Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
hvaså der...
som i nok alle ved kan cannabis strains være alle mulige farver blandt andet lilla.
og eftersom at lilla planter ikke er i stand til at udnytte solen lige så godt som grønne forstår jeg ikke formålet i at plante dem da det umuligt kan være en fordel, med mindre dyrker under minimale lysforhold.
nogen der ved hvordan der hænger sammen.
grønne planter er jo lysplanter og lilla planter er skyggeplanter. lysplanter indeholder flere grønkorn og kan derfor derfor udnytte solen ståler når der meget lys. hvor derimod lilla planter i naturen er planter der vokser på skovbunden og ikke kan få de stråler som trækronerne tager. når fotosyntesen ikke er lige så effektiv i de lilla vil planten i blomst så ikke producere mindre og svagere blomsterstande?
her er en graf der bakker mit udsagn op. grunden til at kurven ikke er linær er jo at planten ikke kan bruge flere grønkorn til fotosyntesen end den har til rådighed og derfor øges fotosyntesen ikke når kurven har nået sit toppunkt.
håber nogen kan hjælpe[iframe]http://web2.gyldendal.no/undervisning/felles/pixdir20/data/archive_specific/bi2_grunnbok/image_fullsize/06_26_080852.jpg[/iframe]

Senest rettet af justchill 25 aug 2011 20:45, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

der må da være nogen der ved lidt om biologi?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
http://forum.grasscity.com/indoor-marij ... urple.html

http://www.cannabis-seeds.edu.pl/15/how ... -flowering

http://www.psychonaut.com/post-36576.html?f=16

http://forum.grasscity.com/indoor-marij ... urple.html

http://www.rollitup.org/outdoor-growing ... -turn.html

Google kunne blive ved. Lilla cannabis planter får deres farve fra et stof, de producerer for bedre at kunne modstå kulde. Det nærmeste jeg kan komme et navn er dehydrin men det tror jeg ikke er det rigtige stof.

Jeg har en havestrain, der er markant lilla om foråret, grøn om sommeren og lilla igen om efteråret, når høsten nærmer sig, og tro mig, den er ikke mindre potent eller svagelig i forhold til de andre planter jeg har.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

tak for svar bubber var nemlig selv lidt forvirret (:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Undskyld min uvidenhed, men betyder det at lilla planter har lettere ved at vokse i f.eks. en vindueskarm? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det betyder at hvis du stiller en lilla og en grøn plante et sted hvor der ikke er så meget lys kan den lilla bedre udnytte den lille smule lys(:

Moderator
Brugeravatar

De lilla planter jeg har oplevet har været fordi de har produceret deres egen "frostvæske," og ikke på grund af ændringer i klorofylsammensætningen. Jeg har ikke kendskab til at det ses hos nogen cannabis planter, men jeg vil gerne se dokumentation, der peger i andre retninger. Hvad hedder det fænomen du beskriver i dit første indlæg?

Når det gælder Cryptocorynerne i mine akvarier, så er de røde varianter mere lyskrævende end de grønne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg forestillede mig bare at når det var sådan i naturen så kunne det også være tilfældet med cannabis. det er ikke et fænomen men men noget som ses i mange planter. de grønne planter optager andre farver lys end de lilla og derfor når en lilla plante vokser fx i en skovbund så kan den jo optage det lys de grønne ikke optager. vi mennesker ser jo en farve fordi at den genstand vi ser på reflektere den farve som vi ser. dvs at grønne planter ikke bruger det grønne lys. derfor må der jo være færre grønkorn i en lilla for ellers ville den jo være grøn. eller er jeg galt på den?
noget andet er om planter men store tætte skud ikke er svagere end store planter med massere af blade og små skud da flere blade = bruger den stomata bedre og kan skabe mere fotosyntese

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror ikke der er tale om færre grønkorn, men derimod at det handler om sammensætningen af de forskellige typer klorofyl der findes i grønkornene. Grunden kunne være at lyset spredes anderledes og det røde lys bliver mindre effektivt og sværere at optage. Derfor vælger planten primært at kunne optage det blå lys og reflekterer det røde. Men det allerbedste vil stadig være at få et navn og noget teori på fænomenet. Måske http://www.emc.maricopa.edu/faculty/far ... ookps.html kan kaste lys over det. Med fænomen mener jeg iøvrigt "noget der kan observeres." Månen, Eiffeltårnet, din mor og farvevariationer i planter er alle fænomener ifølge den fortolkning.

Kan du komme med nogle eksempler på planter, der udviser den egenskab du omtaler?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

her er noget der kan bevise min påstand:

Fotosyntese og respiration
- af Carsten Baltzer Rode
Udført 26. oktober 2006,

Fotosyntesen ved vi er den proces, hvor lysenergi fra solen indfanges og omdannes til en energiform der kan udnyttes af levende organismer. Processen udføres af grønne planter, alger og nogle få bakterier. I selve fotosynteseprocessen omdannes kuldioxid og vand til sukkerstof og ilt. Processen drives som før nævnt af lysenergi fra solen. Den omdannes til kemisk energi og indbygges sammen med kulstof i sukkerstoffet glukose. Ilten udskilles nærmest som et affaldsstof, dog er det meget vigtigt for respirationen. Fotosyntesen ser således ud:

Respiration ved vi er den proces, hvor produktet af fotosyntesen bruges til at frigøre energien, sådan så planterne kan bruge det, altså til ATP. Respiration udskiller CO2 som en slags affaldsstof.
Respirationen ser således ud:

Bromthymolblåt (BTB) er en pH-indikator. Det er et farvestof der kan give oplysninger om en opløsnings surhedsgrad (pH). I en sur væske vil BTB være gul og i en basisk væske vil BTB være blå. BTBs normale farve er blå.

