BeskæringDet er en evigt tilbagevendende debat, om man nu skal beskære sine planter eller ej.
Som udgangspunkt er det ikke nødvendigt, men i nogle situationer kan det være meget godt.
Hvordan du end vælger at beskære, anbefaler jeg at gøre det omtrent samtidig med at planten sættes til at blomstre, samt at gøre det så lidt og så skånsomt som muligt, da det er min erfaring at det giver det bedste resultat.
Det er en meget udbredt opfattelse, at planterne under blomstring har brug for lys direkte til skuddene. Søger du f. eks i overgrows FAQ, vil du se at nogen anbefaler at afklippe de store bæreblade i en situation som herunder (billede derfra):

Dette kan måske være meget godt i nogle situationer, men i andre er det en dårlig idé.
Planten bruger bladene til at opfange solen/lyset, og det er bladene planten producerer de stoffer den har brug for til at gro. At fjerne et blad som på billedet herover tjener efter min mening ikke noget formål, eftersom det alligevel bare dækker over et lille ynkeligt skud, der ikke vil kunne udvikle sig til noget særligt medmindre man herefter lader planten vokse vegetativt i en måned eller to (og så vil man nok opdage at nye blade dækker over nye små skud, og hvad så?).
I bogen "Marijuana Botany", siger Robert Clarke følgende :
"The large fan leaves have a definite function in the growth and development of cannabis. Large leaves serve as photosynthetic factories for the production of sugars and other necessary growth substances. They do create shade, but at the same time thay are collecting valuable solar energy and producing foods that will be used during the floral development of the plant. Premature removal of the fan leaves may cause stunting because the potential for photosynthesis is reduced"
Efter min mening må det derfor altid afhænge af en individuel vurdering af den enkelte plante, samt af hvor mange skud du ønsker at have på den enkelte plante.
En ting det efter min mening er god at være opmærksom på, er om meget store blade på éen plante, skygger for lyset til en anden plante. - I den situation ville jeg vælge at beskære en smule, for at sikre at planterne får omtrent samme mængde lys.
Dette var blot et udkast af cf-guidens beskæringsartikel..