Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

jeg er ved at skulle købe mig noget vækstlys , og det skal gerne kunne bruges til mine stiklinger og mindre planter som ikke står i drivhus. jeg har forsøgt at kigge her og på andre sider , men det er svært at finde noget konkret. på nuværende tidspunkt pruger jeg en cfl 125 w pærer , men ville gerne over i MH i stedet. Det store spørgsmål er bare om det er spild af penge eller en god ide , og hvor Mange watt?? d jeg kører med lumatek ballast er det ikke nødvendigt at købe ny ballas så det er kun pæren.

på forhånd tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
altså umiddelbart vil jeg da sige at hvis du kører med en 125w cfl og at det fungere fint, så kan jeg ikke se nødvendigheden i at skulle opgradere på nogen måder? men det selvfølgelig rigtigt nok at du ligeså godt kunne have haft en 100 eller 150w MH pærer hængende, hvis man tænker på strømforbruget..

Jeg er bare lidt i tvivl hvad det angår, for jo det da rigtigt nok at du får større lysgennemtrængning, men hvor længe plejer du at vegge dine planter? og hvis du kigger på skemaet over en MH pærer kontra en blå cfl, så mener jeg faktisk at du får flere af de rigtige farver med en 125w cfl, modsat en mh som ikke har nær så meget blå i sig per watt.

dertil kommer udsugning pga. varme osv.. hvis du ikk vegger dine planter mere end en måned, vil jeg ikke mene at det er nødvendigt. Så forsæt du bare med din CFL. :) .. men selvfølgelig, hvis du ser behovet for at SKAL opgradere, ku du jo altid smide en ekstra cfl ind, eller købe en på 200watt :)

Junior medlem

jeg er rimelig ny og har været plaget af alle slags uheld. lige fra varme , til utøj og for meget insektgift , hvilket de også døde af. så nu er jeg startet forfrå med nog diesel low rider automatic da de skulle være meget nemme at passe. så vidt jeg blev orienteret skulle de blot stå 2 1/2 måned så var de klar til høst. de andre jeg har planlægger jeg at vegge en måned mere , for der ville jeg skifter over til 400 w hps med cooltube.

jeg har kanal ventilator og cooltube så varmen slås jeg ikke med mere.

jeg har også en cfl 200 liggende kan de betale sig at sætte den i?

hvordan vil de reagere på det pludselige skift i lysstyrken når jeg sætte ny pærer i?

hvad er det laveste veggeskab i har hørt om? jeg har et overskab på 50 cm i højden , kan det bruges?

kan det betale sig at kører med 2 skabe til sit grow i forhold til strøm? jeg skal kun have til eget forbrug så drømte om at jeg kunne skifte pæren ud og så sætte dem i blomst hvor de stod , skabet er ca 1.4 m2. kan det så dække mit forbrug?

jeg har forskellige planter i rooting fase så jeg venter på at nogle supper sour diesel haze , afghana , og NS 1-6. de skulle alle gerne plantes om , om 14 dage og så i skabet i vegge 2-3 ugger og så sætte dem i blomst. Dem ville eg så tage stiklinger fra og sætte udendørs (ca 30 planter)
lyder det som en rimelig sikker plan for et godt afkast?

Junior medlem

endnu et spørgsmål om lys.

jeg har som sagt 10 diesel low rider automatic som jeg gerne ville lave et lille serskab til.

hvor meget lys skal jeg sætte op i det , der er ikke mulighed for udlufning. jeg har 125 ,200 w cfl 6400 k pærer. kan de bruges?

der står jeg skal bruge samme lys hele vejen igennem betyder det at jeg ikke skal skifte pærer?

og hvad for en type skal man bruge 2700 eller 6400 k?

skabet er 0,6 m2 og 60 højt. kan det ikke udnyttes godt til det?

kan man tage stiklinger af dem , og hvis ja hvornår er bedst tid til det. de er møgdyre så de kunne være super at clone dem i stedet.

afkastet skulle være meget lavt (25-50 pr plante) så hvordan optimere man det til max??
jeg har en svær start og de skulle være en sikker vinder , så har jeg mulighed for at prøve og få nogle op at kører i mit store skab. de skulle gerne give et godt afkast så kigger varmt på lemon og cheese , nogen der har erfaring med dem, er de svære at passe og holde i live??

