Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Velkommen til Dticans outdoor grow!

Det basale:
Jeg har, som så mange andre, fulgt med herinde over de sidste par måneder, og er blevet stærkt inspireret til selv at kaste mig ud i mit første grow.

Jeg har sået i alt 40 frø sidst i april, som jeg så har planlagt at jeg ville plante udendørs forskellige steder i nærheden (da jeg bor ude på landet).

Planen blev dog ændret og jeg har nu lavet et bed bag min hæk, som vender ud mod en mark, hvorpå der er lagt kartofler - kartoflerne skal først tages op til oktober, så mit grow får formentlig god fred og ro fra nysgerrige blikke indtil da. :wink:

Frøene er af ukendt art, da de stammer fra et parti pot fra sidste sæson, som jeg fik til spotpris da planten ved et uheld var blevet bestøvet.
Jeg ved dog at frøene stammer fra nogle planter som også stod udendørs sidste år, så går ud fra at arten er egnet til udendørs plantning.

Frøene var meget spirevillige, og af 40 såede spirede de 39. De blev plantet direkte i pottemuld og stillet i en østvendt vindueskarm. Dette fortrød jeg dog senere da mine planter ikke fik sol hele dagen og derfor strakte sig en del. (De blev ca 15 cm før de dannede 2. sæt blade)

Jeg plantede dem udendørs ca. 14. dage efter frøene blev sat, og har placeret dem i et relativt lille bed på 1x2 m.
Grunden til beddets størrelse skyldes at der simpelthen ikke er plads nok pga. diverse buske, træer osv.

Bedet var før dækket helt tæt til af brændnælder før jeg gjorde det i stand, hvilket jeg mener at have læst et sted herinde, indikere at jordforholdene er optimale for mine planter.

Det eneste "men" jeg har er at bedet er på den forkerte side af en tæt bøgehæk, som derfor skygger ned i bedet, men jeg har kompenseret for dette ved at klippe hækken skrå i toppen så der kommer lys nok ned til bedet alligevel.

Planterne er sat med 30x25 cm afstand i 4 rækker med 9-10 i hver. Jeg regner dog med at en del skal væk og nogle går til her i starten.

3. Uge (uge 20)
Min update for i dag må være at jeg opdagede at nogle af mine planter manglede toppen, og en muldvarp havde plantet et skud midt i bedet. Derudover havde et kraftigt regnskyl også passeret, hvilket kostede mig et par stykker af de små og skrøbelige nyplantninger.

Alt i alt er 5 planter gået til her i den første uge efter udplantning.

Da mange af planterne havde lagt sig langs jorden, besluttede jeg mig for idag at støtte dem ved at klippe sugerør op og "kapsle" stilken inde på de mest udsatte planter. Et større arbejde, men nu står alle mine planter i det mindste ganske fint. :D

4. Uge (uge 21)
Så er det tid til en lille update af mit grow.
Siden sidst er mine planter blevet sat lidt dybere, og jeg har droppet ideen med at støtte dem med sugerør.

Overall har planterne det fint, men er dog præget at at de står mørkt, så der har ikke været den vilde vækst over den sidste uge. Dog har flere af planterne udviklet deres 2. bladsæt, men det er også kun dem, som er længst fremme.

Nogle af planterne er også blevet spist lidt af, men ikke så meget at jeg er begyndt at blive bekymret. Jeg tænker dog på om snegle kan blive et problem senere på sæsonen, da vi de sidste år har haft ret mange af dem, LÆS: dræbersnegle!

Den eneste foranstaltning jeg har lavet mod snegle er at grave jorden godt op rundt om planterne (mindst en halv meter), men da jord aldrig i sig selv har været en hindring for en snegl tænker jeg, at jeg nok ikke slipper for at benytte mig af en eller anden form for sneglebekæmpelse senere hen.

5. Uge (uge 22)
Siden sidst er planterne blevet størrere, og det ses nu tydeligt, hvilke af dem som trives.

Jeg har en række planter helt inde ved bøgehækken langs beddet, som ikke får så meget lys, men de ser nu ikke ud til at lide særligt meget under det, så vil ikke reagere på det endnu.

Alt i alt en tilfreds gartner :D

6. Uge (uge 23)
Der er ikke sket meget i bedet den sidste uge andet end der har været en del sol over weekenden. Dette har fået nogle af planterne til at komme godt med, og dem som står mest solrigt er nu næsten dobbelt så store som dem som står i skygge/halvskygge.

7. Uge (uge 24)
Jeg har lavet 3 ting ved mine planter i den forgangne uge:

1. De største af planterne er blevet beskåret med FIM-teknikken
2. De sidste planter som stod i "skygge-rækken" er blevet flyttet over i rækkerne med sol.
3. Jeg er begyndt at gøde med en mild blanding af vand og hønselort - en knytnæve-størrelse mængde komposteret hønselort trukket ud i 10 liter vand over ca 6 timer.

8. Uge (uge 25)
Nogle planter er ædt af, af snegle, andre følger ikke så godt med i væksten men et par enkelte små er blevet brændt af da jeg begyndte gødningen af de store:

Senest rettet af Dtican 29 aug 2011 23:00, rettet i alt 17 gange.

Medlem
Brugeravatar

skal nok blive godt. bare synd at der ikke har været så meget sol den sidste uges tid. man kan se de trækker sig. men bedre vejr skulle komme i weekenden. held og lykke med dit grow :D

Junior medlem
Brugeravatar

mini-møller skrev:
... man kan se de trækker sig. men bedre vejr skulle komme i weekenden...

