Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 15:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Velkommen!
I år er jeg rykket indendørs! Det er første gang jeg forsøger med inde dyrkning, så jeg har et par spørgsmål jeg vil stille løbende, indtil der endelig høstes til Aug./Sept. Ethvert svar og enhver kommentar til mit projekt er ganske kærkommen.

Menuen jeg vil serverer for jer, står på:

6 x White Russian (Serious Seeds) (Regular)
4 x Amnesia Haze (Royal Queen Seeds) (Feminized)
2 x Belladonna (Paradise Seeds) (Regular)

Her er en udstyrsliste med alt udstyr jeg har skrabet sammen.
Udstyret dækker hele perioden, så noget af det kommer først i brug senere hen:

1 stk. Telt (1.20m / 1.20m / 2.00m) (med velcro-åbning)

400W HPS Flower spectre pære
GIB Pro V-T 400W ballast
Cooltube
2 x Easy roll sæt

200W CFL Grow 6400 K
200W CFL Bloom 2700 K
Reflektor til CFL med indbygget ballast

Kanalventilator (125mm)
Kulfilter, economy CTC55 (125mm)
Flex slange (102mm)
3 stk. blæsere i alt
1 stk. wc ventilator til indsug
1 stk. el-varmeapparat hvis nødvendigt.

15 stk. mini potte
6 stk. lille potte
5 stk. mellem potte (14 x 14 cm)
3 stk. stor potte (19 x 19 cm)
1 stk. underbakke (Plads til 12 minipotter)

All-Mix (50 L)
Light-Mix (20 L)

Canna Bio Vega (1L)
Canna Bio Flores (1L)

1 stk. Hygro/termometer (min/max)
1 stk. digital timer
2 stk. ikke digital timer
X stk. Stikdåser og forlængere
1 stk. vandkande i aluminium med lilla blomstermotiv og vandfordeler
1 stk. pakke med plasticbestik til navneskilte.
1 stk. gaffatape

Indkøb på vej:
1 Stk. dimmer til at justere ventilationsstyrken
1 stk. brandslukker
Ekstra nærings gøgl
Hjemmelavet Co2 tilførsel (danskvand og gær-tricket)

Setup/Udsugning
Billede

Denne smarte velcro-åbning blev jeg simpelthen nød til at tage med i tråden; Den tog nemlig rigtig rigtig lang tid at sy på! Ja for inden man havde syet den på, havde man jo ikke regnet ud at klips kunne gøre det :roll:
Billede

Ledninger...
Billede

Så har jeg opfundet et ’dække’ over gro-teltet i tilfælde af, at husejeren skulle bryde ind i sin kælder som han har lejet ud. Han kunne måske godt hoppe på den. Jeg synes i hvert fald det er bedre end ingenting. Tænk hvis det reddede ens røv?

Billede
Citat fra tekst:

"Tillykke med dit nye mørkekammer!
Er det første gang du kaster dig ud i den analoge fremkaldelsesteknik, eller ønsker du yderlige information om brug af mørkekammeret, kan du slå op i den medfølgende begynder guide, eller besøge vores hjemmeside.
Din sikkerhed er vores sikkerhed!
Hjemmefremkaldelse er en hobby for mange, og det er rimelig let at gå til. Alligevel anbefaler vi at være opmærksom på sikkerheden. Grundlæggende arbejder man med 3 forskellige kemikalier: ”Fremkaldervæsken, Stopvæsken, Fixervæsken”. Derfor er filter og ventilation nødvendigt i dit mørkekammer telt, for at undgå lugt og evt. sundhedsskadelige dampe.
Derudover er det også nødvendigt med det rigtige lys. I analog langtidsfremkaldelse skelner man mellem 3 forskellige slags lys: ”Grønt lys, Rødt lys og Gult lys. Det betyder selvfølgelig øget strømforbrug og en risiko for kortslutninger. Vær omhyggelig når du arbejder med strøm!
Husk kun at åbne mørkekammer teltet i din opsigtsperiode, når fremkalder lyset er slukket.
For at opnå tilfredsstillende billedkvalitet er det nødvendigt med 100 % mørklægning!"

Billede

Hahaha! Det har jeg sku grint meget over, hold kæft hvor er det dumt! :stupid:
Nå, vi skal videre.

