Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa allesammen!

Jeg har allerede et par planter udendørs, men nu da vi så småt nærmer august bliver planerne at jeg da også skal have et indendørs grow op at køre! :)

Jeg har på mit værelse det her kæmpe store klædeskab på 200x200x60

Altså 2 meter højt, 2 meter bredt og 60 dyb

Min plan ser pt sådan her ud

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Hvad vil I foreslå? er åben for alt! :)

Junior medlem

Også, hvad vil i foreslå mht. gro stil? Skal jeg køre scrog, eller hvordan? Udover det så er det nok godt at nævne at jeg ikke blot går efter flotte planter, men også et rimelig højt yield :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hvis jeg var dig ville jeg dele skabet op i 2 rum.

Det første rum skal være halvdelen af bredden af dit skab, og hele vejen op.. altså 105cm bredt og 195cm højt. (Blomstrings rummet)

Den anden halvdel af skabet kan du så bruge som moder/kloner/vegge rum..

Der jo ingen grund til at have moder og stiklinge rum adskilt.. de skal bruge samme antal lystimer alligevel.. og hvorfor gøre det mere besværligt? på den måde sparer du også en ekstra pærer eller 2.. ballast osv.. :)

Vil anbefale en 200watt CFL til dit vegge/moder/stiklinge rum .. har selv haft en.. de vegger fantastisk.. ingen grund til at kører op i 250watt der.. faktisk vil en 100/125/150 watt CFL være rigeligt til at vegge under.. ja du ku endda nøjes med 2x32watt lysstofrør hvis du ville.. så sparer du jo yderligere strøm.. ;)

Vil ikke anbefale en 600watt HPS i et klædeskab..

Jeg ved godt at hvis man kigger på lumen/watt ration så giver en 600watt mere end en 400watt.. men varmen.. og så i et skab bygget af træ.. der er 600watt lige en tak for varm, hvis du spørg mig..

Så jeg vil nok forslå en 400watt

Jeg bruger selv en 250watt på 80x80x160 .. det virker fortrineligt.. og varmen ligger på mellem 26-28 grader.. og der må MAX værer 28 grader derinde.. så kan du selv regne ud, hvor varmt det bliver hvis du lige ganger 250watt op med 2½ ... så blir der snildt 35-40 grader derinde, og jeg bruger altså en 175m3/h kanalventilator, så jeg skifter altså luften ud næsten 3 gange i minuttet..

hvis du skal lykkes med en 600watt, skal du hvertfal have et setup med cooltube og så skal du have en overdimensioneret kanalventilator, for at holde varmen nede, og så kommer der pænt meget larm.. :S

Og man skal jo skåne miljøet så meget man kan ;)

P.S.

Du kan eventuelt lave 2 rum i vegge/moder delen.. altså så den kun er 97,5cm højt .. så ku du jo nøjes med lysstofrør til begge vegge rummene.. og så vil du have plads til flere kloner og moderplanter i længden.. men som udgangspunkt behøver du kun 1 rum til vegge/moder/klon rum.

Billede

Og så skal du jo lige huske at tage højde for at der skal være plads til kulfilter og kanalventilator i blomstringsrummet... i vegge rummene behøver du ikke kulfilter.. de begynder først at stinke når de går i blomst. :)

Så kan du overveje at lave et system hvor du kan få din kanalventilator til at sutte luft ud fra alle 3 rum, men ellers skal du hvertfal bare nøjes med at have en til dit blomstringsrum.

Så kan du eventuelt finde en smart løsning med nogle pc-blæsere til de andre "små" rum hvis det er.

Junior medlem

Takker for det hurtige input Maximus!

Grunden til at jeg vil lave det i 2 plan, er simpelthen at det setup som jeg gerne vil køre med, simpelthen ikke kan være der på andre måder :/ .. og da jeg nok ville køre scrog i blomstrings rummet, mener jeg selv at jeg vil kunne udnytte bredden bedre end højden! Varmen skulle gerne kunne klares med cooltube / luftkølet reflektor. Penge er ikke det store problem, så skulle gerne kunne finde en måde at gøre det rimelig lydløst på!

