Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

jeg har et par spørgsmål inden jeg går igang med mit indendørs grow.

1. 4 planter på 11l spande i et grow rum på 1.8m * 1.8m * 2m. er det stort nok, med en blæser os ?
har tænkt mig at lave 2 huller for neden med computer blæser, men hvor skal jeg tilslutte dem de har ikke lige en ledning man kan putte i en stikkontakt?

2. hvor meget høst kan jeg få minimum pr plante? altså skunk?

3. har tænkt mig at købe 5 feminiserede frø, men hvis nu jeg kun vil have 1 som moderplante hvor mange kloner kan jeg så lave på en moderplante, og kan jeg godt tage stiklinger fra stiklinger ? for har tænkt mig at lave 16 kloner og tror ikke en moderplante er nok? og skal de klippes altså stiklingerne i vegge eller blomst ?
kan jeg godt bruge cfl 200w 6400 kelvin blå lys på stiklingerne som jeg bruger i veg til mine andre planter? altså først når de har slået rødder?
eller skal jeg bruge en special lampe til det nu gider jeg ikke nævne navn på hjemmesiden men skal jeg bruge sådan en lampe som denne her :
?
Stiklingr lampe 2XCFL75W 5180lu 6500°K (L59 B24 H8 cm) og hvis jeg køber den hvor mange stiklinger kan jeg have under den i grodan potter?

4. hvor lang tid skal blomsten være i veg og hvor lang tid i blomst? og i kloning hvordan lyder det så?

5. Når der er kommet rødder i jiffy potter kan jeg så lægge dem i en 11l spand?

takker for svar da jeg kun lige mangler det her at få på det rene :)

Moderator
Brugeravatar

1:
Alt for få planter ift. størrelsen, ~20 ville være mere passende. Hvis du kun bruger 200W til vegge/blomst, er rummet underbelyst. En 600-1000W HPS vil nok kunne gøre det, men overvej om du ikke bare skal dyrke på et mindre areal.

2:
Minimum 0 gram, der er alt for mange faktorer til at bestemme noget præcist.

3:
Hvor mange stiklinger du kan tage fra en moderplante afhænger af hvor meget du vegger den og hvordan du passer den. Du kan sagtens tage stiklinger fra stiklinger, de skal selvfølgelig først slå rødder, men det giver sig selv. Du skal tage stiklinger fra planter i vegge. Det kan også lade sig gøre i blomst, og kaldes monster cropping læs mere herom under samme overskrift http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377
Ja du kan godt bruge din 200W CFL til dem når de har slået rødder.

4:
Afhænger af dyrkningsmetoden (Se mere i linket til spørgsmål 3), og resten af dit setup. Jo lavere antal Watt's pære man bruger, jo kortere er lyspenetrationen, og jo mindre giver det mening at vegge dem store.

5:
Ja.

Junior medlem

tak for svarene.

tror jeg har tænkt mig at lave et andet grow rum der lyder sådan her i stedet :

længden 5m
højden 1.75m
dybden eller bredden 1.35m

har tænkt mig at have 5 cfl 200w blå 6400 pærer med reflektor i veg og i blomst 5 400w hps , nubret reflektor med fatning. kan jeg godt køre i både veg og blomst 4 planter samtidligt under en lampe? eller mindre eller mere, hvis mere fx5 så køber jeg kun 4 lamper af hver.

forresten kan jeg godt have min moder i samme rum som de andre eller skal den være i enerum?

Moderator
Brugeravatar

Ambitiøse planer må jeg nok sige.
Det lyder til at passe nogenlunde areal kontra belysning, dog ikke så meget erfarring med større CFL'er. Jeg ville nok overveje 3*600W i stedet for 5*400W, 600W HPS er mere effektive mht. lysintensitet per Watt, så 3*600W vil nok give dig samme eller bedre belysning til 200W mindre i timen.
Du kan som sådan have 25 planter under en 400W, det afhænger af dyrkningsteknikken, se under 'Sea of Green' i guiden.

En moder skal konstant være under vegge belysning 18 timers dag, 6 timers nat, også skrevet som 18/6.

Junior medlem

men det er bare 60 cm fra lampen til planten hvis det er 600w og så synes jeg ikke planterne bliver særlige høje når mit skab er 1.75m høj og spanden 25 cm det vil sige planten kun bliver 90 cm? men som du siger er det nok bedst men hvordan skal jeg så gøre planten mere robust har hørt man kan klippe nået af så den ikke bliver høj men mere robust?

men en moder kan godt være i samme rum ik for har os tænkt mig at bruge 18/6 i vegge og 12/12 i blomst når min moder er i blomst kan jeg så stadigvæk godt bruge udbyttet fra det når den skal høstes? eller skal jeg bare bruge bladene til selvom det ikke er lige så meget som de andre planter. og skal lige læse lidt om "sea og green" for det lyder rimeligt interresant.

Moderator
Brugeravatar

Medmindre du bruger Cooltube så skal en 600W nok også være omkring 50-60 cm fra planterne for ikke at det bliver for varmt for dem. Du kommer nok også til at bruge rimelig hæftig udsugning til det rum. Det link jeg gav dig handler hovedsaglig om forskellige teknikker netop til at gøre planten mere robust/fylde ud i bredden, tjek det.

Pointen med moderplanter er at de ikke går i blomst, men fortsætter gennem hele deres liv i vegge, så hvis du vil have en moderplante skal du have et rum der hver dag kører 18/6 eller mere. Du kan evt. lave et rum inden i dit rum til moder/mødreplanter, det skal bare være lystæt ift. resten af rummet, da det ellers giver stress til dine blomstrene planter, hvor et typisk resultat er hermafroditter, og det bør du ikke have i dit grorum.

Junior medlem

Når ok så vil jeg lave et rum, hvor min moderplante kun står, men mens de andre er i veg, kan moderen godt stå sammen med de andre?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige bag døren.
Killuminati2011 skrev:
Når ok så vil jeg lave et rum, hvor min moderplante kun står, men mens de andre er i veg, kan moderen godt stå sammen med de andre?

ja, for det vil jo sige at de andre som står i veg også for 18/6 lys, og det skal en moderplanten jo også :D

Junior medlem

ok tak for hjælpen :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]