Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej igen...
(Ja, jeg er fuld af spørgsmål... :wink: )

Jeg har et deodorantskab, som jeg putter mine to små planter i, når de skal have mørke. Det lugter stærkt af alle de deodoranter, som jeg har derinde, men skader det planterne? Ved jo at planterne skal have ilt osv., men ved ikke om der er noget skadeligt i den luft, som planterne suger i sig. Planterne lugter ret stærkt af deodorant når jeg hiver dem ud af skabet, så kunne ikke lade være med at tænke på om jeg skal rydde et andet skab og bruge det i stedet.

Nogen der kan besvare sådan et... mærkeligt spørgsmål? :hm:

Tak :D

Medlem
Brugeravatar

tror ikke det kan være sundt, hverken for planterne eller dig - her tænker jeg på buds :)

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
Nej det er ikke sundt for planterne for de skal jo have luft ligesom mennesker skal og hvis det er fyldt med deodorant (sprit) bliver de kvalt.. sørg for at lufte ud ca. 2 gange om dagen når den står f.eks på dit værelse og når du skal tage deo på så lad vær at gøre det i samme rum som planten er.. :)

Skal jeg så kassere planten? Har brugt skabet som stedet den kan få mørke, når den ikke skal have lys. Har brugt skabet i omkring en uge. Det er kun lugten af deodorant, der er ikke blevet sprøjtet i nærheden af dem. Er de til at smide ud nu så, da de er skadelige nu? Sorry, hvis jeg har misforstået det... :roll:

TILFØJELSE: Har lige været forbi den lokale headshop og spørge en med viden indenfor området. Så længe planten så sund og rask ud og groede endnu, så var der intet at bekymre sig om. Lader emnet stå til de folk der kommer ud for det samme (tvivlsomt... :wink: )

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
Nej det sker der intet ved bare de bladene ikke er gule eller visne så sker der ikke noget.. bare sørg for at lufte ud ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
planter skal ikke have luft ligesom mennesker, planter har primært brug for CO2 vand og lys. Det eneste jeg kunne forestille mig der kan ske ved det, er at planten får en bi-smag af deo, men jeg tror mest det er i tørringsprocessen den tager smag fra omgivelserne....

Moderator
Brugeravatar

@Snoezel
Selvfølgelig skal planter have luft. CO2 er en del af luften, typisk omkring 0,04% men variabelt. Selv hvis du mente ilt, er det også forkert, da det bruges til respiration.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
har da ikke sagt noget om, at de ikke skal have luft.....? Ville bare pointere, at planter netop ikke bruger de samme indholdstoffer fra luften, som mennesker, men kan da godt se, at den kan drejes lidt... ;)

Edit: Apropos CO2 så fik jeg af vide af en ven da jeg dyrkede sidste år, at man kan lave sit eget low budget CO2 anlæg. Fyld en stor dunk med vand hæld 1:1 sukker og gær i, bor et bette hul i toppen og så ellers bare lade den stå inde i sit varme drivhus. Ved ikke hvor meget det lige giver, men hvis man har mange planter (ikke kun hamp) i sit drivhus, tror jeg godt det kan betale sig, luften var i hvertfald utrolig ilt-mættet sidste år.

Moderator
Brugeravatar

Fair, så misforstod jeg dig.

Mht. hjemmelavet CO2 så virker det, og der dannes en 14-17 % alkohol i beholderen før gærcellerne dør, dog ikke umiddelbart drikbart, som minimum en growfiltrering, destilation og filtrering i aktivt kulfilter, men det er et sidespor. Det vigtige er bare at man holder systemet (drivhuset, growskabet) lukket, har man ventilation ud af systemet, er det drivhusgasser direkte ud af vinduet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]