Moderator
Brugeravatar

1)De skal nok klare skiftet fra 125W til 400W HPS. Stiklinger skal dog ikke bruge 125W medmindre du sætter dem langt fra, ville være mere ideelt med meget mindre lys, smid et koldhvid lysstoffrør i køkkenet, og stil dem i mini drivhus på bordet eller lign. De tåler ikke for meget lys, og må heller ikke vokse for meget pga. deres beskedne nærringsreserve.

2)Folk dyrker i meget små steder, minikøleskabe, computer cases og lign. men der er altså for meget hazzle med det imo. Det er sjællent i højden det er et problem at have et skab, medmindre man deler skabet horisontalt op.

3)Har du 1 rum på 1,4 m2, så kan du bare skifte pæren, og have formegentligt rigeligt til eget forbrug, hvis du dyrker ordentligt, og laver andet, end at suge fede hele dagen. ;)

Og mht. diesel rydersne, så ville jeg tage en 125W 2700K CFL (De går relativt hurtigt i blomst, du kunne bruge en 6400K imens de stadig ikke er gået i blomst, men det giver mest mening at bruge 2700K, hvis du kun skal have én), sætte den vertikalt i dit 'lille' 0,6m2, og så sætte potterne i en cirkel rundt omkring pæren.
Du kan ikke klone autoblomstrene sorter, de går ikke i blomst på grund at lysperioder, som andet hamp, men efter et vidst antal dage. Du vil, hvis du tager kloner, ende op med mange små planter med næsten intet udbytte. Du vil optimere det max ved at give god belysning, store potter og passe dem ordentligt. Men skal du gro dem i skabet på 0,6 m's højde, så begrænser det hvilket lys man sætter op, men tror du vil få mest ud af at gøre det på den måde jeg beskriver ovenover, i forhold til de begrænsninger, pladsen sætter.

Og hamp er ikke det sværeste, hverken at passe eller at holde det i live, så snart man kommer over de første par uger, er det en ret hårdfør plante.

Junior medlem

god ide med cirklen , er det bedre med 200 w i stedet for 125?? jeg har nemlig sådan en , men kun en 125 i 6400...

kan man have et vækst rum på kun 40 i højden? men tilgengæld 0,8 m2?

for jeg ville gerne kunne kører med forkudt høst så jeg ikke var så såbar over for at det går galt. jeg er lidt træt af at kører 3 par løb. 1 til strøm , 2 til hash og 3 til udstyr. det funger ikke rigtig men øvelse gør mester , og så hjælper i godt her på siden

Moderator
Brugeravatar

Ja ideen med vertikale grows, er at planterne skal stå alle sider rundt om pæren, og derfor fange klart det meste af lyset, fremfor at én side af pæren skal reflekteres først, hvilket tager en del af lysinciteten. Jeg er lidt i tvivl om 200W bliver for meget i det lille rum, det tror jeg det gør, men har ikke praktisk erffarring med større CFL lamper. Ellers kunne du jo, som før sagt, starte med 125W CFL i 6400K, og så skifte til 2700K når de går i blomst. Hvis du kan køle 200W ned i det lille rum, er det bedre, ellers så nap en 125W.

Problemmet med lille højde, er, at både potter, og lampe evt. reflektor fylder en del. Trækker du det fra, har du den højde du reelt kan gro i. Jeg ville ikke lave det under én meter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
hvis jeg skal forstå det rigtigt så har du ikke tænkt dig at bruge en reflector, eller?

For hvis du har tænkt dig at hænge pæren vertikalt, så vil jeg ikke anbefale en 200watt.. for det første er den pænt lang (25-30cm vil jeg tro på øjemål) og for det andet så vil den komme til at fylde for meget.. varmen vil ikke være et problem godtnok, da det kan fixes med alm. pc-blæsere og en mobiloplader :) .. men stadigvæk, så vil jeg enten anbefale lysstofrør, eller maximalt en 105,110,125 watt cfl..

tror slet ikk der plads til en reflector + pærer + ophæng i det skab der alligevel.

Junior medlem

jeg har også en 400 w hps som kunne bruges... jeg har også 3 større olanter som kunne sættes i blomst samtidigt.

jeg vil forsøge at ligge lidt billeder op af babyerne

Junior medlem

hvorfor er nogle af mine stiklinge lysegrønne og med gule sniper på bladende??

hvor meget skal de have rødder før man planter dem ud?

Junior medlem

er der nogen der har et godt link til en side hvor man kan få en vejledning i at lave sit eget mini drivhus.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]