Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 06:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: same place as you... but different....
har nogen problemer med min moder plante der har fået nogen hvide pletter på bladene overalt. jeg har søgt rundt her på forum, google, cf-guide osv. i en uges tid nu, men har ikk kunnet finde svar på det syns jeg. håber derfor i kan hjælpe mig med det.

Billede
Billede

den vokser fint syns jeg, men er lidt ked af den lille søde ser sådan ud. :( har kun gødet den en gang med noget hvergangs gødning fra fupta med halv dosering for en måned siden men der blev der ikk overgødet er jeg ret sikker på, for den blev meget flottere og voksede bedre efter men for ca 1.5uge siden begyndte de hvide pletter at komme. sprayer dem ikk med vand og temp ligger på mellem 26 og 29 grader.

håber i kan hjælpe folks.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Skal jeg dræbe disse planter?....videreført...tid til høst?

Grorum og lugt

Gule pletter på bladende.

Ved ikke hvor meget hjælp det lige er til, men du kan da prøve at lure dem engang.
Men hvis du har søgt har du muligvis allerede set det, men poster det bare for en sikkerheds skyld ;)

Medlem

tak for svar. :) men har kigget og læst på dem før. ;) syns ikk rigtig det ligner? er lidt lost efterhånden. hehe.
men tror du at det kan være spindemider evt?

Moderator
Brugeravatar

Jeg synes det ligner meldug, prøv at søg på hvordan du kommer af med det. Såvidt jeg husker kommer det af fugtigt klima.

Spindemider er mere et rigtigt spind, end en belægning på bladet, men skulle jeg tage fejl her, så tjek på undersiden af bladene, det er nogle sorte små biller.

Medlem

har lige været ude og kigge under bladene men kan ikk se nogen biller, så det er ikk spindemider? :)

prøver lige at søge under meldug som du forslog BisMann. :) tak.
men de pletter jeg har nærmest glinser i lyset og kan ikk tørre det af med en fugtig klud.
har en fugtighed på mellem 40-55%. så det er vel fint nok? men prøver lige at søge under meldug. :)

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Det ligner mel dug som mine planter også havde, men det var kun nogle få hvide pletter og det gik over af sig selv

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det der er 110 % sikkert spindemider. Hvis du ikke kan se dem, har du ikke kigget godt nok efter. Brug lup, og kig på undersiden af bladene. Og sprøjt straks med insektsæbe ...

Medlem

hsr kigget med lup og har siddet med den inde i stuen i over en time, men kan stadig ikk se nogen spindemider.
er du helt 100 på det cookie?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, medmindre billederne snyder helt vildt.
Det er særdeles usandsynligt de er gået deres vej igen. Nu ved jeg ikke hvor dine planter står, for hvis miderne ikke har optimale betingelser, eller der er mange af deres naturlige fjender til stede, så kan det godt være at de bliver holdt nede. Hvis de står udenfor, så bliver mider sjældent et problem. I drivhus kan de blive det, afhængig af forholdene. Står de inde i et dyrkerum har miderne tæt på optimale betingelser.
Det er sugemærker du ser som små hvide mærker, fra der hvor miden har siddet og suget saften ud af de enkelte celler i bladet. Når de er helt nye bid glinser de typisk en smule på oversiden af bladet, så det er nok der du skal kigge grundigt. Der vil først være spin at se når der er rigtig rigtig mange mider. Du kan også kigge efter meget små kuglerunde æg.
Men hvis jeg har ret, skal du gøre noget nu, for dine store blade er godt gnasket igennem. Hvis du ikke gør det rigtige nu, og jeg har ret, vil du sikkert ikke være i tvivl om nogle uger, igen afhængigt af forholdene.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan altså også være trips, da de laver ca. den samme skade på bladet til at starte med. Behandlingen er den samme, sprøjt med insekt sæbe. Bayer laver en der er effektiv. Du slipper nok ikke af med dem, men holder dem nede. Det er vigtigt at du er grundig, og får sprøjtet overalt på bladene, også undersiden. Insekterne bliver nemt immune overfor sæben, så det er vigtigt at du sprøjter, og venter så mange dage som muligt før du gentager. Helst 6-7 dage. Det er fristende at sprøjte 2-3 dage i træk for virkelig at få dem ned med nakken, men det er altså en dårlig taktik.

Medlem

takker cookie. :) vil lige prøve den her idag inden jeg tager til sjælland på en lille ryger ferie. så passer det fint med jeg gør det igen når jeg kommer hjem. har set nogen små banan flue ligende nogen. meget små, gennemsigtige og kan flyve?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ja , nogle trips kan flyve. Og det kan mider ihvertfald ikke. Jeg er ikke expert i trips forskellge stadier, men jeg MENER at de har et larvestadie, og det er dem der går møver rundt og suger blade.... og det kan man jo dårligt bebrejde dem :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]