Klimaet på en god dag
Billede

Planterne kom op af jorden den 15. maj, så de er nu 13 dage gamle. De giver utroligt nok allerede duft fra sig :mrgreen:

Billede
De 4 planter i runde potter er nogle gæste-planter fra mit udendørs grow, de bliver sat ud igen om en uge eller 2. Det er nogle krydsninger jeg 'krydsede i blinde' sidste sommer:

TP x HH
TP x TP
CC x TP (muligvis herma)
BBQ x TP (muligvis herma)

TP = Theis Pot (Ukendte gener jeg har dyrket siden 08)
CC = Candy Cain
HH = Hollands Hope
BBQ = Bwanas Balcony Queen

Billede

Ja lampen skal i hvert fald ikke tættere på. Enkelte af dem viser lidt tegn på varmestress… (viser closeup's senere)
Billede

Smid endelig en kommentar :wink:

Jeg laver snart en opdatering med flere billeder af planterne (close up), med henblik på at få stillet nogle diagnoser..

God grolyst herfra - Heps

Senest rettet af Theis-0n 01 jun 2010 18:10, rettet i alt 2 gange.

Moderator
Brugeravatar

Hey Theis ser godt ud, og med det setup, er der lagt op til en god høst. :D

Var der ikke lukning på teltet til at starte med, siden klips og syning var nødvendigt?

Ja én enkelt af dem har fået lidt bøjede blade i kanten pga. varmestress. Ellers ser de dejligt sunde ud. Prøv evt. at sætte en af dine blæsere til at blæse langs med reflektoren, Det hjælper en hel del på varmen, og man får skiftet luften om bladene ud, hvilket ifølge Jorge Cervantes hjælper en hel del på CO2-optagelsen. Ser smarte ud de blæsere der, hvad hedder de forresten?

Har du tænkt dig at supplere 400W'en med 200W 2700K, eller hvad er den til?

Medlem
Brugeravatar

God aften BisMann, takker! Ja det håber jeg også meget på, har næsten fyret 5000 af :shock: :roll:
Jeg købte teltet brugt, og så var lynlåsen i stykker :evil:
Citat:
Ja én enkelt af dem har fået lidt bøjede blade i kanten pga. varmestress. Ellers ser de dejligt sunde ud. Prøv evt. at sætte en af dine blæsere til at blæse langs med reflektoren, Det hjælper en hel del på varmen, og man får skiftet luften om bladene ud, hvilket ifølge Jorge Cervantes hjælper en hel del på CO2-optagelsen.

Nice nice, det skal jeg da lige se og få gjordt! Tror nu stadig luften om bladene bliver skiftet rimelig grundigt, men det lyder klart som en god idé at blæse vikelret på pæren!
Citat:
Ser smarte ud de blæsere der, hvad hedder de forresten?

ehh, det jeg ved jeg faktisk ikke, tror ikke det står på dem. Har købt dem brugt. Men så dem på en growshop hjemmeside engang. De er fra udlandet, og kræver stikomformer, da de har de der 3 'plader' i stedet for 'ben'. Så dem også i en tråd på Icmag engang. Skal prøve at finde ud af det.
Citat:
Har du tænkt dig at supplere 400W'en med 200W 2700K, eller hvad er den til?

Den ekstra 200W 2700K, ja det er planen at bruge den som supplement. Nu må vi se hvordan det kommer til at se ud. Hvis der kommer store højdeforskelle eller hvis der bliver meget proppet (hvilket jeg tror) kunne man måske bruge den på en smart måde. Fik den alligevel gratis.

Angående varmestress, leder det mig til næste læs billeder

PROBLEMER:

Varmestress:
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg ved ikke hvad det her er? Om det også er varmestress?
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så har jeg et ukendt problem med hvide belægninger. Tror måske det bare er kalk fra vandet jeg vander med. Håber ikke det er et eller andet meldug eller andet svampe agtigt angreb... ?
Billede
Billede
Billede

Så faldt jeg over det her blad.. Hvad kan det være der gør det så grumset?
Billede

Og til sidst den her udendørs plante som desværre ikke trives særlig godt?
Billede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i hampen.
Ser super lækkert ud! Er du gal jeg misundelig.. Held og lykke med det :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Jeg har også haft små planter med det varmestress der.. det ikk noget voldsomt problem.. det udjævner sig stille og roligt som de bliver større.. bare husk at have lampen på OK afstand selvfølgelig.

De hvide pletter skal du ikk bekymre dig om heller, medmindre de ligefrem rådner bladet op.. det plejer de ikk at gøre.. så indtil da, så bare lad dem være.

Men ellers ser det godt ud. :)

Medlem

Geografisk sted: Der hvor man ikke kan bunde
Det ser rigtig godt ud theis ;)

Mine planter er kun 10 dage gammel, og ser dårlig nok sådan ud som dine ;) Goodjob ;)

Medlem

Geografisk sted: Der hvor man ikke kan bunde
Hvor er det lufthuller, hvor luften skal ind i teltet?

Moderator
Brugeravatar

Ikke vinkelret på pæren men langs med/parallelt med, ellers gynger refektoren og varmen bliver blæst ned imod planterne pga. reflektorens bøjning. Men tror også det er dét du mente?