Udvidelse:
For ca. 3,5 milliarder år siden begyndte de første levende organismer(prokaryoterne) at lave anaerob respiration, men efter godt 1 milliard år var mængden af svovl begrænset, og dermed udviklede nogle mutationer evnen til at bruge vand i stedet for svovlbrinte til deres fotosyntese. De kunne derfor lave det vi kender som en almindelig fotosyntese. Det var en meget epokegørende begivenhed for jorden.

For omkring 600-700 millioner år siden skete der så endnu en stor omvæltning på jorden. Det var oprindelsen af de eukaryote(flercellede) organismer. Svampe, planter og dyr er lavet af eukaryote celler. Man mener at den eukaryote celle er opstået som en symbiose mellem to eller flere prokaryoter, hvoraf den oprindelige prokaryot(bakterie) har været en anaerob heterotrof. Den har, som føde, optaget en aerob prokaryot, som i stedet for at blive nedbrudt har respireret, og derved har den oprindelige prokaryot opnået et langt større udbytte af energi end normalt. Man mener også, at den eukaryote celles mitokondrie opstod ved denne symbiose.
Den eukaryote celle ER altså en flercellet organisme med cellekerne, med undtagelse af protisterne, som man ikke rigtig kan klassificere.

Grønkornene er de organeller hvor fotosyntesen foregår. Fotosyntesen foregår i thylakoidmembranen, inde i grønkornene. Nogle planter, karakteriseret som lysplanterne, har mange grønkorn og kan derfor lave meget fotosyntese hvis der er lys nok, og planter med en mindre mængde grønkorn, skyggeplanterne, satser derimod på at være effektive ved lave lysmængder. Der findes også Klorofyl A, som er det stof der giver bladene deres grønne farve, i grønkornene, men den kommer oprindeligt fra solens stråler.
Mitokondrien er cellens ”kraftværk”. Her frigøres, ved respirationsprocessen, den energi der er brug for. Mitokondrien indeholder også et spor af DNA. Det mener man skyldes at mitokondrien engang har været et bakterieagtigt(selvstændigt) væsen.
Cellemembranen har to funktioner. Den fungerer som et slags ”filter” for cellen, da kun nogle stoffer kan trænge igennem den. Den sørger også for at de forskellige molekyler i cellen ikke flyder frit rundt.

Fotosyntesen har en enorm betydning for naturens økosystem. Eftersom fotosyntesen foregår i stort set alle planter, kan den ikke undværes. Fotosyntesen foregår nemlig i alle grønne planter. Ilten er livsnødvendig for os, men kun et affaldsprodukt fra fotosyntesen. Derfor er den ekstremt vigtig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

og lilla begonier er forresten skyggeplanter og tåler ikke direkte lys

Moderator
Brugeravatar

Interressant nok og godt at få det omkring grønkornene på plads, men der er jo ikke noget i den artikel der direkte linker det til lillafarvning af blade. Kan du finde nogle planter, hvor forskellige phenotyper har tilstrækkeligt forskelligt indhold af grønkorn til at gøre dem til hhv. lys- og skyggeplanter? Og hvor det tilmed giver farvevariation? Altså inden for samme art, modsat f.eks. hamp vs. begonie.

Insane psychedelia user!

Ja, men ikke alle lilla planter er skyggeplanter. "purple heart" er en lilla plante og den elsker sollys, og skal helst ha' meget af det. Kontra en "vedbend" som er grøn, og trives fortrinligt i skovbunden.
Farven på planten har altså intet at gøre med om det er en skyggeplante, eller ej.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg tror det er tid til at ringe til min biologilære fra gym. for det er sku svært at finde noget på nettet + at jeg har 40 i feber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det var svært at få fat i hende når skolen var åben men fik svar til sidst
ingen af os har ret. svaret er en mellemting fordi at visse planter er som jeg beskrev og andre planter afviser den lilla farve af andre grunde ligesom fjas beskrev.
lilla cannabis sorter er jo avlet til at have den bestemte farve, men i naturen er det fænomen jeg beskrev noget der er blevet skabt af evolutionen for at kunne overleve på skovbunden. hvordan en lilla plante udnytter lysintensitet er ikke noget man kan se på farven men det kan bruges som et fingerpeg.

Insane psychedelia user!

Ingen af os? Hmm. Jeg synes nu nærmere det er dig som ikke har ret. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

måske er jeg bare ikke så god til det med ikke at have ret haha (: men er glad for at vi fik kastet lys over sagen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]