Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey alle.

Jeg er igang med mit andet grow nu, og er her i sommervarmen blevet nødt til at investere i en cooltube for at holde mine planter kølige under lysperioden.

Jeg har bestilt den herfra: Ingen Forhandlerlinks!
Beskrivelse af produkt fra siden:
Kode:
Die Cooltube besteht aus einer Glasröhre (Hersteller: Duran-Schott) mit Innenreflektor und aussen aufsetzbaren Seitenteilen zur optimalen Lichtverteilung.
Das besondere an der Cooltube ist die Möglichkeit die Hitze des Leuchtkörpers direkt abzuführen (siehe auch Cool Shade 125 mm).

Die Cooltube sollte wie folgt in das Lüftungssystem eingebunden werden:

Aktivkohlefilter -> Rohrlüfter -> Luftschlauch -> Cooltube -> Luftschlauch -> Schalldämpfer

Es ist darauf zu achten, dass der Rohrlüfter durch die Cooltube bläst und nicht saugt, da ansonsten Schäden am Motor des Lüfters auftreten können.

Die Vorteile einer Cooltube auf einen Blick:

- Die Pflanzen können näher an die Lampe wachsen ohne zu verbrennen.
- Es können kleinere und somit leisere Lüftungssysteme eingesetzt werden
- Das Raumklima ist besser kontrollierbar
- Auch niedrige Räume können jetzt optimal genutzt werden.

Länge: ca. 410 mm
Anschlussdurchmesser: 125 mm

Achtung: in der Cool Tube können keine 600 Watt Venture Sunmaster Leuchtkörper aufgrund ihrer Grösse betrieben werden.

-rbp

- Mit spørgsmål lyder så på om jeg har forstået det de skriver på tysk...?

Som jeg forstår det, så skriver de at man skal tilsætte cooltuben på følgende måde, ellers bliver den beskadiget...:

Aktivt kul filter -> Luftslange -> Kanalventilator -> Luftslange -> Cooltube -> Luftslange -> lydpotter

Dette er direkte oversat via google translate, så den kan vel misforstå en ordsammensætning?

Fordi lige nedenunder oversætter den "Det er vigtigt at sikre, at røret ventilator blæser gennem Cooltube og ikke sutte, ellers kan der ske skader på motoren af ventilatoren."

- Hvis det er oversat som jeg forstår, så er de 2 sætninger 2 modsætninger, og det irriterer mig lidt, da jeg nu er på bar bund omkring hvordan det stads skal sættes op.. :(

Derfor håber jeg på at der er en række folk der kan be- eller afkræfte, hvordan man skal tilslutte sådan en cooltube, for at den virker ordentligt uden at gå i stykker efter 2 dage.

På forhånd tak :)

Senest rettet af HolmQ84 01 nov 2011 13:13, rettet i alt 2 gange.
Fjernet forhandler link, indsat tekst fra siden

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg skal snart selv til at sætte en cooltube op

Sådan som jeg har forstået det, skal kulfilteret sidde før kanalventilatoren, ellers suger den vel ikke luften igennem. Efter kulfilteret en slange ned til cooltuben, som så nedkøler luften omkring pæren pga kanalventilatoren.

Håber jeg har forstået det rigtigt, det er i hvert fald sådan jeg har tænkt mig at sætte det op :D

Der ligger en del videoer på youtube, men det er ikke alle det er lige let at se hvordan det er sat op.

Junior medlem
Brugeravatar

Det er måske lidt rodet skrevet, men prøver lige at forklare hvorfor jeg bliver forvirret..

Hvis det er korrekt oversat fra tysk, så skriver de at man skal sætte setuppet op, så der sidder cooltube --> kanalventilator --> kulfilter - men hvis det er tilfældet, så kan man ikke få ventilatoren til at "puste" igennem cooltuben, da den så både skal puste til cooltube og kulfilter.

Enten er det noget forkert de har skrevet på deres side, ellers ser jeg kun én måde man kan sætte det korrekt op på, kanalventilator --> cooltube --> kulfilter...?

- Det lyder ulogisk for mig, men hvis i kan bekræfte at det er den eneste måde at gøre det korrekt på, så må jeg vel ha gang i boremaskinen og sætte kanalventilatoren indvendigt...ellers kan det vel ikke lade sig gøre?

PS. Sorry for linket, og tak for edit rbp :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

filter > vent > cooltube > udgang. Det er vigtigt at vent sidder før pæren og blæser gennem, da motoren ellers kan blive overophedet. skriver fra ps3 så kan ikke lige uddybe

Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg selv fået mine ting og kan da se jeg ikke var helt rigtigt på den ;)

Men jeg vil ikke sige jeg er blevet mindre forvirret..

kulfilter->slange->cooltube->kanalventilator->slange->udgang

sådan vil jeg umiddelbart sætte det op, så kanalventilatoren først suger luft igennem kulfilteret, dernæst cooltuben og til sidst ud af rummet. Er jeg helt ude i hampen her?! :)

Edit: Fandt lige dette link med en gut, der har sat det sådan op. http://www.youtube.com/watch?v=WVqu4oz2EbM

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Som Shambala så venligt skriver skal det sættes op i følgende rækkefølge:

Kulfilter - slange/spændebånd - Kanalventilator(sutter luften igennem kulfilteret og videre) - Cooltube - Udgang

Grunden til kulfilteret skal først er fordi det er der hvor luften inde i teltet skal suges igennem, og videre ud..