Ja, det ligner også varmestress, løft pæren lidt. Mht. de hvide pletter, så tag en omvredent klud og kør den langsomt og forsigtigt over plettet, hvis det går væk, er det nok kalk. Sprøjter du også vand på bladene?

Medlem
Brugeravatar

Tak for den possitive respons folk, det er enormt tilfredsstillende :)

marjk skrev:
Hvor er det lufthuller, hvor luften skal ind i teltet?

Der er 2 lystætte insugnings 'riste' i bunden af teltet, en i hver side. Dem holder jeg dog næsten helt lukket fordi, at der i virkeligheden kan trænge luft ind hele vejen rundt i bunden fordi at det ikke er lukket helt tæt. Derudover så bliver der set til dem minimum 2 gange om dagen hvor der også bliver lukket luft ind :) + det jo også er en okay kræftig ventillation/udsugning, der er i stand til at suge og dermed tvinge nyt luft ind. Den er dog lige sat til at køre 8 timer pr. døgn frem for 24.
Vil tro at alt det med luftudskiftning er en af faktorerne for den gode vækst! :)

BisMann skrev:
Ikke vinkelret på pæren men langs med/parallelt med, ellers gynger refektoren og varmen bliver blæst ned imod planterne pga. reflektorens bøjning. Men tror også det er dét du mente?

Ja, det ligner også varmestress, løft pæren lidt. Mht. de hvide pletter, så tag en omvredent klud og kør den langsomt og forsigtigt over plettet, hvis det går væk, er det nok kalk. Sprøjter du også vand på bladene?

selvfølgelig - det er parallelt, det hedder :)
Ja jeg sprøjter også på bladende, når jeg bruger bestøveren til at hæve fugtigheden. Og evt. når jeg er lidt hurtig med vandkanden. Skal prøve om jeg kan tørre pletterne af. Men er bare lidt bange for at jordens pH vil blive højere og højere med tiden, hvis der virkelig ér så meget kalk i vandet jeg vander med..?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jord har en god bufferevne, så det er oftest ikke noget problem. Her hvor jeg bor har vi noget meget, meget hårdt vand - altså højt kalkindhold i vandet.
Det har aldrig haft indflydelse på min jords pH da jeg groede planter i jord. Der skal en del mere til at ændre jordens pH permanent end en smule forhøjet kalkindhold i vandet.

Held og lykke med forløbet.
Og sjov idé med mørkekammer-undskyldningen.

Medlem
Brugeravatar

okay, alle tiders. Det ville også være lidt ærgeligt hvis jeg skulle til at købe vand, eller hente det i store beholdere :)
Men mange tak, og ja jeg syns også det er ret morsomt :), og der er ingen der ved noget som helst om analog fremkaldelses teknik og hvis det ikke skulle være et køle-rum så måtte det jo være et mørke kammer :D hehe

Medlem
Brugeravatar

17 dage's vækst

Status:
Planterne er blevet rykket lidt længere fra hinanden, og de har det stadig rimelig godt. Dog er nogle nye ukendte problemer dukket op.
Idag fik de en smagsprøve på Canna Bio Vega. 3 ml. til deling ;)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Synes det er White Russian der har det flotteste vækstmønster indtil viddere:

Billede

Billede

Så til noget lidt mere alvorligt...

PROBLEMER!!

Billede

Billede

Billede

Forresten så vil jeg blive lykkelig hvis der var nogen der gad skrive noget om additiver. Jeg er helt lost på det område angående producenter og troværdighed..

Tak fordi du kiggede 8)
Der kommer nye billeder senere på ugen. Heps! :mrgreen:

Senest rettet af Theis-0n 31 maj 2010 21:15, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

gøder du dem endnu? .. hvor tit vander du? .. og sprayer du dine blade med vand?

Medlem
Brugeravatar

Ja, det glemte jeg lige at nævne.

I dag fik de deres første dosis Canna Bio Vega. Men kun meeget lidt.

Jeg vander hver 3. - 4. dag tror jeg, eller der omkring. Måske lidt oftere. Som regel først når potten er godt tør.

Og så sprøjtes der på bladene en gang imellem, uregelmæssigt..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg plejer at gøre det at jeg vander godt igennem. Så sker der nogle forskellige stadier som jeg vil kalde:

HELT VÅD
OVERFLADE NÆSTEN HELT TØR
OVERFLADE TØR, MEN IKK TØR I 3 CM DYBDE
TØR I 3 CM DYBDE, MEN STADIG FUGTIG
TØR

Dvs. at fra jeg vander går der ca. 4 dage før potten er klar til vanding igen.. alt afhænging af pottens størrelse og planten selvfølgelig.

