Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Er der nogle der kan sige mig, hvorfor de nederste blade har fået nogle underlige bøjninger, er mere runde i kanterne, og er begyndt at blive mere mørkegrønne end de andre? Har jeg overvandet eller hvad kan det ellers være? Har kigget lidt på Christian Florestans guide, og umiddelbart kan det vel ikke allerede være mangel næringsstoffer (De er 14dage gamle)

Edit: Har ikke vandet i 5dage nu, og hvor jeg før havde lys på planterne 24timer i døgnet, har jeg de sidste 3dage kørt 18/6 - og problemet er der stadig.

Nogle forslag?

Oprindelige overskrift var "Hvad kan jeg forvente af LED belysningen? (EDIT: BILLEDER!!)"

Hejsa. Jeg har bestilt 2 stk. ProPlant3 LED PlanteVækst diodepære fra prolys

De består af 7 stk. x 1,5Watt CREE LED altså 14 ialt.
Farve Temperatur: 455-475nm(Blå) + 620-640nm(Rød)

Udstrålet effekt ca.: 560-630 Lumen (kan ikke sammenlignes med hvidt lys, ell. HPS!)

Jeg skal have disse to LED pærer over to stk. WHITE WIDOW. i jord bestående af 50% blomstermuld, 25% lecasten, 25% sand.

Hvad kan jeg forvente af dette første grow?

Synes ikke jeg har råd til at have en 600W pærer til at køre 24/7

UPDATE: Lidt billeder, der desværre er i en noget dårlig kvali.

Billede
Billede
Billede

Mangler bare lige at sætte 250mm blæseren op :)

... Og self. planterne :oops:

Update 16. feb:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Det er 11 dage siden spirene kom op af jorden.
Er der nogle der kan sige mig, hvorfor de nederste blade har fået nogle underlige bøjninger. Har jeg overvandet eller hvad kan det ellers være? Har kigget lidt på Christian Florestans guide, og umiddelbart kan det vel ikke allerede være mangel næringsstoffer?

Update 25. feb: (20 dage siden spirene kom op af jorden)
Billede
Billede

Update 17. feb: (40 dage siden spirene kom op af jorden)
Billede
Jeg skal igen undskylde kvaliteten. Hvad mener i, skal jeg sætte dem i blomst?

Senest rettet af HestenHans 17 mar 2011 23:30, rettet i alt 19 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
jeg har selv 6stk af dem, og jeg synes at de fungere rigtig godt, du skal bare vide at 2stk ikke rækker til særlig meget. (synes 6 stk passer godt til 0,65m2).
og hvis de skal fungere godt til blomstring perioden, er det en god ide at gøre så du kan slukke og tænde for den blå pærer (kræver at man er god til at lode).
husk ingen forhandlerlinks!

Junior medlem

Hmm mit rum er 0,27kvm og siderne er hvide med høj glans. Hvormange Proplant 3 vil du mene der skal til?

Eller skal der nogle lysstofsrør?

Medlem
Brugeravatar

det ville nok være en god ide at have 3stk i blomstringfasen med hjemmelavet kontakt til den blå LED, men du kan jo altid prøve at se hvor godt det fungere med 2stk.

Junior medlem

Jeg har netop lavet min ordre om til 3stk. Jeg har dog ikke nok teknisk indsigt i LED, til at kunne foretage sådanne lodninger :/

Insane psychedelia user!

Der er også en som hedder ProPlant5. Den har kun det røde spektrum og er beregnet til blomstring. Så er du fri for hive loddekolben frem.

Junior medlem

Betyder den ene blå LED diode virkelig så meget?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Planten blomstrer sgu da ikke dårligere bare fordi der kommer en smule lys med den forkerte bølgelængde.

