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
Så længe du ikke overgøder er det sikkert fint, men unødvendigt da din jord har de nærings stoffer som planten behøver :)
Det er først efter den måneds tid at stofferne er opbrugt og du skal tilsætte nye så den får optimale gro forhold :)

Det du siger med vandet, der gætter jeg på at det er fordi dit vand er begyndt at rådne, så nøjes med kun at blande det gødning du har brug for + lidt ekstra :)

Har selv en 0,5 ltr. flaske jeg bruger til gødning og der når det ikke at blive surt :)

Håber det hjalp lidt :)

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Medlem
Brugeravatar

nåre ja ;) har jeg også læst :D men der er sq så mange ting når man er first time growner :) og på gødnings skemaet står der man skal gøde fra starten så har bare fulgt det sådan halvt :D

bare så nemt med de er i 2 L flasker ikk :D men må igang med at blande mindre :( alt for mine piger jo ;) de skal ikk ha surt vand :D ville jeg jo heller ikk bryde mig om ;)

//Peace Out

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det bedste du kan gøre er at tappe vandet ca. et døgn før du skal bruge det. Så fordamper alle de trælse stoffer og du kan gøde og justere ph, eller bare bruge det som det er ;)

Moderator
Brugeravatar

@Guffetrold
Hvilke trælse stoffer er det du tænker på der er i postevand og som fordamper væk?

Medlem
Brugeravatar

Har købt mig nogle pipetter så der bliver nemmere St blande gødning :) så kan jeg blande det når det skal bruges så det ikk blivet surt..:) og har ikk liget noget St måle ph værdi med :( noget folk sus jeg skal anskaffe mig eller er det lige meget;)

Medlem
Brugeravatar

@BisMann
Jeg tænkte mest på klor, dog ved jeg ikke om det er i vandet i danmark, men jeg lader mit vand stå alligevel. Så kan det også nå at komme op på stuetemperatur så rødderne ikke lider overlast.

@Easy Ryder
Jeg ved ikke hvordan planterne reagerer på en ph der ikke er 'optimal', men mit drikkevand var i hvertfald oppe omkring de 8,5 så jeg sænker den en smule ;)

Medlem
Brugeravatar

Båre så det er vandets ph værdi man tjekker :) troede det var jordens ph værdi man tjekkede :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor det gror!
Koger altid mit vand og smider det i køleren :)

Medlem
Brugeravatar

Koger det lige frem :) hva gør det så?? :)

Moderator
Brugeravatar

@Guffetrold
Der skulle ikke være klor i det danske postevand, ved ikke om det bruges enkelte steder i københavnsområdet, hvor man nogle steder bruger sø vand som renses, men det skulle i hvert fald ikke være tilfældet i Århus hvor du efter sigende er bosat. Normalt renses postevandet fra grundvandsboringer ved hjælp af iltning, sandfiltrering og lign. mekaniske renselsesprocessor. Dog en rigtig god ide ikke at vande med koldt vand som du siger.

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror du har ret. Efter lidt søgen fandt jeg et par artikler, der beskrev at der indtil engang i 2009 var blevet tilføjet klor, men det gør der ikke længere. Jeg tror bare jeg har slugt meget fra internationale fora, det er jo ikke alle steder vi har så godt vand ;) Men godt at få det afklaret.

Vil du så mene, at vandet er brugbart med det samme, så længe man justerer ph og temperatur?

Moderator
Brugeravatar

Ja, det vil jeg mene, og dyrker man i jord, er det ikke strengt nødvendigt at pH-regulere, da der i det meste købejord er buffere til at tage sig af rimelige pH udsving, og gødning der som regel sænker pH'en en smule. Ikke dermed sagt at det ikke kan være nødvendigt at pH-regulere, men det er atypisk.

Medlem
Brugeravatar

Koger det bare for at neutralisere det, og sørge for der er ikke er nogle bakterier i det, bare for at være på den sikre side og det tager jo 3-4 minutter at koge 1,5 liter vand :)

Moderator
Brugeravatar

Men har du overvejet hvor meget strøm du bruger mere eller mindre unødigt på at koge vandet? Mange elkogere bruger omkring 1000 W/h, så både af økonomiske og økologiske hensyn ville det være en god idé at lade være, og der er formegentlig mange gange flere bakterier i den jord du vander på, end i den postevand du vælger at koge. Iøvrigt er det ikke alle bakterier der er ondsindede/skadelige, på et overordnet økologisk plan er jeg helt overbevist om at de har en større positiv virkning, end negativ. bla. nedbrydning af humus (dødt plantemateriale) og tilgængeliggørelse af nærringsstoffer.

Medlem
Brugeravatar

Ved ikke, det fungere fint indtil videre og planterne har det skønt, så jeg forsætter sådan her indtil de er færdige :)

Medlem
Brugeravatar

nu hvor jeg havde en trå oppe kunne jeg lige så godt spørge her :)

min planter står under en 175 watt CFL og de vokser fint :) men de vokser jo efter "solen" plejer i at dreje planten ?? eller lader i den bare stå ? og hvis hvor tit drejer den hvor tit så ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]