Grunden til at jeg ville holde moder og kloner adskilt, var egentlig bare at det ville se lidt pænere ud :)

Jeg ville også rigtig gerne kunne køre med noget rotation, så jeg kan høste 1 gang om måneden ihvertfald! Derfor bliver der kørt nft systemer begge steder, så der er fuld skrald på lige fra start :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du ku jo eventuelt overveje 2 mindre blomstringsrum, og så bare et enkelt rum til moder/stiklinger? :) .. så kan du kører 2 sideløbende grows, og det moderrum du har er rigeligt til at levere stiklinger til begge blomstringsrum ;)

Så sku du måske overveje at kører 2x250watt istedetfor.. ;) .. så spare du både lidt strøm, og samtidigt får du flere planter i blomst på samme tid.

Junior medlem

MaximumG skrev:
Du ku jo eventuelt overveje 2 mindre blomstringsrum, og så bare et enkelt rum til moder/stiklinger? :) .. så kan du kører 2 sideløbende grows, og det moderrum du har er rigeligt til at levere stiklinger til begge blomstringsrum ;)

Så sku du måske overveje at kører 2x250watt istedetfor.. ;) .. så spare du både lidt strøm, og samtidigt får du flere planter i blomst på samme tid.

Du er GENIAL! :) .. Så vælger jeg dog at være lidt en miljøsviner og køre 400W HPS i hvert blomster rum.

Men, hvordan skal dimensionerne så være hvis jeg skal køre 2 blomster rum? Det NFT System jeg gerne vil køre er 110cm, men tror at når jeg smelter de to skabe sammen til et, så burde jeg kunne køre 2 ved siden af hinanden. Så hele top delen bliver til 2 stks. blomster rum, og bunden bliver lavet til veg/moder/stiklinger und so weiteR? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Noget i den stil. Men er du sikker på at du kan få plads til 2x110cm på 200cm?

Du bør overveje alternativt og muligvis et mindre vandings system?

Junior medlem

Grunden til at jeg vælger det kommercielle, og ikke laver noget selv. Er at det skal køre over længere tid, og det skal bare virke primo! Så er prisen underodnet :) .. Kan jeg tilføje dig et sted, og evt lige diskutere lidt bygnings tegninger? :)

Junior medlem

Billede

En opdateret tegning af hvorrdan jeg regner med det skal se ud! Hvordan skal jeg lave ventilationen, er der en venlig sjæl som vil give et bud på hvordan det bedst klares?

Så 2x 400W Hps begge i cooltube, og 200W CFL Til moder/veg.. Hvad siger i?

På forhånd tak! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er stadig ingen grund til at dele vegge/moder/stiklinge rummet op.. Kør hele nederste etage som et stort rum. :)

Næste ting du skal overveje er nu, om du vil have 2 lige store rum over hinanden. Eller om vegge rummet skal være lidt mindre i højden end blomstringsrummet.

Eftersom jeg ikke ved hvordan du vil growe, går jeg lidt ud fra du har tænkt over højden af planterne?

Hvis du gør noget ud af dine moderplanter, altså trimmer dem, og sørger for at holde dem lave.. så behøver du jo i realiteten ikke så højt et veggerum. Så vil 60-80cm være rigeligt, især hvis du nøjes med at købe lysstofrør til det rum, da lysstofrør er udemærket til at gro med, men ikke sender lige så høj intensititet ud som CFL og andre grolamper. Det betyder nemlig langsommere vækst! og det vil være en god ting. Du skal ikke tænke på det som noget negativt, da du jo ligesom har 210cm i bredden at gøre godt med, er der jo plads til mange.

Går ud fra at når du bruger NFT at du så har tænkt dig at SCroG'e .. ellers får du nok problemer med højden. Og hvis du SCroG'er så behøver du ikke mere end godt 1 meter i højden måske 1 meter og 20..

Så eventuelt gør veggerummet 70 høj og blomstringsrummet 125 høj? :)

Men det vil kræve at du kun vegger dine stiklinger i 14 dage, hvorefter du sætter dem i blomst.. ellers blir de alt for høje.

P.S. Jeg ville nok selv køre blomstringsrummet nederst, da blomster i vækst vejer en del mere end små planter ;)

Angående ventilation.. så det lidt synd du "presser" 2 nft systemer ind i skabet på den måde.. for ellers havde jeg forslået dig at du satte en plade ind på tværs således at skabet kun bliver 200cm i bredden. På den måde har du 10 cm afskåret fra lys, som du kan bruge til at køre slanger på..

smider lige et billede ind så du forstår :)

Billede

EDIT: Det hedder vidst faktisk et Y-stykke.. du ved, de der polycarbonat ting man bruger på byggepladser :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Uanset om du følger mit råd eller ej hvad angår at bruge lysstofrør's armaturer, så vil jeg bare lige yderligere tilføje at du stadig godt kan opnå samme antal watt, hvis det er det du er bekymret for. Du kan jo bare smække 2x3 armaturere op ved siden af hinanden derinde.. på eksempelvis 2x36watt per armatur det gir vidst 432watt i det hele eller noget i den stil :) og så ku du overveje at sætte eksempeltvis de 4 af dem i loftet og 1 på hver side, så de får lys fra siden også. :) det er godt når man skal have masser af skud på sine planter.