Men hvertfal lader jeg dem altid lige stå den ekstra dag der, for at være HELT sikker! ;) .. og det fungere sku meget godt..

Hvad angår de pletter der, så har jeg også døjet lidt med dem, og det ku godt være at det gødning du har tilføjet til dem nu her, har været et rigtigt godt valg af muligheder ;) .. da jeg døjede med det, var det nemlig mangel på magnesium.. og det er der i vegge gødning.. så det burde stoppe nu her..

Alternativt kan det være overvanding, men.. det lyder til du har styr på det..

EDIT

De skal vel også snart over i nogle større potter?

Medlem
Brugeravatar

Jeg tilførte først gøding, efter billederne blev taget.. Jeg tror muligvis det er følger af varmestress, men er ikk helt sikker. Jeg tror din vandings metode er god. Vi er bare 3 der passer dem, så nogen gange får de lige en gang for tidligt.

Angående potter, så er jeg også lidt i tvivl.. Tror godt de at få et lidt kraftigere 'start-rodnet', men har ikk turde kigge endnu:) Det der er også spørgsmålet hvilken potte de så skal over i ?

Har disse forskellige størrelser.. (og antal for den sags skyld)
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

afhænger jo lidt af hvor høje du vil have dem ;) .. jo større potte, jo større rødder, jo større stamme, jo højere plante ;) .. Men du skal som minimum have den over i pottestørrelse nr #3 .. altså den mellemste af de 3 tommer størrelser du har dig der.. hvis du læser guiden vil du også se at man som minimum skal bruge en 5L potte.. det MINIMUM.. en 11L potte vil ikk gøre noget. ;) ..

Medlem
Brugeravatar

Jeg er lidt meget i tvivl om hvad liter de er.. Kan det være 1/4/6/11 måske ?
Ville det være åndsvagt at gå over i nr. 2 på billedet, og senere potte om til #3 eller #4 - i stedet for at gå direkte til #3 eller #4?
Jeg tænkte måske på at bruge de store (#4) til Amnesia Haze, da de skal have en måned længere i blomst end de andre..
Angående højde så vil jeg godt have dem så der er lige er plads til en 400 W HPS i toppen af mit 2 meter høje telt.. Det vil sige MAX omkring 1½ meter højde. Jeg havde tænkt at sætte dem i blomst når jeg føler de vil nå omkring den højde efter blomst. (sikkert om en måned til 1½) Desuden skal der jo være ihvertfald 8 planter derinde. Der er 12 nu, hvoraf kun 4 er feminized, så der kan godt blive trængt, og der ville potte #3 måske være en god plads begrænser.. hmm.. ? det er jo mit første indedyrk, så aner ingen ting om planternes størrelser...

Edit: Cital til mig selv fra CF-Guiden:
Citat:
Én god tommelfinger regel er at planterne kræver ca. 5 liter jord for hver halve meter de gror i højden. En blomstrende indendørs plante bliver typisk omkring 80-120 cm høj, så omkring 10 liter jord er passende hvis du kun vil plante i en potte og bruge den under hele væksten.
En meget almindelig fremgangsmåde er at plante først i 4-5 liters potter og så plante om i 10-12 liters potter inden blomstringen sættes i gang.

Moderator
Brugeravatar

Med Amnesia Haze, vil du i virkeligheden bruge en lidt mindre potte, 5 liter vil nok være fint, for at forhindre at den strækker sig for meget (Det er jo en sativa dom., og som sagt længere blomstringa). På den måde kan du holde dem i nogenlunde samme højde som de andre i større potter. Du kan selvfølgelig LST, SCROG, eller lign. men uanset er det "vigtigt" at holde plantetoppende i nogenlunde samme højde for at kunne få ordentligt udbytte at lampen(lysintensiteten falder proportionalt (ligefremt) med afstanden).

Medlem
Brugeravatar

Det er egentlig en god pointe. Jeg regner nok med at lave noget LST på Amnesia'erne. Men i den sidste måned af deres blomstring har de jo al pladsen for sig selv, så der er god plads til at de kan være kæmpe brede, og store i det hele taget så på den måde er det nok meget godt hvis de får en 8 - 12 L ?
Men angående at holde dem på højde med white russian, frygter jeg bliver mislykket. Bare de ikke dækker over white russian egentlig. Jeg kender ikke specielt til nogen af sorternes vækst på forhånd, så det er svært at forudse..
Måske hvis AH bliver holdt nede med LST, så vil de måske udligne i løbet af blomstringen.. ?

Hvis det bliver helt latterligt, så har jeg jo også min CFL 200W 2700K, der vil stå standby :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]