Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Hej kære psychonauter.
Ja endnu en grow tråd suuuuk.. ;)
(ja ved teksten er for lang - skal nok forkorte den)

Jeg er gået igang med 2 pot planter, dansk samsøpot for at være mere præcis,
og jeg er løbet ind i lidt problemer og har en masse spørgsmål til jer som jeg håber at få besvaret.
Jeg undskylder lige på forhånd hvis teksten i denne tråd står lidt sjovt, men der
er pt noget galt med min skærm der ikke rigtig synes at ville arbejde sammen med
min browser os.v.. lang historie :)

Ser i noget jeg har gjort eller er ved at gøre forkert, vil jeres kritik og hjælp blive værdsat.
Først nogle billeder taget idag af de kære små:

Plante 1.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Plante 2 (efternøleren)
Billede
Billede
Billede

Første problem.. er blevet besvaret - det var et spørgsmål ang kimblade.

Andet problem :
De får ikke nok sollys.. de står i min vindueskarm men får nok kun det halve af hvad de skal have da solen forsvinder ved 2- 3 tiden igen, så jeg tænkte jeg lige ville købe en pære til dem, så de kunne få lidt når solen forsvandt - jeg bor lidt langt fra et sted man kan købe sådan nogle, så jeg bad min far købe en med til mig da han aligevelle skulle "til byen" det var ikke nogen særlig god ide - jeg gav min far alt info, sparepære - imellem 5000 og 7000 kelvin os.v men han kom tilbage med en pære på 2700 k - som jo giver et gult varmt lys og er til blomstering, så han blev hurtigt sent afsted igen, og tilbage kom han med sådan en her... wtf

Billede
Billede
Billede
Billede

Kan jeg bruge den ? jeg synes den er lidt spøjs..
Der står ikke nogen steder på æsken hvor mange kelvin den er på
men manden bag disken lovede den var på 5000 eller over... suk...
Har aldrig hørt om sådan en pære..

Tredje problem :
Jeg har ikke holdt lystimerne da jeg af og til ikke er hjemme og sådan,
dvs de har fået mere lys nogle dage end andre, jeg er bange for jeg har stresset
dem ved det eller måske endda fået dem til allerede at starte blomsteringen, jeg ved ikke om dette kan ske så tidligt,
men min mistanke kommer af at den ved alle "sideskud" er begyndt at lave et lille skud over, ved ikke om det kan ses tydeligt på billederne, (er taget med mobil)
det ligner ikke rigtigt et skud men en masse små tykke "hår" af en slags, eller hvordan man kan beskrive dem... det er lidt svært... er det noget jeg skal bekymre mig om eller ?

Der kommer nok løbende flere spørgsmål.

Håber nogen groguder gider at hjælpe mig lidt her :)

Senest rettet af Mr.Pink 21 maj 2011 03:11, rettet i alt 7 gange.

Medlem
Brugeravatar

http://dcfonline.dk/cf/

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du giver mig et link jeg selv har i min signatur, og du har ikke engang læst
mine spørgsmål, de spørgsmål jeg prøver at få besvaret kan vist ikke findes derinde.

Så hvad prøver du at sige alis ? :)

Medlem
Brugeravatar

At du måske skulle korte lidt ned i den her tråd.. Der er da ingen der gider svare på så mange spørgsmål på én gang. Der må for det første være nogle spørgsmål du selv kan læse dig frem til, for det andet så står det meste du spørger om i den guide du så fint har puttet ind i din signatur!

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

klaphat.
Jamen så skære jeg den da ud og laver en hel julekalender af den... lol
Jeg har de spørgsmål jeg har- sådan er det, der er jo ingen der tvinger dig til at læse det
men jeg håber da at nogle eksperter vil :)
Og ja jeg har da læst og læst, og søgt, og kan f.eks intet finde om den pære der,
og ja jeg kan da nok læse mig frem til det på en anden side, men ikke på dcf.

Det vil højst tænkeligt tage meget lang tid for mig at finde svarende på mine spørgsmål
via google, og på google kan jeg jo ikke spørge videre ind til tingende, så derfor gør jeg sådan her.
Og jeg kan virkelig ikke se problemet med det.

Medlem
Brugeravatar

Så fordi du ikke gider læse skal folk bruge oceaner af tid på at svare på dine mange spørgsmål?

Medlem

1.
kimbladene skal visne da deres opgave er fuldført når det større bæreblade kommer. og sådan som de ser ud nu er der rigeligt med blade til at fange solys, så kimbladene er unødvendige nu.
det er derimod et problem hvis de visner inden bladene kommer frem. :)

2. din pære ser ikke ud til at være meget værd for planterne. det er glødepærere generelt ikke.
så få fat i en almindelig sparepære hvor du kan se kelvin-tallet på æsken.
og lys i rødt spectrum(gult lys) kan sagtens bruges til vegge da det er kelvin's det kommer an på

3. mine er aldrig blevet stressede eller noget ved at jeg ikke holder lystimerne. vel og mærket kun i vegge så jeg vil tro at du sagtens kan tillade dig det. men det er vigtigt at de holdes på 12/12 i blomst.
men husk altid mere lys end mørke i vegge fasen ellers kan du starte blomstringen.
det ser ikke sådan ud i dit tilfælde. jeg synes dine sideskud ser normale ud. sådan så mine også ud i starten men der er kommet en gren med to fine bæreblade nu :)

jeg hjælper med glæde men det ku måske godt forkortes liidt ned. men håber jeg har været til hjælp alligevel :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mange tak for svarende Maxweed :) mange tak !
Men er det ikke bedst at få sig en pære med 5000- 7000 kelvin til vegge ? og ikke 2700 ? og så 30wat eller noget ?