En anden fordel er at de ikke bliver så varme.. og et armatur er ikke meget mere en 5-8cm i højden og en CFL kræver alligevel en god reflektor som er ca 26x30 mindst og omkring 20cm i højden.. betydelig forskel på den mængde plads du vil have at bruge, hvis du vælger den smalle og mere venlige løsning nemlig lysstofrør.

Tro mig.. i længden blir du glad for du ikke bruger voldsomt mange watt på vegge.. det dyrt nok i forvejen.. og jeg kører kun 250watt :D ..

Du kan ikke forvente at lykkes med dit første grow.. der mange ting der kan gå galt, så som udgangspunkt skal du altid sige til dig selv, at hvis bare du får 1 gram ud af dit grow, så er det et vellykket grow.. :)

Først når du har prøvet det et par gange, har lært at regulere EC, PH, Luftfugtighed, gødning, osv osv.. så begynder ud at få nogle skud på lortet :)

Yderligere fordel med at have lysstofrør, er at du i den ene ende af skabet vil ku have eks 2x36 watt hængende, og i den anden ende det samme..

Så kan du jo bruge den ene ende til dine moderplanter, og den anden ende til dine stiklinger ;)

Fordelen er at det er nemmere at regulere højden med et sænke/hejse system på et armatur der vejer ingenting.. i forhold til en halv-semi-tung-varm CFL .. Lysstofrør skal jo næsten ned og kysse planten, hvorimod en CFL skal holdes en 5-10cm fra toppen..

Personligt selv syntes jeg CFL er fint, men jeg har tit stået og kigget på elmåleren og tænkt.. jeg ku have fået akkurat det samme ud af meget mindre strøm... det da dumt! :D

Det med varmen har utroligt meget at sige faktisk.. for høj varme kan slå hele din besætning ihjel. SÅ overvej det!

Jeg tror 2x36watt lysstofrør i Coolwhite, kan erhverves for under 200kr per styk. en CFL koster 450 +- porto

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En yderligere ting jeg har tænkt over..

Kig på den første tegning jeg smed herind. Den kasserede du fordi du ville bruge NFT systemer som er 110cm i bredden. Ik?

Så problemet var egentligt bare at skabet var delt op i 2x105cm.

Du ku jo overveje at dele det sådan op så du har 115 cm på den ene halvdel. Og så 90 på den anden?

Så får du jo plads til 2 blomstringsrum over hinanden alligevel, så blir dit vegge rume bare lidt mindre .. men så ku du jo lave 2 vegge rum også ;) ..

så får du din vilje.. :P

Og så vil jeg lige her til allersidst sige at hvis du går med på den ide her, så skal du altså KUN købe 250watt's .. jeg har tænkt lidt over det, og jeg ved hvor meget sådan en pærer giver af varme, og selvom du kører med cooltube, så tør jeg altså ikke anbefale en 400watts.. og da slet ikke 2.. det et SKAB! .. lortet kan brænde så nemt som ingenting, så .. du bør overveje det.

97,5cm i højden.. med 400watt.. tror du brænder planterne.. for at være ærlig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Her.. det nok den bedste måde for dig at udnytte din plads med de ønsker du har. :)

Billede

P.S. Det nederste blomstringsrum skal selvfølgelig have samme udsugning og kulfilter som det øverste.. gad bare ikk lige tegne det færdigt :P

Men som du kan se har du kun 97,5 cm i højden per rum, så de må altså ikke blive ret høje, så du skal altså køre en cyklus som hedder.. Tag en klon.. sæt den i klonrummet i 14 dage for at slå rødder.. og så DIREKTE ind i blomstring derefter... de skal IKKE have ret meget vegge.. tilgengæld blir de jo ikke så høje så, og så er der jo plads til flere ;)

P:P:S:

Kulfilteret skal selvfølgelig sidde før lampen, således at luften blir trukket igennem kulfilteret først, derefter igennem cooltuben, og derefter igennem kanalventilatoren og ud..

Var lige lidt stoned da jeg lavede den tegning der :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]