Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: LYS
Junior medlem

kom til at tænke på om man kunne bruge pære fra et tarrie da de giver UVA og UVB stråler ??? :D

Titel: Re: LYS
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
det handler om lumens mester ;)

Dedikeret medlem

Ja selvom det i sagens kerne måske er lidt irrelevant, vil jeg da lige påpege at lumens intet har med planter at gøre, men derimod med det menneskelige øje.
Det man er ude efter i forhold til planter hedder PAR (Photosynthetically active radiation)

Men da det i praksis (af ukendte grunde) bliver bredt ignoreret af de fleste pærer producenter, har justchill absolut ret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ja men de fleste pærer bliver ikke brugt til planter og derfor er det vel letter at klassificere lamper efter hvor meget synligt lys de afgiver (:

Dedikeret medlem

ja men de fleste pærer bliver ikke brugt til planter og derfor er det vel letter at klassificere lamper efter hvor meget synligt lys de afgiver (:

Præcis derfor jeg gav dig ret. Jeg ville blot påpege at en pære der afgiver 100.000 Lm ikke nødvendigvis er bedre end en der afgiver 80.000 Lm - set med en plantes "øjne".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

får man egentligt ikke PAR at vide når man skal investere i hps og andre dyrknings lamper? det ville da være logisk

Dedikeret medlem

Ja det skulle man tro, men nej, jeg har aldrig mødt en pærer med en deklareret PAR værdi. Jeg vil tro at tilpas professionelle gartnerier har investeret i et PAR-meter og tester et udvalg af pærer inden de køber ind.

Efter at have søgt lidt, nu dette sub-forum jo handler om cannabis, kan jeg ikke finde én eneste growshop der oplyser andet end Lm, hvis de da oplyser overhovedet oplyser Lm. Hverken danske eller udenlandske.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

der må vel være en graf for PAR værdien / watt for de forskellige typer ? har prøvet at kigge lidt men har sikkert ikke søg på det rigtige ;)

Dedikeret medlem

Nej der er ingen umiddelbar proportionalitet mellem watt input og PAR output. Der er visse konstanter man kan bruge i udregninger, afhængig af hvilken lyskilde (HPS, MH, CFL, lysstofrør osv.) men det er Lm i forhold til PAR og det er alt andet end præcist eller korrekt. Det giver dog en ca.-værdi

Det er fordi mængden af strøm der sendes ind i pæreren ikke siger noget om hverken PAR eller Lm. PAR er specifikke bølgelængder, den eneste måde at finde ud af hvor stor en del af lyset fra en given pærer der falder inden for dette spektrum er ved at fysisk måle det - præcis som med Lm.

Fx. for en HPS vil lyset ligge bredt over spektret og både UV (0-~400nm bølgelængde) og infrarødt (750-1mm) er ganske kraftigt repræsenteret (i forhold til fx. lysstofrør). Der er ingen måde at umiddelbart regne sig til hvor stor en del der falder inden for UV spektret, IR spektret, Lm spektret eller PAR spektret. Man kan dog med erfaring lave generelle formodninger og sige at for HPS er fx 5% ofte UV, 30%IR og resten i det synlige spektre - og derfor må det for de fleste pærer baseret på den teknologi være ca. samme fordeling. Det er iøvrigt fuldt ud fiktive %-satser, det er kun ment illustrativt.

Det samme gælder for Lm, og du vil derfor også kunne finde fx 600W HPS pærer med 110.000Lm og 600W HPS pærer med 90.000 Lm - en forskel på 20.000 Lm men samme strøm brugt. Forskellen kunne fx være at den med 80.000 Lm har en større koncentration inden for PAR spektret - men det kunne ligesåvel være at den blot generer mere IR eller UV.

Jeg beklager hvis det hele bliver lidt tungt eller teknisk, men jeg finder det ganske interessant og har egentligt aldrig skænket dette så mange tanker før nu. Andet end at det undre mig at PAR ikke bruges i videre udstrækning indenfor plante dyrkning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]