Grunden til Kanalventilatoren skal næst, er fordi at hvis den kommer EFTER cooltuben, så "sluger" den jo en masse varm luft, og kan derved brænde sammen.. På den her måde "puster" den, den halvlunkne luft fra teltet forbi din varme lampe, og på den måde bliver lampen mindre varm, og du undgår problemet med kanalventilatoren og varmen.

Efter kanalventilatoren skal cooltuben kobles til (forklaring lige ovenover)

Og efter cooltuben, skal der så slange til udgangen.. der skal selvfølgelig også være slange imellem kanalventilatoren og cooltuben..

Håber i forstod det den her gang :)

Medlem
Brugeravatar

Got it :D

Jeg var ikke klar over at kanalventilatoren kunne brænde sammen af varmen, så det giver mening ;)

Jeg har nogle problemer med min ballast dog, jeg har sat kablerne i, iht manualen, både fra fatningen og strømoutputtet, men den ledning der er med, hvor stikket til kontakten er sat på, har kun de 2 jordledninger forbundet. Der er et brunt og blåt kabel (kan vist også være sort/hvidt, rødt/blåt) som jeg går ud fra også skal "kobles sammen" - Jeg er virkelig el inkompetent, så hvordan kan jeg gøre det ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Uhhh... Nu jeg ikke helt ringe hvad angår elektronik, men jeg vil på ingen måder vejlede dig, før jeg har set et billede af det..

Jeg købte heldigvis min Ballast samlet :P ..

Medlem
Brugeravatar

Ja det er også satans at jeg ikke kan finde kablet til mit kamera! Prøver lige med et billede af reflektor kablet. Sådan ser de to ender ud, den grønne/gule (jord håber jeg!) sidder sammen (med en kobberdims af en art) de to andre gør ikke - men de har det samme kobberlignende rundt om sig. Jeg er virkelig en hat til det elektroniske i den afdeling :P

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Medlem
Brugeravatar

og i den ene ende har jeg blot sat ledningerne til ballasten, den anden har stikket :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den gul/grønne er jord. Er jeg ret sikker på :)

Så hvis der er jordstik på det stik, du bruger i den ende, så skal den bare losses deri..

Hvis ikke der er jordstik på stikket, så skal du bare ignorer jordstikket.

Medlem
Brugeravatar

Det er jeg også, men hvordan forbinder jeg de andre, så der går strøm igennem:D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jamen altså.. rød og blå skal vel stikkes i stikket.. i den ene ende og den anden ende :)

Ligesom når du trækker en ledning til lys i loftet :)

Jord ledningen er somregel med til apperater der kører en max belastning eller har risiko for brand mm.. Det er ikke alle der bruger dem..

Se bare mit fjernsyn.. Der var sku jordstik på kablet, men jeg havde ikke nogle forlængerledningsdåser med jordstik til, så jeg brækkede det bare af :) .. virker sku fint.. og det eneste det gør, er at hvis der sker en kortslutning, så slår lortet bare ikke fra automatisk.. og hvad så! .. det gør en kaffemaskine sku heller ikke, og jeg kan nævne alverdens andre ting som heller ikke har jordstik.

Senest rettet af MaximumG 03 aug 2011 16:02, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror du misforstår, men jeg forklarer heller ikke så godt. Tegning incomming!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du tager da bare et hanstik og sætte den blå i den ene side, og den røde i den anden side... præsis som hvis du lavede en lampe, eller andet elektrísk..

Når den er sat fast til hanstikket, så sætter du den i stikkontakten.. :)

Medlem
Brugeravatar

Billede

Det var også det jeg tænkte, men jeg siger jo jeg er en el hat :D Hvor kan man købe sådan nogle?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Samtlige købmænd med respekt for sig selv? :)

koster 20kr?

Medlem
Brugeravatar

Nøj, min kæreste har været træt af mig idag, men nu er der bogstavelig talt gået et lys op for mig :lol:

Havde sat ledningen forkert til pæren, så intet under der intet skete.. Glæder mig bare over at pæren (og mig!) ikke er brændt af..

Ledningerne fik bare et klip og et tvist, så må det lige være det midlertidige.

Kunne dog rigtig godt tænke mig noget hjælp til min kanalventilator.. Der var ingen ledning eller nada med..

Det er en 12,5cm - 345m3/h.. Hvad skal jeg bruge for at køre den? Skal den til stikkontakten på en måde, eller skal der et slags panel til?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fuldstændigt på samme måde som men Ballasten.. en ledning i enden på lortet, og så i stikkontakten :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]