Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

I morges satte jeg min 400w til, men den gider sgu ikke at lyse. Derudover fik jeg et gigantisk stød - EFTER jeg havde trukket stikket ud, og kom til at røre ved enden af ledningen. Der må have været noget strøm gemt i ballasten eller sådan noget.

Selvom jeg ikke er den store elektriker, synes jeg stadigvæk at jeg har fuldført installationen præcis som det skal gøres, efter at have læst utallige guides og tråde. Alle ledningerne er i hvert fald monteret til de rigtige huller. Hvordan kan jeg finde ud af hvad der er galt?

Hvor hurtigt er en ballast om at blive varm? (de ikke-elektroniske). Jeg havde den sat til i 5 minutter eller sådan noget, for at mærke om den blev varm, men den var iskold. Tænkte på om det havde nogen betydning for hele situationen.

Ps. Der sidder sådan en lille 'clip-on unit' på ballasten. Er den nødvendig, eller kan jeg pille den af? Har set ballaster køre uden, så tænkte på om der er noget galt med den.

Har lidt nøjer på over de høje spændinger, så tør ikke rigtig eksperimentere mig frem.

Mvh. Shamb = )

Medlem

sådan en ballast er ikke legetøj :D prøvede det samme. sendte det tilbage. det viste sig det var pæren der var defekt!!!

Medlem

Geografisk sted: Der hvor man ikke kan bunde
hvad karat mm er ledningerne fra ballast til pære?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Shambhala: Din ballast bliver ikke varm, hvis der ikke bliver trukket nogen strøm igennem den. Og det gør der ikke hvis pæren ikke lyser. Jeg holder med mig :) i den her. Prøv med en anden pære, som det første. Kan du beskrive det du kalder et clip on unit lidt nærmere?

Mr Greening: Det hedder kvadrat, ikke karat. Og det er ikke problemet her. Du ævlede også op om det i en anden tråd, noget med ohms lov og bla bla bla, men der gad jeg ikke blande mig. Læs lidt op på det ;-)

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har desværre ikke andre pærer jeg kan skifte mellem :( Må hellere se at skaffe mig en. Der er dog ikke nogen synlig skade/defekt på pæren? Findes der en anden måde at tjekke om det er pæren den er gal med?

Ledningerne er de der 1,5mm m. jordstik.

Bubber skrev:
Kan du beskrive det du kalder et clip on unit lidt nærmere?

Billede
Set fra siden

Billede
Set fra fronten
(ikke præcis samme model, men næsten magen til)

- Jeg ved ikke hvad dens funktion er, men man kopler ledningerne på den, som man gør på en ballast, hvorefter man kopler den fast på ballasten. Skulle jeg prøve uden?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Nej. Det ser bare ud til at være tændingsdims og kondensator samlet i en fin lille kasse. Den vil ikke virke uden.

Jeg vil tro at vi kan måle modstanden i vores respektive 400 watts pærer og sammenligne, men jeg kan ikke finde et ohmmeter der virker. Måske en anden kan være behjælpelig? Det skal være målt på en kold pære for at være brugbart.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]