Ja du har ret - den skal forkortes og det bliver den også :)
Jeg er et værre vrøvlehoved

alis skrev:
Så fordi du ikke gider læse skal folk bruge oceaner af tid på at svare på dine mange spørgsmål?

schh.

Medlem
Brugeravatar

Sidst rettet af Kuma 20 maj 2011 22:11, rettet i alt 5 gange.

Edit: syv gange

Senest rettet af Masken 21 maj 2011 03:20, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror hellere at du må finde dig noget at tage dig til.
misundelse kan være en grim ting :lol: ;)

Og ja der kommer nok flere da jeg jo skal rette i tråden.
Men hvor gammel er du egentlig alis ?

Moderator
Brugeravatar

Lader til at din far har fået fat i en glødepærer i anden omgang, og den er ikke særlig effektiv mht. Watt, i forhold til at de producere meget varme ift. lys. Hvis jeg var dig ville jeg bare sætte dem udendørs nu her, hvis du har mulighed for det, sorten virker til at være til det, og placere du dem nogenlunde sydligt har de umiddelbart bedre forhold end dit indkøbte belysning kan leverer for dig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja prøvede også at sætte den til og den havde et meget svagt lys, kunne forstille mig denne kunne bruges til noget
akvarie eller terrarie måske, de kan ikke komme ud i solen lige nu, de skal stå i mine forældres have og de skal lige finde
et godt sted til mig og sådan, plus vi skal bygge et lille drivhus af en art med god udluftning, pga mine forældres katte der
er vilde med at rulle sig i bede og ting og sager, og så regner jeg da også lidt med det vil giveet boost i starten når de er så små.. senere når de bliver større fjerner jeg det og sætter noget hegn om :D der skal passes på dem.

Er der egentligt nogen der ved noget om den her sort ?
jeg har ikke kunne finde noget om den.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Et spørgsmål til som jeg ikke lige synes at kunne få svar på nogen steder:
Kan planterne egentlig opfange lys på undersiden af deres blade ?
tænkte på at skære en øldåse ud eller noget, og ligge et stort fladt stykke sårn at
solens stråler rammer op på undersiden af planten ? ville det give noget tror i ? :)

Medlem

Citat:
kuma skrev:
forstille mig denne kunne bruges til noget
akvarie eller terrarie måske

mine skægagamer ville sku være ked af hvis du satte den pære ind til dem frem for deres uvb-rør :D
men jo få dig en pære med så mange k som muligt. 2700k er til blomst. og 6400k til vegge. sådan kører jeg det i vært fald og det kører helt fint.
og så vidt jeg ved er bladene bygget til at fange sollys fra oversiden af. derfor også den store farve forskel på bladene fra underside til overside. jeg er ikke sikker men måske kunne de ta skade af alt for kraftigt lys som et spot på undersiden :? jeg ved det ikkke men hvis det gir noget tror jeg ikke at det er besværet værd

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mine skægagamer har nu også deres lampe med varmespot og det hele.
Så det kunne jeg aldrig finde på, og ingen af mine andre dyr ville har gavn af den slags
så det bliver den ikke brugt til hehe :)

hehe nå okay så, tak for svaret det var også bare en tanke

Moderator
Brugeravatar

Koncentrationen af kloroplaster er større på oversiden end på undersiden, men de kan godt opfange og bruge lys fra undersiden.

Ville bare bruge den 2700K pærer, din far købte først, evt nogle flere, til de kom udenfor, det er ret svært at finde små koldhvide sparepærer.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 100 meter skoven, sammen med grisling og en stor joint
Men udover kelvin, som er hvilket farvespektrum lyset er, skal man vel gå efter pærerne med højest antal lumen :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg køber mig en 5000 kelvin pære og bruger 2700 og 5000 samtidig når solen er forsvundet midt på dagen.
Det kan man vel godt, vil bare gerne have de er så store og stærke som muligt når de rykkes udenfor.
Lumen er da wat ikke? eller det hænger sammen ? godt være jeg har misforstået noget, men 25 -30 wat er da nok ikke ?
Og jeg ved at pæren skal være så tæt på planten som muligt, er bare lidt bange for at svede planten selv om pæren ikke
bliver særlig varm, men hvor mange cm fra toppen af planten skal de stå vil i forslå ? 3 -5 cm ?

Igen tak for alle svar, de har virkelig været brugbare.

Moderator
Brugeravatar

Lumen er lysintensitet set ud fra det menneskelige øje, jo højere lumen jo lysere/stærkere en pære virker det til for os. For planter gælder PAR (Photosynthetically Active Radiation), som er et udtryk for hvor godt lysets spektrum harmonere med de brugbare bølgelængder for lysabsorbtion til fotosyntese. Det er sidstenævnte man egentligt burde bruge for dyrkning, men ofte er det kun lumen der er tilgængelig, som en indirekte pejlmemærke for brugbarheden af pæren. F.eks. er vores øje rimeligt følsomt overfor grønt lys, og vil altså give en høj lumen værdi, hvor det nærmest er ubrugligt for højere planter og derfor vil give en lav PAR værdi.

20-30W's CFL burde næsten kunne kysse planterne uden at det gør noget, bare sørg for at få noget ventilation for luftudskiftning omkring pæren og planterne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Thank you sir !
Tror jeg forstod det hehe :)

Kommer lige med en lille update.. ved godt det er tidligt men kan sgu ikke helt lade værd.
far er stolt...lol
plante1
Billede

plante2
Billede

Det gullige skær kommer fra lmapen og får bladenede til at se lidt gule ud :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]