Håber dette kan hjælpe en smule..

Kopieret fra DCF:
Citat:
Hej til dig søger som opskriften på hjemmelavet gødning.
Brændenældevand som gødning
Brug brændenælden til noget konstruktivt - en uovertruffen gødning.
Mange mennesker er slet ikke klar over, at der i brændenælden findes en virkelig god økologisk gødning.
I stedet for at gå og bande over brændenælden som ukrudt, så lær at bruge den til gavn for havens grønsager.
Flere forsøg med kun at give udvalgte rækker brændenældevand, har overbevist mig. Virkningen er åbenbar; bedre vækst og trivsel.
Friske, nye brændenælder lægges i en spand og hældes over med vand.
Blandingen trækker en uge, og så er gødningen klar. Brændenældevandet stilles meget afsides i haven, fordi man hurtigt finder ud af, at det har en kraftig lugt.
Du skal bruge:
unge brændenælder
kartoffelsæk - netsæk
sten
ti-liters spand
vand
klemme til næsen
Næringsværdi
Brændenælder er gode til at trække vitaminer og mineraler fra den jord, de gror i.
Vil man lægge den kraft tilbage i jorden, er det en god ide enten at lave brændenældevand, eller lægge brændenælder på komposten.
Lægges brændenælder på komposten, er de med til at fremme komposteringen, fordi de indeholder kulstof og ammoniak, som sætter skub i processen.
Plukning
Alle ved, at brændenælder brænder, brug derfor en kraftig handske, når du plukker.
Find de fine, nye planter, som for det meste gror, hvor man ikke vil have dem.
Riv dem op med rod, klip roden af, så kommer der ikke kommer jord med i spanden.
Saml cirka et kilo, det svarer til en ti-liters spand halvt fyldt.
Du kan også anvende ældre planter, hvis det er, hvad du har, men brug aldrig brændenælder, som er gået i frø.
Det vil sprede brændenælden, og det er ikke den effekt, man ønsker.
Anbring heller ikke brændenælder med frøstand på i komposten.
Klip frøstandene af, og brænd dem. Brændenælden skal nok formere sig uden din hjælp.
Sien er en sæk
For ikke at have besvær med planterester i nældevandet, kan man komme brændenælderne i en kartoffelsæk af plastik, en sæk som ikke går i forrådnelse.
Der samles en ti-liters spand halvfuld af brændenælder.
De lægges i sækken, som lægges i spanden med en tung sten på, så brændenælderne er under vand hele tiden.
Gæringsproces
Spanden med brændenælder placeres bagest i haven eller afsides; tænk også lidt på naboen. Der forekommer kraftige lugtgener under gæringsprocessen.
Stil spanden i delvist sollys. Sol og varme er med til at starte processen.
Efter en uge er blandingen klar til brug.
Man kan supplere med at hælde nyt vand på, indtil blandingen har trukket i tre uger, så skal der nye brændenælder til, og en ny proces sættes igang.
Også ved udtørring i solen hældes mere vand på, så spanden altid er fuld.
Blandingsforhold til gødningsvand
En halv liter brændenældevand til en ti-liters vandkande.
Som det ses på billedet, er det rigtige mål en næsten fyldt spand til en vandkande.
Skal brændenældevandet bruges til utøjsbekæmpelse, kan man bruge en kraftigere opløsning, men vær opmærksom, og overdriv ikke.
Anvendelse
Brændenældevandet er et hurtigtvirkende næringstilskud, det stimulerer væksten og styrker planterne.
Prøv at vande udvalgte tomatplanter med nældevand, og se forskellen.
Broccoli og andre kålplanter får gødningsværdien, og samtidig hæmmer den besøg af skadedyr.
Jeg anvender det overalt i køkken- og urtehaven, og har endnu ingen forbehold for, hvor det kan anvendes. Tværtimod er jeg meget begejstret over, at en plante, som er til overflod, kan anvendes til noget nyttigt.
P.s skal dog lige siges det ikke min opskrift.
(Af Kristin Kalles, nyhedspatruljen)
Men det virker.
Har selv leget lidt med det, når du klipper dine hamp planter så brug din blade derfra i blandningen. Eller måske kun brug hamp blade.
Held og lykke med forsøget hvis du skulle prøve. (det rimelig sjovt at lege med, men pas på din blandnig kan blive alt for stærk)
Overvejer også selv at bruge det.
Men jeg har også nogle spørgsmål..
1. Hvor længe holder det? Kan det bruges uge efter uge?
2. Hvornår skal vandingen påbegyndes og skal der gødes mere i takt med at planten bliver større?
3. Bliver det overgødet når jeg allerede har smidt Spagnum fra Djursland, som indeholder gødning..?
4. Da jeg ikke har plantet ud i bedet endnu, vil det så ikke være smart at give bedet en omgang brændenælde gødning?