Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: DIY LED Grow
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey folks - jeg ved ikke om en lignende tråd er oprettet før herinde, jeg kunne ikke finde én i hvert fald.

Jeg overvejer at begynde at dyrke indendørs igen og har læst/hørt meget godt om diode-grow.
Jeg kunne godt tænke mig at bygge mine egne LED-plader som her:
http://www.ledgrow.eu/diy.html

Jeg regner med at pladsen bliver ca 100x100 cm i bunden og 120-150 cm højt. Hvor mange dioder ville man behøve? Laver nok også SeaOfGreen net for at de ikke bliver så høje.

Ser frem til jeres svar!

Best,
InnerNetXplorah

Moderator
Brugeravatar

1W's er mest lyseffektive per Watt, men 2-3W's har bedre lyspenetration. Jeg vil tro du skal op i en 200-300W for at oplyse en kvadratmeter forsvarligt, men det vigtigste imo. er at man køber leds af gode leds som Osram Golden Dragon, Cree eller lign, og ikke vælger billige 'kina leds' som ikke rigtige er brugbare. Der er en masse brugbar info i denne tråd, og også et indblik i hvad 22W Osram Golden Dragon leds kan gøre i et computer case: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=146324

Det kan i øvrigt anbefales at købe nogle koldhvide leds, foruden blå og rød, i hvert fald til blomstring, da det gør en ret stor forskel i krystallisering og budformation.
Held og lykke med det. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tusind tak! Jeg tænkte lidt på at lave en printplade med et panel både til vegge og blomst, så jeg kan switche mellem pærerne.
Jeg læser lige op på dit link!

Moderator
Brugeravatar

Du behøver ikke at lave to printplader, du kan også nøjes med at kører det på 2 eller flere strømfrosyninger, og blot tænde de ekstra blomstringsdioder, til blomstringsperioden. På den måde behøver du ikke have dobbelt af de dioder, der skal bruges i både vegge og blomst, og du undgår altså altså at betale den ekstra sum, nu det i øvrigt er ret dyrt at anskaffe sig et led setup. Tilgengæld har du så ikke muligheden for at kører vegge og blomstringsrum sammentidig.

Iøvrigt skal du have anskaffet noget køling, for selvom dioder ikke bliver så varme som andre lyskilder, er det en ret konsentreret varme for dioden, og får de for meget går de i stykker/nedsætter funktionstiden. Desuden jo mindre varme dioderne udleder, jo tættere kan de komme på planterne, og mere kan man presse ud af dem. De fleste led setups jeg har set har brugt heatsinks som man kender det for computerkøling, eller lign. design, det er metalblokke, af metal med god varmeledning som kobber f.eks. med stort overfladeareal så de kan køles ned af luften. Bliver det stadig for varmt kan du have en computerkøler eller to til at blæse over heatsinksne for at nedkøle dem mere effektivt, som så nedkøler ledsne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]