ashes skrev:
Hej,
Jeg er interesseret i at forsøge mig med et indendørs setup på et par planter (stiklinger), men dog langt fra interesseret i at benytte dyre lamper/pærer.
- Jeg har ladet mig fortælle at man kan dyrke med varmtvandsbad og energisparepærer helt ned til 6-7Watt og få et glimrende resultat. Dog har jeg ikke umiddelbart fundet noget der understøtter dette, men mon ikke nogen herinde kender til det?
Det lyder som fuldemandssnak. Ihvertfald som du beskriver det der. Hvis du dyrker i et koldt rum kan du godt give planterne lidt varme til rødderne med et varmekabel som dem man bruger i terrarier.
ashes skrev:
Jeg har allerede lavet en "lampeskinne" til i alt 8 pærer, lavet ud af en gammel lysekrone fra genbrug, jeg har nogle gode store potter og en vanvittig god jordblanding, samt flagermuselort og insektsæbe, 2 stk. 200mm blæsere, 4 store hvide afstivede gipsplader til vægge. I alt har jeg tænkt mig at dyrke 4 planter, 1 kali-mist, 2 misty og 1 yellow lemon haze.
Nu kommer jeg så til setup'et - Nogen her der ved hvilke energisparepærer der kan anvendes
E14 eller E27 fatning og hvor stort er rummet? Find de kraftigste du kan. Jeg tror 11 watt er de kraftigste E14 pærer du kan få. Ved f.eks. 50x50 cm giver det 11 watt x 8 pærer / 0.5m x 0.5m = 352 watt/m2. E27 fås noget kraftigere. Pærer omkring et par og tyve watt vil være et godt valg. Lav regnstykket igen med målene for dit rum og gå efter ihvertfald 350 watt/m2. Helst også meget mere.
Sparepærer fås i forskellig farvetemperatur. Der er mange meninger om hvordan det gøres optimalt. Du kan nøjes med varm hvis hele growet, blande varm og kold hvid, eller have to sæt pærer og skifte fra kold til varm når du sætter planterne i blomst. Læs mere her:
http://da.wikipedia.org/wiki/FarvetemperaturKold hvid er typisk 6400 k og varm hvis 2700 k. Jeg ville nok bare blande 5 varm og 3 kold, lidt afhængigt af hvor kraftige de hver især er.
ashes skrev:
og hvordan det med varmtvandsbadet skal fungere? - Det er noget med at jeg hver morgen skal koge en kedel vand og hælde det i en bakke der står ved planterne, så dampen inde i rummet skulle give en god effekt sammen med de lavtdrevne pærer, men jeg tror lige jeg skal forstå det selv

Det har du helt sikkert ikke lyst til at udsætte dine planter for. Tag kun imod gode råd fra folk der rent faktisk dyrker.
PS. Du kan altså finde rigtig billige HPS lamper brugt. En 400 watts vil ubetinget være sparepærene overlegen. Og du vil helt sikkert spare penge på anskaffelsen i forhold til 8 gode pærer.