Hej herinde. Jeg håber at i vil bære over med "endnu et indlæg af denne type", da jeg har brugt et par dage på at søge og læse, men stadig sidder med spørgsmål..
Jeg drømmer om at lave et stealth grow skab med plads til et par planter: måske en moder plante, og i et andet kammer en enkelt eller to kloner. Jo dyrere det bliver, desto længere tid vil det tage før jeg har råd til at lave projektet færdigt, så som udgangspunkt vil jeg foretrække at lave det billigst muligt, men stadig med et rimeligt resultat. Jeg har læst rimelig mange post's og set videoer omkring dette, og det har været meget inspirerende. Jeg har dog stadig et par ubesvarede spørgsmål.
Jeg har tænkt mig at finde et møbel på omkring 65x50x110 eller lignende, enten i IKEA eller genbrug. Det kunne f.eks. være en lille kommode, eller et jalouxi-skab, med lås på!
Kravskabet skal være helt lystæt (tape, mylar, lys-fælder), 99% lugtfri (hjemmelavet eller købt aktiv kul filter), strømbesparende (CFL eller PL-L pære) og 99% lydløs ("lydløs" pc-blæser sat til strømforsyning (?))
Mine spørgsmål:
LysHvor mange lumens skal jeg bruge i vegetativ fase og i blomstringsfase per plante? Jeg har fundet nogle CFL lamper til omkring 80kr der yder 2200 Lumen med farvetemperatur 2700K. Hvad er billigsts og mest strømbesparende: en masse CFL lamper, eller et mindre(?) antal PL-L lysstofrør? jeg spekulerer i at installere dem, så man nemt kan justere højden efterhånden.
Ventilation og kulfilterJeg havde tænkt mig at have to udsugnings-blæsere, men jeg ved ikke hvor meget luft blæserne skal flytte. Er det nok med 2x120mm blæsere? Jeg fandt nogle PC blæsere på nettet der kun afgiver 5 decibel til en pris af 160kr. Hvis man bygger et filter nogenlunde som følgende link:
http://www.instructables.com/id/Activat ... ir-Filter/ eller evt.
http://www.rollitup.org/indoor-growing/ ... ilter.html, vil sådanne blæsere kunne skabe nok sug? Der står dog ikke angivet hvor meget luft de flytter. Alternativt kan man f.eks finde blæsere der flytter en luftstrøm på 110cfm med en lydudbredelse på 17decibel i samme prisklasse. Er det billigere/mere effektivt at købe et samlet udsugnings-kit?
ReflektionHvis man beklæder indersiden af skabet med mylar eller maler det hvidt, er det så nødvendigt med en reflekter? Eller den anden vej rundt: kan man undgå at male/beklæde med mylar hvis man har en god reflektor?
Som gro-medie havde jeg bare tænkt at det skulle stå i noget dejligt løst muld, og tilsætte gødning. Jeg synes det virker uoverskueligt med et hydroponics system..
Håber i vil dele jeres erfaring med mig.
Cheers