Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 09:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej herinde. Jeg håber at i vil bære over med "endnu et indlæg af denne type", da jeg har brugt et par dage på at søge og læse, men stadig sidder med spørgsmål..

Jeg drømmer om at lave et stealth grow skab med plads til et par planter: måske en moder plante, og i et andet kammer en enkelt eller to kloner. Jo dyrere det bliver, desto længere tid vil det tage før jeg har råd til at lave projektet færdigt, så som udgangspunkt vil jeg foretrække at lave det billigst muligt, men stadig med et rimeligt resultat. Jeg har læst rimelig mange post's og set videoer omkring dette, og det har været meget inspirerende. Jeg har dog stadig et par ubesvarede spørgsmål.

Jeg har tænkt mig at finde et møbel på omkring 65x50x110 eller lignende, enten i IKEA eller genbrug. Det kunne f.eks. være en lille kommode, eller et jalouxi-skab, med lås på!

Krav
skabet skal være helt lystæt (tape, mylar, lys-fælder), 99% lugtfri (hjemmelavet eller købt aktiv kul filter), strømbesparende (CFL eller PL-L pære) og 99% lydløs ("lydløs" pc-blæser sat til strømforsyning (?))

Mine spørgsmål:

Lys
Hvor mange lumens skal jeg bruge i vegetativ fase og i blomstringsfase per plante? Jeg har fundet nogle CFL lamper til omkring 80kr der yder 2200 Lumen med farvetemperatur 2700K. Hvad er billigsts og mest strømbesparende: en masse CFL lamper, eller et mindre(?) antal PL-L lysstofrør? jeg spekulerer i at installere dem, så man nemt kan justere højden efterhånden.

Ventilation og kulfilter
Jeg havde tænkt mig at have to udsugnings-blæsere, men jeg ved ikke hvor meget luft blæserne skal flytte. Er det nok med 2x120mm blæsere? Jeg fandt nogle PC blæsere på nettet der kun afgiver 5 decibel til en pris af 160kr. Hvis man bygger et filter nogenlunde som følgende link: http://www.instructables.com/id/Activat ... ir-Filter/ eller evt. http://www.rollitup.org/indoor-growing/ ... ilter.html, vil sådanne blæsere kunne skabe nok sug? Der står dog ikke angivet hvor meget luft de flytter. Alternativt kan man f.eks finde blæsere der flytter en luftstrøm på 110cfm med en lydudbredelse på 17decibel i samme prisklasse. Er det billigere/mere effektivt at købe et samlet udsugnings-kit?

Reflektion
Hvis man beklæder indersiden af skabet med mylar eller maler det hvidt, er det så nødvendigt med en reflekter? Eller den anden vej rundt: kan man undgå at male/beklæde med mylar hvis man har en god reflektor?

Som gro-medie havde jeg bare tænkt at det skulle stå i noget dejligt løst muld, og tilsætte gødning. Jeg synes det virker uoverskueligt med et hydroponics system..

Håber i vil dele jeres erfaring med mig.

Cheers :)

Medlem
Brugeravatar

Med hensyn til reflektion, havde det så ikke været en nemmere, billigere (og måske ovenikøbet bedre) idé bare at beklæde væggene med sølvpapir? Det reflekterer jo sygt godt, er mega billigt, og du slipper for at finde og købe mylar eller skulle til at male et helt skab på indersiden... Maling lugter funky og skal også tørre, det gør staniol ikke ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Med mindre staniolet er helt glat vil der opstå heatspots pga. alle vinklerne som krøllet staniol har. Disse heatspots vil lave små brændmærker på dine planter. Så hvis du bruger staniol, så sørg for det er glat.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Staniol er lavet til at pakke madpakker ind i. Mylar er lavet til at reflektere lys. Hvid maling er næsten lige så godt og den mest økonomiske løsning.

Til 65x50 ville jeg vælge en 125 watts CFL pære. Det må være det mest optimale at blomstre under. Flere, mindre pærer vil give et dårligere udbytte og en tilsvarende mængde PL-L amaturer, som jeg formoder er det samme jeg plejer at kalde T5, er langt dyrere i anskaffelse end selv to 125 watts CFL pærer. Mal det hvidt og køb en reflektor med tilsvarande T40 fatning og køb så enten en 2700k eller både en 6400k og en 2700k.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Har fundet denne guide til selv at lave et aktiv kulfilter, og det ser ret nemt ud!

http://www.rollitup.org/indoor-growing/ ... ilter.html

Problemet er så bare, at jeg absolut ikke kan finde de påkrævede remedier, selvom der står at man kan finde det i sædvanlige byggemarkeder. De havde det i hvert fald ikke i silvan, og ifølge deres hjemmeside har Harald Nyborg det heller ikke? End ikke kulfilter måtten kan jeg finde... er der nogen der kan give hints, evt. i en privatbesked?

Junior medlem

Fandt til gengæld lige den perfekte hjemmeside til at bestille lys, fatning, mylar og lysreflekter! I kan få link af mig hvis i er int. :)

Moderator
Brugeravatar

På 65x50 cm ville jeg sætte 4x55W PL-L pærer, de sælges ofte med armaturer med reflekter og indbygget ballast hvor 2x55W indgår. Jeg ville så nok bare bruge halvdelen til at vegge med.

Når du bruger computer-kølere er det vigtigste af de har et højt tryk. Køb 120mm køler, da de kan flytte mere luft uden de behøver og larme, og kig efter dem der er ekstra tykke, da de ofte kan levere et højere tryk end de almindelige.

Mth reflektion, hvis du køber et skab der er mat hvidt så er det good to go. Jeg vil alligevel anbefale en reflektor, da jo mindre afstand lyset skal rejse for at møde planterne, jo højere en intensitet vil det ramme med.

Junior medlem

Jeg har fundet en energisparepære på 125W til 285 kr, der findes i både 6400K og 2700K. Jeg tænker at kunne spare penge og arbejde i at købe en enkelt pære i stedet for at skulle investere i flere fatninger :).

Er der nogen der ved hvor man kan finde finmasket alu trådnet (eller lignende - kan fiskenet måske bruges?), der er fint nok til at kunne holde granuleret aktiv kul? Eller nogen der har erfaring med hvad der er mest effektivt, filter-måtter der er impregneret med aktiv kul, eller aktiv kul i dets rå form?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]