Det er rigtigt at toppen nærmest er bukket på alle planterne, men det skyldes at de alle nærmest lå ned langs jorden efter et regnskyl, og de derefter har rettet sig. De er først lige blevet rejst op i dag (med sugerørene som støtte), så derfor de skæve hoveder :D

Medlem
Brugeravatar

okay. vi må da håbe at det bliver godt :) fedt når der er nogle der lever små ''marker'' med deres planter :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Man kan se de har fået lidt frost, så hvis du undrer dig over hvorfor det går lidt langtsomt så er det derfor.
Når du planter planterne ud gør det ikke noget at du sætter dem ned i jorden, helt op til første bladsæt må du gerne. kimbladene skal du ikke tænkte på.

Junior medlem
Brugeravatar

Manze skrev:
... Når du planter planterne ud gør det ikke noget at du sætter dem ned i jorden, helt op til første bladsæt må du gerne. kimbladene skal du ikke tænkte på.

Vil det være værd at plante dem om, da jeg stadig er ret bange for at de er for skrøbelige, eller vil det være bedre at give dem fred?

Jeg kan godt se at jeg kunne have sparet mig de 20 min. arbejde med sugerørene, hvis de istedet var plantet lidt dybere, men var bange for at risikere at stilken ville rådne op i jorden, hvis den var dækket :shock:

En anden ting er at jeg overvejer at lave en gang nældevand til mit grow da jeg har tonsvis af brændenælder, men har til gengæld også høns, hvilket giver mig en stabil leverance af hønselort.

Gødning lavet på enten nælder eller hønselort vil have et højt indhold af nitrat, hvilket jeg kan forstå er godt i veg-fasen. Men hvad er bedst?

Jeg er seføli OBS på at der stadig er nogle uger til før end der er behov for gødning.

Medlem
Brugeravatar

hønse lort..!

Junior medlem
Brugeravatar

Great! Så vil jeg spare mig besværet med at plukke nælder :)

Har i øvrigt plantet planterne om så de ligger 10-13 cm dybere. Jeg synes de står langt bedre nu, hvor de ikke er afhængig af støtten fra et sugerør.

Tænkte at det ikke stresser planterne helt vildt, da de endnu ikke har dannet det helt store rodnet.

Takker for god tidlig respons i øvrigt! :D

Junior medlem
Brugeravatar

Så er der en update for 4. uge :D

Junior medlem
Brugeravatar

Mini-update med spm. ang. opsætning/videreudvikling af bed.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 100 meter skoven, sammen med grisling og en stor joint
Ser sgu godt ud :D

Jeg ved ikke om dræbersnegle udgør en fare - kunne godt forestille mig det.

Men man kan jo få de der små hegn mod dræbersnegle i byggemarkeder - det kunne være en mulighed for at holde sneglene væk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Nu har jeg ikke læst hele tråden, men kan med sikkerhed sige, at dræbersnegle udgøre en betydelig fare for dine planter.. Især når de heller ikke er større end de er.. Har fået en af mine planter gennemtygget af de små bæster, men den lader heldigvis til at klare sig.. :) Men øl, ja øl, er rigtig effektivt mod dem.. Find en beholder, f.eks. bunden af en afskåret 1½ plastik flaske.. Denne fylder du 1/3 - 1/2 del op med den billigste pilsner du kan finde, hvorefter du graver den ned i jorden, så selve jordoverfladen er i niveau med flaskens kant.. Kanten må ikke gå op over jorden, da snegle jo netop skal have en chance for at falde derned i, hvorefter de drukner.. Sneglene favoritiserer øllet fremfor planterne og fælderne skal blot skiftes, når de enten er fyldt med snegle eller når de begynder lugte af andet end øl (hvilket de kommer til, tro mig)

Jeg har ikke selv døjet med de små sataner, siden jeg satte fælderne op.. :)

Cannabis entusiast

Junior medlem
Brugeravatar

Så er der update med nye billeder! Er ellers ikke sket det store siden sidste uge andet end planterne er vokset :)

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
Ser godt ud ! :)

Junior medlem
Brugeravatar

Og planterne vokser videre... lidt nye stemningsbilleder fra bedet :)

Junior medlem
Brugeravatar

Ugens update!

Jeg har fået flyttet rundt på et par planter som tidligere stod i skyggen, så jeg nu har 3 rækker i stedet for 4. Jeg har talt op på mine planter og kan se at jeg har 27 sunde planter tilbage - så der går alligevel nogle til, med godt 40 frø som blev sat til spiring til at starte med :)

Så er jeg begyndt at gøde med en mild blanding med vand/hønselort, og her på 2. dagen ser det ikke ud til at planterne har tegn på overgødning (i hvert fald endnu).

Jeg har toppet de mest fremmelige af planterne og har prøvet mig frem med FIM på dem alle.
I må meget gerne komme med input for om de FIMmede planter ser "rigtige" ud. De blev toppet 5 dage før billederne er taget, og har udviklet nogle sjove halve blade...? Det er dog svært at se om de nye skud som er på vej er alm. skud eller skud som følge af mit FIM (de er meget små endnu).

Junior medlem
Brugeravatar

Så er der gået en uge igen... jeg har sørget for ikke kun at tage billeder af de sunde planter den her gang og har forsøgt at vise nogle af dem som klarer sig knap så godt. Men som jeg skriver i main-posten, så er det også kun 4 af mine 27 planter som klarer sig skidt. :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Ser godt ud!!!
Glæder mig til at dem til august :)

har også et par planter der er blevet naturlig toppet og beskæret af vores snegle venner.
Den har faktisk lavet en plante som er blevet min yndlings, den er så yndig med alle sine skud der er vokset i samme højde, også sideskudende. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Ja, de er faktisk ikke helt dårlige til at beskære de snegle... med mindre de æder hele planten har jeg dem faktisk under mistanke for at styrke planten på sigt :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]