Medlem
Brugeravatar

citat: værd at vide om lys

Der er meget der tyder på at lyset stimulerer planters vækst på flere måder beskrevet herover. Særligt for cannabis er der meget som tyder på at orange, rødt eller fraværet af blåt fremmer tætte blomsterstande og øger udbyttet. Præcist hvilket spektrum der er optimalt under blomstringen regner jeg for et åbent spørgsmål.

citat: værd at vide om lys

Det andet område er rødt lys på ca. 620 - 680 nm. Dette lys har den højeste kvante effektivitet og planterne har ikke så svært ved at opfange det. Desuden er der en mulighed for at det stimulerer den rette form for vækst i buds. Hvis vi i vegge har de 20% blåt lys dækket ind og en rimelig tæt bladkrone, er det fornuftigt hvis resten af lampens lys ligger i dette område. I blomst er det nok at fortrække at alt eller næsten alt lys ligger i dette område.

ud fra denne her guide (værd at vide om lys) lyder det som om at blåt lys er bedst at undgå i blomstrings perioden, og LED belysning udsender meget blåt i forhold til andet lys.

Junior medlem

Så sætter jeg sgu bare et klistermærker over de 3 blå LED, under blomstning. Jeg modtager lamperne imorgen, og White Widow fem. i løbet af ugen... Glæder mig til at prøve kræfter med hjemmedyrkning :D

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville bare bruge dem som de er, jeg har ikke hørt at fraværet at blåt lys skulle forkorte nodeafstanden andre steder, faktisk omvendt, prøv i selv at vegge med en 2700K CFL vs. en 6500K og se forskel på nodeafstanden. Desuden har det ikke været tilfældet i de mixed/full spektrums grows jeg har set, det værende CFL eller MH+HPS kombo. Typisk er kritikken imod at overdrive blåt lys i blomstring (sammen med rødt), at der kommer 'for meget' plantemateriale ift. egentlige topskud (bud to leaf ratio). Har dog læst at 'deep red' leds skulle være med til at forkorte nodeafstanden.

Desuden er der meget få producenter som sælger rene røde leds lamper ift. dem der blander, eller mere gyldigt folk på dyrkningssider som anbefaler at blomstre under rent rødt spektrum.

Forudsat at det er OvergrowDK's guide rasmus spandmand henviser til står der i samme guide:
Citat:
På fig 8 ser vi et MH spektrum. Vi har en del grønt og en del omkring 600 nm. Ikke optimalt. Tilgengæld har vi en del blåt lys, så hvis bare der er lys nok skal den nok give tætte planter.

Iøvrigt er der sket meget på lysområdet, nævntligt hos led, i de 5 år efter denne guide er skrevet.

Junior medlem

Hvad er jeres anbefaling omkring høsttidspunkt?

70-80 procent af de hvide hår på hunblomsterne er blevet røde/brune?

eller

omkring 30-50% af harpiksen er blevet mælkefarvet

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Jeg vil lade den stå længere, mindst til alle er mælkehvide, og enkelte brune trichomes begynder at kunne ses.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midt i et stort tykt BUD!
al harpiksen mælkefarvet og 50% hår brune imo.

Moderator
Brugeravatar

Jeg høster 'altid' med formålet at maksimere antal mælkehvide, sammentidig med så få ravbrune som muligt. Dog kan jeg godt finde på at lade indica sorter stå noget længere.

Junior medlem

Opdateret med billeder af det minimale setup :)

Medlem
Brugeravatar

Er de LED lamper nok til at 'vegge', når der kun er en blå LED i hver?

Dyr her og nu løsning, men ellers er pengene jo tjent ind i forhold
til HPS på længere sigt!

Medlem
Brugeravatar

der er 7stk LED i en pærer, så den blå udgør ca 14,3% af lyset, og det er meget mere blåt end der er i de andre lamper. LED lamper er faktisk dem der har den højeste procent af brugbart blå i for hold til andre gro lamper.

Junior medlem

Updateret med nye billeder...

Er der nogle der kan sige mig, hvorfor de nederste blade har fået nogle underlige bøjninger. Har jeg overvandet eller hvad kan det ellers være? Har kigget lidt på Christian Florestans guide, og umiddelbart kan det vel ikke allerede være mangel på næringsstoffer?

Senest rettet af HestenHans 17 feb 2011 19:47, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Hej!

Jeg er ny her - og dyrker ikke hamp, men chili under LED, og det går supergodt!

Mit gæt vil være overvanding - mine chiliplanter havde en snert af det samme på et tidspunkt... Er der noget at se på bladundersiden?

Mvh
Anja

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]